Jump to content

Hente/leverings tur Southampton til Porto i Portugal


Ida Marie III

Recommended Posts

Svart (redigert)

Da har vi kontakte med omverden igjen. Hadde fin seilas i natt med fint måneskinn. Slakke fine dønninger aktenfra. Nå har den frisket til med drøyt 20 knops vind, rett inn på b.b. side, men stabliaatorene holder stand, liten eller ingen slingring. Men den gearer felt , vrir seg, . Har passert masse dårlig merket fiskeredskaper. Glad vi holdt fra land. 

Vi vil være inne om en god time i Porto. 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)
LALUNA II skrev 9 minutter siden:

Ser dere erbegynt på sjarmøretappen inn til Porto så da er det ikke så lenge før dere er i havn

Riktig, og det skal bli godt....

Den kokkekyndig engelskmannen ombord har laget fantastiske matretter. 3 retters til hver middag...

Endog med meny, tror jeg har gått opp i vekt.... ?

Har hatt delfiner rundt båten mer eller mindre hele veien.. har møtt på et på rimelig store hvaler. I går dykket en gigant rett foran baugen, og alle satt stille og ventet på sammenstøtet som heldigvis ikke kom. 

 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
LALUNA II skrev 37 minutter siden:

Er dere rett og slett blitt bortskjemte ......blir ikke klok på hva folk kan si .....og så skal det bli godt å få levert "DENNE "båten.....?
??

 

Ja det kan du si... ?

Men en blir sliten av og sitte i en stol og se på skjermer og ut vinduer... ?

 

Har vært en flott tur, nå er det bare entreen til havnen igjen... gjelder og holde stilen nå..

 

Portugals kyst kommer frem i disen...

 

 

20180524_115112.jpg

20180524_120918.jpg

Link to post

Skal være veldig klart for å se båten fra det webkameraet. Moloen er bak den du ser, og høy slik at på den avstand vil båten ligge under moloen.

 

3 retters middag hver dag høres da veldig riktig ut. Er egentlig ett minstekrav når det er flatt vann. Det positive med å være på havet med mye dønninger er at kroppen jobber hele tiden, selv når en slapper av. Går derfor ikke lett opp i vekt selv med god mat. Kan hende at stabilisatorne dere har ødelegger den effekten...

 

Gleder meg til flere bilder.

Link to post

Da ligger vi vel fortøyd i Porto. Ble møtt av en liten båt fra Marinaen som anvist plass. Lett regn, Bergens vær... 

Nå blir det en tur opp til marina kontoret, sjekke inn, samt diverse papirer...kan bli spennende... 

Har sjekket fly, intet før lørdag, og da via Barcelona til Allicante....

Så jeg bli et par dager ombord, så det blir tid til flere bilder fra det som ser ut til å være en koselig by med særpreg..

Det er Portugals nest største by

 

 

 

20180524_122239.jpg

20180524_130418.jpg

20180524_130533.jpg

Link to post

Er ett lite bysentrum noen hundre meter oppover elva fra der dere ligger. Opplevde bedre mat der enn inne i byen, så ingen grunn til å gå forbi hvis dere bare skal ha en matbit (de lokale i Porto drar dit for å spise). Dessverre litt skuffet over maten i Porto. Mye sjømat som er frisk, men kjedelige smaker etter en uke.

 

Havnekontoret har gratisbiletter til portvinsmaking. Fikk bilett, men rakk ikke å bruke den. Uansett, portvin er jo en grunn til å besøke byen. Likte de unge lyse portvinene best. Noen må ta den harde jobben med å smake seg frem til beste portvin.

 

Mens jeg lå der slo bølgene over moloen i innseilingen. Godt å ligge godt i havna da.

Link to post
Svart (redigert)
Zitt skrev 56 minutter siden:

Godt levert og imponerende fremdrift!

Nå når du først er i Porto, så må du ta deg en tur med trikken i den fantastisk fine byen. Du savner kanskje trikken i Bergen du også.

God tur "hjem igjen" til Spania!

 

Ja, trikken så vi rett innfor moloen på bb.side. så skikkelig gammel ut..

Skal ta noen bybilder  for å kompensere for manglende bilder under turen.. ?

Blir ikke lenge i Spania nå.  Reiser om noen dager opp til Norge. Ser frem til båtlivet der oppe nå, bare ikke bruk opp alt godværet nå Zitt. ?

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post

Oppdaget denne tråden først nå.

Fy flate for en drømmebåt :pray: og flott tur :thumbsup:

 

Artig å se mange av detaljene går igjen på Flemming / Clipper, men Flemming har forstått å ikke skru den syrefaste rekka rett i teak-fenderlista :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Guest Avmønstret#
S/Y Emma skrev 28 minutter siden:

Den broen er faktisk designet av samme mann som tegnet Eiffeltårnet.

