Jump to content

Guttungene ble rent i senk i hellefjorden. Bare flaks at jeg fremdeles er pappa

Lars Martin

Recommended Posts

Chiefengineer skrev 30 minutter siden:

Først og fremst er det viktigste at ikke noen ble skadet i hendelsen. Det fikk sånn sett et godt utfall, det kunne gått mye værre.

Men å slakte en person fullstendig fordi han var uoppmerksom et kort øyeblikk, dermed mistet fokus og foretok en uønsket kursendring som han ikke var oppmerksom på er å gå over streken. Det som er alvorlig i denne saken er at det førte til en kollisjon med et fartøy som lå i ro. Om dette var midt i ei traffikert lei vites ikke. Årsaken kunne være så enkel at han hadde en datter som plutselig "måtte" vise pappa di siste feriebildene sine på et upassende tidspunkt.

Det er grunn til å mane til moderasjon når man hiver seg på en karusell der det oppfordres til fullstendig slakt av en person som har vært gjenstand for en slik hendelse. Det er det ikke grunnlag for. Denne hendelsen påvirker nok vedkommende båtfører mye mer enn man tror, han har nok ikke hatt det godt etter at dette hendte men er nok lykkelig over at det ikke fikk et værre utfall. Sannsynligvis er det ingen som trenger å forklare denne karen noe mer om hensyn og aktpågivenhet i sin videre ferdsel på sjøen, det har han lært allerede.

Tenk på at alle kan være uheldig, enhver grunnstøting har som oftes også samme årsak.

Helt enig. Det kan skje den beste og ingen er tjent med en offentlig gapestokk. Om trådstarter aldri har vært uoppmerksom et lite øyeblikk i en situasjon som krever konsentrasjon så er det bare å stille seg i gratulasjonskø. 

For ca 45 år siden hadde jeg en episode i trafikken da jeg var helt fersk bak rattet.

Det gikk heldigvis bra for alle parter, ja sågar ikke noe materiell skade en gang.

Men den dag i dag husker jeg den situasjonen og det går kaldt nedover ryggen når jeg er i omtrent samme setting.

Klok av skade handler jeg derfor på en helt annen måte for å unngå å komme i en slik situasjon en gang til.

Så tror og at båteieren som kjørte på har fått seg et støkk vedkommende aldri kommer til å glemme. 

Jeg har stor medfølelse med TS i denne saken. Han så sine barn i en livstruende situasjon uten at han var i stand til å gjøre noe med det. Det er det verste man som forelder kan oppleve.

Dette var ikke et kort øyeblikks uoppmerksomhet. En båt flytter seg ikke med lysets hastighet. Han har vært uoppmerksom ganske lenge.

Og dette var ikke i ei lei. Hellefjorden er ei lang bukt.

Tusen takk for støtten, Mulligan.

Har forøvrig pratet med politiet omsider. Har ikke blitt opprettet sak enda. Men det blir det vist i løpet av dagen, eller i morgen, eller i løpet av uka, eller seinere. Har også gitt dem kontaktinfo til ett par vitner som kontaktet meg i går, etter avisartiklene.

Ship o'hoi  :flag_bp:

Som foreldre er man på ingen måte forpliktet til å behandle noen som skader barna nøytralt og rasjonelt. Det er det andres oppgave å gjøre.

Jeg ville også klikket tulling på denne fyren, og noen måtte ha brukt makt for å holde meg i ro. Jeg ville nok endt i buret en tur etter møte med ham. Samtidig har jeg selv gjort ting som fort kunne gjort at jeg ble dusten, har vel bare hatt flaks. Ikke noen motsetninger her egentlig. Dusten hadde vel også klikket hadde noen skadet hans barn.

Takk for forståelsen om humørsvingningene, Midtpinne.

Laluna Vi har pratet mye gjennom hva som skjedde, hvorfor og hvor bra de løste det. Dukker opp ting hele tiden, som vi prater gjennom.

Etter skolen i dag skal de til mora si. Som hverken var med, eller har noe videre erfaring fra båt. Tror hun også tar det seriøst.

De er også flinke til å prate med hverandre når noe dukker opp. Og ikke minst er de kjempeflinke til å holde på med alt mulig annet , som barn skal gjøre.

