Jump to content

Morgan 5200 17 foter med suzuki DF70 2005 er treg


Speedmaster

Recommended Posts

Har en Morgan 5200 med suzuki df70 4takter. Båt og motor er fra 2005. Mistenker at denne er for treg. Ifølge all info skal båten gjøre 30-33 knop på et turtall midt på 5000 tallet, men jeg sliter med å komme noe særlig over 23 knop på gpsen. Har stoffet båten i år og den er glatt og fin under ( så gjengrodd med ruer er ikke problemet). 

 

Kjøpte båten i fjor, men hang meg ikke opp i at den var «treg» ( visste ikke bedre). Dumt i ettertid for da kunne jeg tatt det med selger direkte.

 

Mistenker at det er noe med propellen. Har et voldsomt turtall ved toppfart (23knop) som ligger over 6000 rpm på turtelleren, faktisk nesten på 6500 tror jeg ( må dobbeltsjekke dette). Uansett urovekkende, da det bråker mer enn det går!

 

etter litt undersøkelser (google) kan det virke som propellen er for liten. Skal ned på marinaen og sjekke spesifikasjonene på den en av de nærmeste dagene (aldri sjekket). Men er det noe annet som kan være galt med motor eller propell? Kan den være skjev/skadet f.eks?

 

på forhånd takk for tips og teorier!

Link to post

Det er en gummiforing (vulking) i propellen  - kan jo høres ut til at denne har sluppet  - da vil slikt kunne skje.

 

Godt mulig du må av med propellen for å lese av størrelse.  Du kan også sette et merke feks med tusj , for å se om den slipper 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

den sitter mellom ytre og indre del av "propellnavet"  , denne skal gi etter om du feks treffer noe med propellen , for å unngå skade på gir m.m 

merket er for å se om noe flytter på seg  - har det det så er det klart at det slipper 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Mine erfaringer med DF70 og båt i tilsvarende størrelse: Har 2006 DF 70 på svintung 530 hardtopbåt. Klarer med et nødskrik 30 knop med 13 1/4 x 17 og 5600 o/min om jeg er alene ombord. Datt ned i 5200 på maks med 4 voksne.

 

Gikk over på 13,5 x 15 stålpropell, nå klarer jeg 28 knop og riktig maksturtall nærmest uansett last.

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Speedmaster skrev 16 minutter siden:

Er dette i utgangspunktet riktig propell for båten? SD 23 13 står det, samt 4411-140-11

 

Finner at det er en propell med diameter 14" og stigning 11"

https://www.propellerdepot.com/solas-amita-4411-140-11

 

Jeg tenker stigningen høres veldig lav ut  , en slik propell vil gi høy skyvekraft men lite fart , som å kjøre rundt i lavt gir på bilen. 
Vanskelig å si hva du bør ha når den er såpass feil til din båt som denne ser ut til å være, men ville kanskje tippet at 13,5 x 15" kunne passet  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hei, ser at vi kommenterte nesten samtidig her ?

 

Ja, det høres ut som veldig lav stigning, og det du sier bekrefter for så vidt min opplevelse av å kjøre båten. Høyt turtall og dårlig toppfart. 

Da skal jeg se om jeg klarer å få tak i en slik 13,4x15 propell, ser ut til at det er et par sjapper som har denne inne!

Link to post

Det går bra med 2-3 personer. Med 4-5 personer bak vindskjermen, må en person jages i baugen for å få båten i plan, men det har kanskje mest med vektfordelingen å gjøre. Er selv da litt treg med å få i plan.Toppfarten synker til ca 26 knop med full båt. Kanskje 15" stigning er best om du ferdes mest med tunglastet båt?

Link to post

Dette er ville spekulasjoner fra min side: Med samme turtall på motoren vil toppfarten bli 15/17-deler av toppfarten med 17" stigning, altså 26,5 knop med 15" stigning dersom toppfarten er 30 knop med 17" stigning. Men notoren vil gå lettere med 15" stigning, og oppnå høyere turtall. Kanskje 28 knop er realistisk toppfart med 15" stigning? Vanskelig valg! :confused:  Til info er farten på tomgang behagelige 2,3 knop med 17" stigning.

Link to post

Lensepumpe -  hva slags turtall får du med hhv. 2-3 i båten og 4-5 ?    

 

såvidt jeg husker så har denne maks anbefalt turtall på 5800 , og dersom man legger seg tett opp mot dette med lett last så er det er bra kompromiss mellog fart , aks og all-round egenskaper 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...