Jump to content

Hente/leverings tur Southampton til Porto i Portugal

Ida Marie III

Recommended Posts

Ble litt amputert med oppdateringer her, beklager det. Turen har gått greit så langt. Ene skjermen konket ut i kanalen, men vi har fortsatt 3 igjen? Samt lapptopper og nettbrett.. Vi gikk greit nedover til første seperasjonslinjen. La oss i utkanten der, og kom derfor for langt vekk fra Brest til å sende oppdateringer, selv med Wi-Fi sender i masten. Turen over Biscaya var fin, tung gammel sjø fra nordvest, men stabliaatorene gjorde jobben. Vi har gått inn til La Corona,  for å time det slik at vi kan gå inn til Porto i dagslys. Så vi går herfra etter noen timer. Godt å strekke beina på land. 

Har et fint Raymarin system ombord, det var ene skjermen som konket der vi hadde raderen. Prøvde å splitte den andre skjermen, men da mistet vi ais på kartplotteren. Men med ekstra rader ombord på egen skjerm var det ikke noe problem. Ser meldingen er bra videre, men vindøkning utpå dagen i morgen. Regner med vi er i Porto før ..

Her ligger vi i La Coruna

20180523_072438.jpg

20180523_072445.jpg

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Jeg har brukt bølgekart på Windy (noen i stillehavet som klagde mye over forferdelig sjø). Bølgekartet sa at det var mye bølger, men jeg var ikke klar over denne funksjonen. Den kan jeg komme til å bruke mer. Men sjelden relevant, viktigere å gå dit det er best mulig vind. Eneste unntaket er hvis en vurderer om det er for røffe forhold til å krysse.

LALUNA II skrev for 1 time siden:

Er nok bare en løs kontakt/dårlig forbindelse en plass regner med skjermen har strøm men mistet signal

Ja, men vi går videre med den slik det er. Satser på å ligge nærmer land et stykke nå, men går til havs igjen før mørket pga en del fiskeutstyr i havet..

for en fantastisk båt og tur @Ida Marie III. Ikke særlig misunnelig :pray:

Regner med at dere har forbruksmålere ombord. Hva har forbruket ligget på underveis? edit: ser det har gått med 1800 L så langt. Hvor mange nm ble det?

Så dere gikk i ca 10,5 kn utover i kanalen før dekningen forsvant. Vil tro den hadde vært vesentlig mer økonomisk rund 8,5-9 kn?

God tur videre :flag_bp:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 10 minutter siden:

Så dere gikk i ca 10,5 kn utover i kanalen før dekningen forsvant. Vil tro den hadde vært vesentlig mer økonomisk rund 8,5-9 kn?

Tenkte på det samme. Tror vi brukte under 150 liter fra Bayonna til Brest. Men vi gikk i 6,5 knop. Bruker ca 0,5liter per nm, litt mindre båt, men ikke så mye.

I kanalen hadde vi god medstrøm. Vi holdt ca 9 knots , men fikk litt ekstra medstrøm. Midt i seperasjon linjen, fikk jeg inn et lite fartøy på raderen, ingen ais på han, krysset frem og tilbake i tåke med en liten seilbåt.. fikk et visuelt glimt av han et kort øyeblikk... tydeligvis gode nerver...

Da trekker vi ut mot sørenden av seprasjons linjen, slik at vi er der ute før mørket. Dette pga masse fiskeredskaper langs kysten her, de slurver felt, tau ligger å flyter ved bøyene deres.  Holder oss der til dagslyset er tilbake, og beregner da og være på høyde med Porto. Vi må senke farten litt, slik at det passer inn. Setter deretter kursen rett mot Porto. Høres det ut som en fornuftig løsning..? 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
6 hours ago, pacuare said:

Fikk veldig lyst til å reise tilbake til dette området nå. Skulle jeg hatt en båt liggende i Europa hadde jeg valgt dette området fremfor middelhavet, for noen år. Blir ikke tur dit i år, har bestilt seilferie på ett mye mer eksotisk sted.

Enig, dette er et veldig flott område. Mat og drikke av ekstremt god kvalitet, til priser som med norske øyne bare er tullete. Husker spesielt et bakeri i Coruna, der et dusin bakervarer sjelden kostet mer enn en euro. Noen av de mer populære ankringsplassene kan være litt slitsomme, men det er mange andre å ta av – der var vi ofte alene.

5 hours ago, Ida Marie III said:

Ikke alltid like lett å skille mindre fiskebåter fra bølgetopper på raderen.

Blippet kl 10.00 er denne fiskebåten. Alt det andre er bølgetopper...

Trøsten får være at fiskebåter som oftest er veldig godt opplyst på nettene. Husker spesielt godt dette fra et stykke øst for Brasil, der jeg stirret på lyset fra samme fiskebåt i timesvis, mens de som oftest ikke kom nær nok til å bli særlig synlige på radaren.

2 minutes ago, Ida Marie III said:

Da trekker vi ut mot sørenden av seprasjons linjen, slik at vi der ut før mørket. Dette pga masse fiskeredskaper langs kysten her, de slurver felt, tau ligger å flyter ved båtene deres.  Holder oss der til dagslyset er tilbake, og beregner da og være på høyde med Porto. Vi må senke farten litt, slik at det passer inn. Setter deretter kursen rett mot Porto. Høres det ut som en fornuftig løsning..? 

Jeg vet i alle fall ikke om noen bedre oppskrift! Vi gikk kun på dagtid, men i etterkant er jeg i tvil om det var særlig sikrere, for da er det gjerne begrenset hvor langt ut en gidder å gå, og det skal mye til å holde så god utkikk at en får med seg all fiskeredskapen som gjemmer seg blant bølgene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...