Jump to content

Guttungene ble rent i senk i hellefjorden. Bare flaks at jeg fremdeles er pappa


Lars Martin

Recommended Posts

Ligger på Lovisenberg camping i Hellefjorden. Eldstemann på nesten 13 har brukt våren på å få i stand en gammel 8fots dromedille. Stor stas med jomfrutur i går. 

 

I dag lå de ute og fiska. Jeg sitter på land og ser på. En 25-26 fot halvplaner i godt driv innover. Jeg tenkte at nå får vi testa balje i bølger. 

 

Så smalt det. 

Neste jeg ser er jolle opp ned under baugen til Dusten. Rekker ikke å tenke før jeg løper utover brygga og finner en som kan kjøre meg ut. Innen jeg kommer ut har gutta kommet opp i båten til Dusten. De er hele. Forslått og i praktisk modus. Snakker om telefonene som er borte. Vi får dratt den såvidt flytende tidligere stoltheten inn til brygga. Gutta gråter. Begynner å gå opp for dem hva som har skjedd. 

Jeg er fremdeles i harnisk over hva folk holder på med på fjorden. Får fortalt han hva jeg mener om han (og hele slekta hans og alle han kjenner) før jeg tar bilde av legitimasjon og får nr hans. 

 

Snur ryggen til han. Så begynner det å gå opp for meg hvor heldige vi har vært. 

Alle tre sitter på brygga å griner i kor. 

Noen har vært våkne og ringt politiet. Så er det fullt avhør. 

 

Får spm om jeg vil at Dusten skal straffeforfølges. Hva er det for slags spm? Selvfølgelig vil jeg det. Vi fortsetter å grine litt innimellom. 

 

Nå drar vi hjem. En dag for tidlig. Da telefonene har sunket og skuta er lekk. 

 

 

DSC_0395.JPG

DSC_0394.JPG

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Naturligvis må saken etterforskes og Dusten (med stor D) anmeldes.

 

Nå har jeg vært en uke i Strömstad. Forholdene blir værre for hvert år. Rart det ikke skjer fler uhell. Her om dagen var det to vannscootere som spant rundt inne i nordre havnebasseng. Mer enn 30 knop, antatt. Et sjøfly kom inn i Kebalviken for egen propell og la til foran SPA-hotellet. Gikk ut igjen for egen propell dagen etter og tok av med rennafart inne i nordre havn. En og annen gang må det jo gå til helvete når det tydeligvis ikke legges inn sikkerhetsmarginer.

Link to post
Share on other sites

Ikke litt bra en gang dette, sånn bortsett fra at det tross alt gikk bra.

 

Vel, da har de kanskje lært guttene. Man kan IKKE stole på at de andre utpå der ikke er fullstendig blokka. Man må alltid anta at de andre ikke aner hva de holder på med.

 

Dessverre.

Link to post
Share on other sites

Takk for støttemeldingene. 

Gutta har kommet seg og sitter på finn og ser etter båt. Og på elkjop og komplett og ser etter telefoner. 

 

Dukker til stadighet opp ting som skjedde underveis. 

13åringen kom på en fin en i stad. 

"Nå kom jeg på hva du sa da du fikk hodet over vannet igjen. Du ropte: Hva f**n er det du driver med?!! til Dusten". 

Det er sønnen min det:-) 

 

Jeg har bilde av legitimasjon til Dusten. Sendte det til politiet da de avhørte meg. 

De var interessert i hva slags shorts han hadde på seg. Ikke et eneste spm om han virka rusa. 

 

Jeg har alltid lært ungene om vikepliktsregler og oppførsel på vannet. Også det å ikke stole på noen, og at man alltid må regne med å ha vikeplikt for alle. 

 

Spørs om de vil ligge å fiske med avskrudd motor igjen. 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Fy f så jævlig!! Glad det endte godt for gutta dine. Jeg ville vurdert å installere et helvetes horn, eller sånn boks horn folk har på fotballkamper.. Så kan man prøve å vekke idiotene som kommer for nærme? Men... har man tid til det er det kanskje bedre å bruke tida på å bevege seg ?

Link to post
Share on other sites

Er kun en god porsjon flaks, og godt sjømannskap av avkommet, som gjorde at det gikk så bra som det gikk. 

 

Hint om at de "kanskje burde flyttet på seg" mottas med lyn, torden, hat og et ønske om en sommer full av rigghavari og tau i propellen. 

Gasshorn blir forøvrig standardutstyr i neste jolle. 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Bra dere slapp med sjokket! 

Hvis andre har sett det, så sørg for at politiet får kontaktinformasjon.

Det skal en del til for at en såpass alvorlig sak blir henlagt, men vær forberedt på at det kan ta lang tid før den er ferdig behandlet.

Avisomtale i lokalpresse gjør det også vanskeligere å henlegge saken.

Og få guttene ut i båt igjen så ikke båtgleden forsvinner!

 

 

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå som det verste adrenalinet har lagt seg, kan du si litt mer om hendelsesforløpet? Ut fra det du skriver tolker jeg det slik at de lå i ro og fisket da de ble rent i senk. Oppfatter det også slik at føreren av den andre båten har vært uoppmerksom da det skjedde. Eller sto han på sitt og mente guttene skulle ha flyttet seg?

 

 

Lars Martin skrev for 20 timer siden:

I dag lå de ute og fiska. Jeg sitter på land og ser på. En 25-26 fot halvplaner i godt driv innover.

...

Så smalt det. 

Neste jeg ser er jolle opp ned under baugen til Dusten. Rekker ikke å tenke før jeg løper utover brygga og finner en som kan kjøre meg ut. Innen jeg kommer ut har gutta kommet opp i båten til Dusten.

 

Lars Martin skrev for 3 timer siden:

Hint om at de "kanskje burde flyttet på seg" mottas med lyn, torden, hat og et ønske om en sommer full av rigghavari og tau i propellen. 

 

Link to post
Share on other sites

De lå i ro/drev med vinden og fisket. Motoren avslått. 

Dusten kommer innover fjorden. 

Tror han sa at han så dem tidlig, men så ble uoppmerksom (pga tlf eller datteren han hadde med seg). 

Glemte dem bort, så smalt det. 

Tror han var rimelig shaky. Men jeg klarer ikke å mobilisere noe sympati. 

 

Prøvde ikke å skylle på noen andre. Men han slapp ikke så mye til mellom skyldebøttene mine heller ?

 

Blir forøvrig nå sak I både kv.no og varden.no.  Primært for å etterlyse vitner fra min side. 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Gutta sier at de så at den kom. Regna med at de var sett, da den endret kurs. Så kom den plutselig mot dem igjen. Kapteinen prøvde å starte motoren, men rakk det ikke. Noe som i ettertid er fint, så slapp vi snurrende propeller i alt kaoset. 

Yngstemann på fortofta prøvde å holde fra. 

 

Dusten hadde sola inn fra babord side. Styreposisjon på styrbord side, under hardtop. Han kan ikke ha blitt blend a av sola hvis han faktisk satt ved styreposisjonen. Avdriften til jolla vil jeg anslå som liten. 

Såvidt jeg vet styrte han til babord da han så dem første gangen (skal prøve å få klarhet i det) og Avdriften til jolla var mot styrbord i forhold til Dusten. Han fikk altså hjelp av avdriften, og kan ikke skylde på at de dreiv dit han hadde styrt. 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...