Jump to content

Guttungene ble rent i senk i hellefjorden. Bare flaks at jeg fremdeles er pappa


Lars Martin

Recommended Posts

Uff, for en stygg og dramatisk hendelse for alle involverte. Virkelig godt at gutta kom fra det uten alvorlige skader.

Håper at båtfører/"Dusten" får en fortjent, hard straff!

Har han tatt kontakt i ettertid for å høre hvordan det går med guttene?? (Forstår at det kokte litt for alle rett etter at dette skjedde).

 

Håper også at saken dekkes godt i media, både for å komme i kontakt med eventuelle vitner, men også som en påminnelse om at man må være våken og oppmerksom når man ferdes på sjøen. Veien fra himmel til helv... kan dessverre være svært kort. Et lite øyeblikks uoppmerksomhet/distraksjon kan være nok.

 

Hva med landsdekkende media som TV2, VG, Dagbladet osv?

Link to post
Share on other sites

To vitner har meldt seg for politiet. 

Jeg ringer politiet i morgen og hører hva som skjer. 

Pratet også med en som så alt, men som ikke kunne vitne av årsaker jeg ikke har noe problemer med å godta. Han sto og så alt. Og er helt overbevist om at det ikke er andre å laste enn Dusten. Han sto tydelig og holdt på med andre ting enn å kjøre båt. 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Lars Martin skrev 7 minutter siden:

Har nok ikke kule nok bilder for VG, db og Tv2. 

Men både kV, varden og ta dekker saken nå. 

 

Kanskje ikke så kule bilder, men et bilde av jolla som er spjæret midtskips er kanskje godt nok??

Har Dusten tatt kontakt i etterkant for å høre hvordan det det går med guttene?

Link to post
Share on other sites

Utrolig kjedelig opplevelse. Dette var som å se jolla mi på 80 tallet, da raste jeg selv rundt i en 8" Dromedille med Evinrude, bruke mesteparten av ferien i den jolla, Kan aldri huske at jeg var i nærheten av slike farlige situasjoner. Dessverre mange som aldri burde kjørt båt. 

Link to post
Share on other sites

Det beste med denne historien er at de som ble rent i senk virker å ha kommet fra det uten alvorlige skader. Så får vi virkelig håpe at han som kjørte båten får sin straff. 

 

Men jeg synes vel kanskje at når adrenalinet begynner å gi seg litt , så kan vi kanskje slutte å kalle han for "Dusten". Jeg sier ikke dette for å forsvare han som rant disse stakkarene i senk. For meg handler det mer om å holde et anstendig nivå. Beklager at jeg påpeker dette, men jeg blir faktisk litt provosert over karakteristikker på folk som har forbrutt seg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har gitt han det kallenavnet for å være sikker på at jeg ikke omtaler han ved navn. Og for det det er det navnet jeg lagret telefonnummeret hans under. 

 

Å kalle han "Båtføreren"  blir å ta hardt i, da han på ingen måte er i stand til å føre båt. 

 

Da er jeg tom for idéer. 

Men kom gjerne med et godt og mer beskrivende kallenavn jeg kan bruke, og fremdeles sikre hans anonymitet. 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

«Vedkommende».

 

Og ja, enig med deg i at slikt ikke er godt sjømannskap i det hele tatt. Fører man båt får man sannelig ta innover seg ansvaret det innebærer. Jo mer fart, jo større risiko for å gå på en smell, dermed bør overvåkenheten være på topp! Hvis ikke bør man ikke gå raskere enn maks dorgefart, helst ligge fortøyd. Godt det gikk greit med guttene dine! 

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars Martin skrev for 11 timer siden:

Har nok ikke kule nok bilder for VG, db og Tv2. 

Men både kV, varden og ta dekker saken nå. 

Kan jo prøve TA også!  Dessverre virker det som verden har kommet til det steget at ALT gjøres samtidig som man "sjekker mobilen" 

Link to post
Share on other sites

Her var hylekoret i full gang, så jeg vil ikke tilslutte meg det. Jeg vil bare nevne at slikt desverre kunne ha hendt mange av oss. Selv har jeg holdt på å kjøre på land et par ganger da båten har tatt en sving mens jeg var uoppmerksom et lite øyeblikk. Heldigvis kjører jeg i bare i skrogfart. Jeg mener med dette ikke å forsvare uvettig og uoppmerksom kjøring, men man kan kanskje også gå litt i seg selv og ikke drepe en person som har vært uheldig uoppmerksom og tilsynelatende ikke var beruset eller gjort noe i gal mening.

 

La oss være glade for at guttungen kom bra fra det og ha litt medlidenhet med båtføreren også. Det er kanskje han som har det verst nå . . ?

 

Hilsen en gammel dust.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Uoppmerksomme bilførere krasjer hver dag ( med og uten personskade) Dette skjer av og til i båt også- Desverre. Godt det gikk bra med guttene.

Tror imidlertid neppe båtfører får mere enn en bot for kjøringen sin.

Det er mennesklig å feile og de fleste av oss har vært uopmerksomme en eller annen gang i løpet av noen tusen timer på sjøen.Har selv holdt på å kjøre ned en båt som jeg ikke så, det var han som hadde vikeplikt, men man skal jo følge med alle veier og jeg fulgte ikke godt nok med til babord når jeg passerte en odde. Han så heller ikke meg før jeg fikk tørnet bak han med få cm klaring.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 1 time siden:

Her var hylekoret i full gang, så jeg vil ikke tilslutte meg det. Jeg vil bare nevne at slikt desverre kunne ha hendt mange av oss. Selv har jeg holdt på å kjøre på land et par ganger da båten har tatt en sving mens jeg var uoppmerksom et lite øyeblikk. Heldigvis kjører jeg i bare i skrogfart. Jeg mener med dette ikke å forsvare uvettig og uoppmerksom kjøring, men man kan kanskje også gå litt i seg selv og ikke drepe en person som har vært uheldig uoppmerksom og tilsynelatende ikke var beruset eller gjort noe i gal mening.