Vi skal selvfølgelig på fjorden igjen. Enten når jeg har fått sammen motoren på Weslingen, eller når de har funnet ny jolle.

Midtpinne skrev 28 minutter siden:

Som foreldre er man på ingen måte forpliktet til å behandle noen som skader barna nøytralt og rasjonelt. Det er det andres oppgave å gjøre.

Jeg ville også klikket tulling på denne fyren, og noen måtte ha brukt makt for å holde meg i ro. Jeg ville nok endt i buret en tur etter møte med ham. Samtidig har jeg selv gjort ting som fort kunne gjort at jeg ble dusten, har vel bare hatt flaks. Ikke noen motsetninger her egentlig. Dusten hadde vel også klikket hadde noen skadet hans barn.

Jeg har forståelse for at slikt kan være fristende, men jeg tror man vinner på å opptre rolig og behersket om man klarer det. 

2 minutes ago, LAKA said:

Jeg har forståelse for at slikt kan være fristende, men jeg tror man vinner på å opptre rolig og behersket om man klarer det. 

Jeg er helt enig i det, men samtidig kjenner jeg meg selv godt nok til å skjønne at jeg ikke ville vært rolig i en slik situasjon.

Hva hadde vi sagt om mannen hadde blitt liggende å drive uten motorkraft etter å ha truffet en tømmerstokk i stedet som følge av samme uoppmerksomhet ? 

Tviler meget sterkt på at hylekoret hadde vært like harde i dommen!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jens_P skrev 29 minutter siden:

Hva hadde vi sagt om mannen hadde blitt liggende å drive uten motorkraft etter å ha truffet en tømmerstokk i stedet som følge av samme uoppmerksomhet ? 

Tviler meget sterkt på at hylekoret hadde vært like harde i dommen!

ohm skrev 22 minutter siden:

Nå er vel en 8 fots jolle med barn oppi lettere å få øye på enn en tømmerstokk i vannet. Hva om han hadde kjørt båten sin på et godt merket skjær eller rett på land? Tipper folk hadde vært like harde i dommen da.

Ser ikke sammenligningen mellom folk og tømmerstokker/skjær.

Du kan banke opp på så mange tømmerstokker, skjær og svaberg du bare vil for meg. Så lenge det ikke er folk på de.

En annen ting.
Nesten helt uten personangrep.

En av de som satt på land og så dette fra andre siden ringte og varslet politiet bare sekunder etter at det smalt. Han forteller om barn i vannet. Minstemann hadde ikke kommet opp enda, da han ringte.

Ingen politibåt, ingen RS. 
RS i kragerø fikk først vite om dette mange timer etter, da dama ringte en kompis som har med RS og gjøre, for det hun ikke fikk tak i meg. Hun trengte rett og slett å lufte seg for noen som vet noe om sånt.

Politipatruljen kom tuslende langs landeveien etter noen timer.

Så til spm.
Hvis man ringer politiet for det man ser noe som skjer på vannet. Varsler ikke de RS? Er det ingen samhandling?

Redigert av Lars Martin (see edit history)

Det viktigste er at det gikk godt med personell. Båt og motor er kun penger. og kan erstattes.

Når en får ting på litt avstand og ser på hva som kreves av alle parter på sjøen, så er det skjeldent at skylden hviler kun på den ene part, så sant den andre part ikke ligger fortøyd. Det ender stort sett opp I skyldfordeling, da alle parter skal gjøre alt for og unngå sammenstøt. Det er på dette punkt sjøloven skiller seg ut fra veitrafikkloven som mange her sammenligner med.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5

Mulligan skrev 7 minutter siden:

Kall på Kystradio på VHF eller ring 120.

Da disponerer de ressursene.

Og de har mange.

Politiet stoler jeg ikke på.

Vi som holder på på vannet vet jo om 120. Men de som ligger på svaberga rundt om kring som aldri er i båt, gjør jo ikke det.
Ble bare litt overrasket over at det var null kommunikasjon.

Mulligan skrev for 2 timer siden:

Jeg har stor medfølelse med TS i denne saken. Han så sine barn i en livstruende situasjon uten at han var i stand til å gjøre noe med det. Det er det verste man som forelder kan oppleve.