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Maria_Pia_Bridge

 

Og brua ble åpnet av Kong Luis den første som var litenskapelig opptatt av sjøen og finansierte flere forskningskip, samt fikk åpnet ett av de første offentlig akvarier i verden, Vasco da Gama akvariet i Lisboa som er åpent den dag i dag.

 

Som en litteraturens mann sørget han også for de første oversettelser av Shakespeare til Portugal. 

 

Og som konge fikk han to sønner med kona og en på si ;-) 

Link to post
Svart (redigert)
VannTro skrev 25 minutter siden:

Oppdaget denne tråden først nå.

Fy flate for en drømmebåt :pray: og flott tur :thumbsup:

 

Artig å se mange av detaljene går igjen på Flemming / Clipper, men Flemming har forstått å ikke skru den syrefaste rekka rett i teak-fenderlista :thumbsup:

 

Ja nydelig båt, men oppdaget "dårlige" løsninger her også. Egentlig bagatellmessig. Gikk litt på støy/lyd som med letthet kunne vært gjort bedre... 

På ene lugaren, heldigvis ikke min,  var det en del støy fra hydr fra stablisatorene. 

Også en del lyd fra autopiloten oppe i pilothuset. Fra maskinene var det utrolig lite lyd.... kanskje det var årsaken til at vi la merke til det.. ?

Men et fantastisk skip...

Men det var litt av et budsjett eieren påstod han hadde..  Hadde brukt 50.000 pund på vedlikehold , service og oppdateringer... ?

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Ida Marie III skrev 1 time siden:

 

Ja nydelig båt, men oppdaget "dårlige" løsninger her også. Egentlig bagatellmessig. Gikk litt på støy/lyd som med letthet kunne vært gjort bedre... 

På ene lugaren, heldigvis ikke min,  var det en del støy fra hydr fra stablisatorene. 

Også en del lyd fra autopiloten oppe i pilothuset. Fra maskinene var det utrolig lite lyd.... kanskje det var årsaken til at vi la merke til det.. ?

Men et fantastisk skip...

Men det var litt av et budsjett eieren påstod han hadde..  Hadde brukt 50.000 pund på vedlikehold , service og oppdateringer... ?

 

Støy fra autopilot burde det ikke være og stabilisatorer har jeg ikke :giggle:

Jeg vil nok tro jeg putta tilsvarende 25.000 pund i oppgraderinger selv når jeg handlet. Penga går fort når man vil ha skuta rigga helt etter egen spec. Med stabilisatorer hadde jeg nok runda 50.000 pund jeg også....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
VannTro skrev 1 time siden:

 

Støy fra autopilot burde det ikke være og stabilisatorer har jeg ikke :giggle:

Jeg vil nok tro jeg putta tilsvarende 25.000 pund i oppgraderinger selv når jeg handlet. Penga går fort når man vil ha skuta rigga helt etter egen spec. Med stabilisatorer hadde jeg nok runda 50.000 pund jeg også....

 

He he, ja, men 50.000 bare dette året ?? er jo over 500.000 norske..

Link to post

Da har han enten gjort mye oppgraderinger ellers er det en kar som setter bort alt mellom himmel og jord.

Kan jo tyde på det siste siden han ikke tok denne spennende turen selv :thumbsdown:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Dette er jo en båt med nypris på feil side av 15 millioner. Om jeg bruker det som skaleringsfaktor ned til min egen båt skal det ikke så voldsomt mye til før jeg har svidd av en tilsvarende andel av kjøpesummen. I mitt hode er eneste riktige konklusjon – og dette er knapt noen overraskelse – at ordentlig stor båt kan bli vanvittig dyrt.

 

En annen analogi: vi brukte omtrent dobbelt så mye diesel i løpet av tre år på jordomseiling som denne båten brant av i løpet av disse dagene. Nå hadde vi rett nok også litt drahjelp fra seil i enkelte korte perioder, men vi har gått alvorlig mye for motor.

 

Hvis dere har ledig tid før flyet går kan det være verdt å leie en bil for å kjøre litt innover i landet, opp blant vingårdene.

IMG_7470.jpg.df33e71772766aa438c387e0a46cbc4b.jpg

Link to post

Ja det er nesten banalt mye penger..  tror den ligger på drøyt 22 mill i Norge ny. 

Ble nesten komisk når eier var bekymret for at båten ville bli for liten for han og fruen i 3 uker nå i sommer. Hadde en Nordhavn 75 tidligere. Den er solgt og ligger i San Pedro i Spania,  bare 15 min kjøring fra der jeg bor. Verden er liten. Har bedt meg kikke på den ved anledning..

Ellers har vi hatt uendelig med anker drammer i Porto i kveld... poster en del bilder i morgen...

Link to post

Veldig hyggelig å få være med på tur i et farvann som er fremmed for mange av oss. 

 

I første innlegg ble samlet distanse stipulert til drøye 700 nm. Har dere logger eksakt distanse?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...