 

La oss være glade for at guttungen kom bra fra det og ha litt medlidenhet med båtføreren også. Det er kanskje han som har det verst nå . . ?

 

Hilsen en gammel dust.

Hvis du er ute og cruiser og ser noen som ligger og fisker foran deg, eller padler kayak, eller seiler, bader,  dykker etc. Og så _velger_ å ikke følge med på hvor de befinner seg i forhold til kursen din. Da synes jeg du skal selge båten din også. 

 

Det er stor forskjell på å la seg distrahere når du har sett at det ikke er hindringer rundt deg først i forhold til når du er klar over att det er hindringer rundt deg. 

 

Hilsen gretten gubbe som er lei av at folk er farlige i båt. 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Jeg formoder at vedkommende er fullt ut erstatningspliktig, både for jolle, motor og telefoner m.m.

Og at forsikringsselskapet hans vil bruke klausulen om uaktsomhet og kreve regress.

 

Så sammen med forelegget må vi håpe at drivstoff budsjettet hans er brukt opp for denne sesongen , og at farvannene dermed er bittelitt tryggere en stund i hvertfall.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Olepo skrev for 14 timer siden:

Har han tatt kontakt i ettertid for å høre hvordan det går med guttene?? (Forstår at det kokte litt for alle rett etter at dette skjedde). 

Slik trådstarter agerer ville jeg brukt advokat i all kontakt.

 

Dette er en situasjon som aldri skal skje. Håper alle som hører om saken tenker seg om og er mer oppmerksomme. Vi har vel alle møtt folk som aldri skulle ført båt. Man skal aldri komme i en situasjon der en treffer en annen båt. Men uhell skjer. Sammenligningen med biltraffikk er relevant. Der er folk uoppmerksomme stadig vekk. En prøver ikke å få mest mulig gapestokk der.

 

Ta en pust i bakken. Det gikk bra. Fører av den andre båten vil for alltid leve med dette, straffen fra påtalemyndigheter er liten sammenlignet med det. Jeg tror ingen blir lykkeligere av å dvele med ting som har skjedd. Ikke minst overfor barna som har hatt en stygg opplevelse. Det er bedre å mildne saken enn å hause den opp.

 

Lykke til med ny båt til barna. Håper de får mye glede av sjøen fremover. Og så håper jeg å slippe uoppmersomme båtførere. Men det er det lite vi kan gjøre med.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 3 timer siden:

Her var hylekoret i full gang, så jeg vil ikke tilslutte meg det. Jeg vil bare nevne at slikt desverre kunne ha hendt mange av oss. Selv har jeg holdt på å kjøre på land et par ganger da båten har tatt en sving mens jeg var uoppmerksom et lite øyeblikk. Heldigvis kjører jeg i bare i skrogfart. Jeg mener med dette ikke å forsvare uvettig og uoppmerksom kjøring, men man kan kanskje også gå litt i seg selv og ikke drepe en person som har vært uheldig uoppmerksom og tilsynelatende ikke var beruset eller gjort noe i gal mening.

 

La oss være glade for at guttungen kom bra fra det og ha litt medlidenhet med båtføreren også. Det er kanskje han som har det verst nå . . ?

 

Hilsen en gammel dust.

 

Jeg er enig med NilsPils her.

 

Først og fremst er det viktigste at ikke noen ble skadet i hendelsen. Det fikk sånn sett et godt utfall, det kunne gått mye værre.

Men å slakte en person fullstendig fordi han var uoppmerksom et kort øyeblikk, dermed mistet fokus og foretok en uønsket kursendring som han ikke var oppmerksom på er å gå over streken. Det som er alvorlig i denne saken er at det førte til en kollisjon med et fartøy som lå i ro. Om dette var midt i ei traffikert lei vites ikke. Årsaken kunne være så enkel at han hadde en datter som plutselig "måtte" vise pappa di siste feriebildene sine på et upassende tidspunkt.

 

Det er grunn til å mane til moderasjon når man hiver seg på en karusell der det oppfordres til fullstendig slakt av en person som har vært gjenstand for en slik hendelse. Det er det ikke grunnlag for. Denne hendelsen påvirker nok vedkommende båtfører mye mer enn man tror, han har nok ikke hatt det godt etter at dette hendte men er nok lykkelig over at det ikke fikk et værre utfall. Sannsynligvis er det ingen som trenger å forklare denne karen noe mer om hensyn og aktpågivenhet i sin videre ferdsel på sjøen, det har han lært allerede.

 

Tenk på at alle kan være uheldig, enhver grunnstøting har som oftes også samme årsak.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke hørt noe fra ham. 
Regner ikke med å gjøre det heller.

 

Har overhodet ingen medlidenhet overfor han som likegjerne kunne tatt livet av eller invalidisert ungene mine. At jeg er krass i ordbruken, er jeg inneforstått med. Og frem til jeg slutter å gråte meg i søvn med bilder av oppnedjolle og lyden av glassfiber mot glassfiber i hodet, kommer jeg nok ikke til å mildne noe særlig overfor han heller.

 

 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...