Dette var ikke et kort øyeblikks uoppmerksomhet. En båt flytter seg ikke med lysets hastighet. Han har vært uoppmerksom ganske lenge.

Og dette var ikke i ei lei. Hellefjorden er ei lang bukt.

Har medfølelse med alle som skades eller havner i en ulykkessituasjon på både hav og vann men trådstarter har vel oppgitt at dette var en hurtiggående båt. Hva som menes med det er ikke kjent, halvplaner er også nevnt. Motsol og andre forstyrrende elementer kan være bidragende årsaker. Selv har jeg ofte blitt oppmerksom på kajakkpladlere lovlig nært båten under motsolforhold, selv om radaren står på hele tida kan de være vanskelige å få øye på.

Man gagner ikke egen sak ved å opptre fordummende, uansett hvor ille situasjonen er og hvor oppskaket man er etter hendelsen.

Politiet tar seg av et evt. etterspill for å få kartlagt årsakssammenhengen, det er de best til å handtere.  Og tross alt må man jo være lykkelig for at dette gikk bra. Det er jo det viktigste.

Vet ikke hvor hurtiggående kommer fra. Det er relativt isåfall. Jeg har alltid oppgitt 10-12, kanskje 15 knop eller halvplaner.
Han hadde sola rett inn på babord side. Ganske høy sol, da dette var kl 13. Styreposisjon på skuta hans var på styrbord side. Og han hadde hardtopp eller forerste del av kalesje oppe. Så blending av sol er ikke ett tema. Med mindre han satt på babord side og stirret ut til siden og  opp på sola, istedet for fremover.

Helt objektivt igjen

Redigert av Lars Martin (see edit history)

Ring 112, så lenge det er personer som ikke er gjort rede for skal det være full utrykning. Men hvis det kommer frem at alle personer er gjort rede for skal også all utrykning kanseleres. Forhåpentligvis kom det frem under samtalen med politiet etter noen minutter. Når de i vannet er ombord i en båt er faren over. Jeg synes behandlingen hos politiet her er riktig. Brannvesen og ambulanse er begge mye viktigere enn politiet, så lenge de ikke rykket ut er politiet og RS unødvendig.

Redningsdykkere fra brannvesenet er de jeg vil se først hvis noe alvorlig har skjedd. Har trent en del med brannvesenet, imponert over hvordan de agerer i "kritiske" situasjoner (øvelser). 02800 (politiet) var veldig profosjonelle når jeg kom over en moderat ulykke på fjellet, og jeg beveget meg til nærmeste mobildekning for å få ett helikopter til den skadede. Har også bekjente som jobber på alarmtelefon. Det viktigste for de er å prioritere hva som er akutt, og hva som er å be innringer ta en taxi til legevakta. Jeg vil anta at responsen i dette tilfellet er det de vil følge i 9 av 10 tilfeller (der de rykker ut er når de misforstår hendelsen). Jeg forstår at dette føles feil, men dette er samfunnet vi lever i. Det er mange telefoner til alarmsentraler som ikke medfører utrykning.

Overrasket over at politiet i det hele tatt kom. Så lenge det ikke står om liv er de mer opptatt med små trafikkforeseler eller kontorarbeid.

Der og da reagerte jeg ikke noe på det. Tidsperspektivene har kommet tilbake sånn litt etterhvert.
Spør mer av nysgjerrighet enn av klaging. Har ikke vært oppe i noe sånt før.

Som regel kommer politiet lenge før meg. Hvis det er lov å si :-)

Lars Martin skrev 18 minutter siden:

Vet ikke hvor hurtiggående kommer fra. Det er relativt isåfall. Jeg har alltid oppgitt 10-12, kanskje 15 knop eller halvplaner.

Det sto i overskriften i begge avisartiklene. Rent i senk av hurtiggående fartøy. Kanskje tipseren som har kommet med infoen.

Hvis ikke det er noe journalistene har funnet på.
Jeg la også merke til det. Men har hverken skrevet eller nevnt det noe sted eller til noen. Da jeg ikke mener 10-12-15 knop er hurtiggående.
Men jeg mener at farten var for stor for området med badere og fiskere osv.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...