Speedmaster Startet 20.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2018 Har en Morgan 5200 med suzuki df70 4takter. Båt og motor er fra 2005. Mistenker at denne er for treg. Ifølge all info skal båten gjøre 30-33 knop på et turtall midt på 5000 tallet, men jeg sliter med å komme noe særlig over 23 knop på gpsen. Har stoffet båten i år og den er glatt og fin under ( så gjengrodd med ruer er ikke problemet). Kjøpte båten i fjor, men hang meg ikke opp i at den var «treg» ( visste ikke bedre). Dumt i ettertid for da kunne jeg tatt det med selger direkte. Mistenker at det er noe med propellen. Har et voldsomt turtall ved toppfart (23knop) som ligger over 6000 rpm på turtelleren, faktisk nesten på 6500 tror jeg ( må dobbeltsjekke dette). Uansett urovekkende, da det bråker mer enn det går! etter litt undersøkelser (google) kan det virke som propellen er for liten. Skal ned på marinaen og sjekke spesifikasjonene på den en av de nærmeste dagene (aldri sjekket). Men er det noe annet som kan være galt med motor eller propell? Kan den være skjev/skadet f.eks? på forhånd takk for tips og teorier! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2018 Det er en gummiforing (vulking) i propellen - kan jo høres ut til at denne har sluppet - da vil slikt kunne skje. Godt mulig du må av med propellen for å lese av størrelse. Du kan også sette et merke feks med tusj , for å se om den slipper Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Speedmaster Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2018 Hmm, hvor skal denne foringen evt sitte? Hva er formålet med å sette merke med tusj? ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2018 den sitter mellom ytre og indre del av "propellnavet" , denne skal gi etter om du feks treffer noe med propellen , for å unngå skade på gir m.m merket er for å se om noe flytter på seg - har det det så er det klart at det slipper Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Speedmaster Svart 20.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2018 Ok, takk! Skal ta en kikk på propellen. Ser ut som det ligger an til ny propell da... ? Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 20.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2018 (redigert) Mine erfaringer med DF70 og båt i tilsvarende størrelse: Har 2006 DF 70 på svintung 530 hardtopbåt. Klarer med et nødskrik 30 knop med 13 1/4 x 17 og 5600 o/min om jeg er alene ombord. Datt ned i 5200 på maks med 4 voksne. Gikk over på 13,5 x 15 stålpropell, nå klarer jeg 28 knop og riktig maksturtall nærmest uansett last. Redigert 20.Mai.2018 av emilskj (see edit history) Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Speedmaster Svart 22.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Hva slags propell vil dere anbefale til denne båten med 70hk? Vil ha et greit kompromiss mellom aks og toppfart ? Sitér dette innlegget Link to post
Speedmaster Svart 22.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Skal ned på brygga og sjekke propellen for å se om foringen har røket. Hvor skal jeg se etter? Regner med at jeg må av med hele greia for å se det? Tips mottas med takk ? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Ja, ta av hele propellen. Enten er det interne festet røket (og propellen er ikke verdt å reparere), eller så funker propellen, men har helt feil størrelse. Deretter poster du hva slags tall som står påstemplet.? Sitér dette innlegget Link to post
Speedmaster Svart 22.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 (redigert) Okei folkens. Da har jeg fått av propellen. Aner ikke hva jeg skal se etter, men legger ut noen bilder her ? Er dette i utgangspunktet riktig propell for båten? SD 23 13 står det, samt 4411-140-11. Hva betyr disse betegnelsene? EDIT: Propellen er av merket Solas Redigert 22.Mai.2018 av Speedmaster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Speedmaster Svart 22.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Da har jeg funnet ut at dette er propellen som satt på: https://www.marineshop.no/styring-motor/propell/propell/d-(suzuki)/solas-amita-3-14-x-11-su-r-propell-alu-3-bl-m-hub-høyre-100322-p0000003374 Noen andre med samme motor og båt her som kan opplyse om hva slags "visp" de har i hekken? ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Speedmaster skrev 16 minutter siden: Er dette i utgangspunktet riktig propell for båten? SD 23 13 står det, samt 4411-140-11 Finner at det er en propell med diameter 14" og stigning 11" https://www.propellerdepot.com/solas-amita-4411-140-11 Jeg tenker stigningen høres veldig lav ut , en slik propell vil gi høy skyvekraft men lite fart , som å kjøre rundt i lavt gir på bilen. Vanskelig å si hva du bør ha når den er såpass feil til din båt som denne ser ut til å være, men ville kanskje tippet at 13,5 x 15" kunne passet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Speedmaster Svart 22.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Hei, ser at vi kommenterte nesten samtidig her ? Ja, det høres ut som veldig lav stigning, og det du sier bekrefter for så vidt min opplevelse av å kjøre båten. Høyt turtall og dårlig toppfart. Da skal jeg se om jeg klarer å få tak i en slik 13,4x15 propell, ser ut til at det er et par sjapper som har denne inne! Sitér dette innlegget Link to post
Lensepumpe Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Min Morgan 5250, som vel har samme skrog men annen innerliner, gjør 30 knop uten særlig last med samme motor (DF 70) og ca 5500 rpm. Propellen er en Suzuki aluminiumspropell 13,25x17 om jeg husker riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Speedmaster Svart 22.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Takk, da er det mulig jeg kan gå opp til 17 ja. Planer den fortsatt lett med denne propellen? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 ja da høres 17 ut til å være et godt valg. Og så får du bruke gammelpropellen de gangene du skal dra opp hele storfamilien på vannski ? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lensepumpe Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Det går bra med 2-3 personer. Med 4-5 personer bak vindskjermen, må en person jages i baugen for å få båten i plan, men det har kanskje mest med vektfordelingen å gjøre. Er selv da litt treg med å få i plan.Toppfarten synker til ca 26 knop med full båt. Kanskje 15" stigning er best om du ferdes mest med tunglastet båt? Sitér dette innlegget Link to post
Speedmaster Svart 22.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Kjører mest med 2-3 personer i båten. Hva er forskjellen i toppfart på 15 versus 17 tror dete? Jeg tror 15 er et greit kompromiss, men det kommer an på hvor treig 17 blir i avtrekkern ? Sitér dette innlegget Link to post
Lensepumpe Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Dette er ville spekulasjoner fra min side: Med samme turtall på motoren vil toppfarten bli 15/17-deler av toppfarten med 17" stigning, altså 26,5 knop med 15" stigning dersom toppfarten er 30 knop med 17" stigning. Men notoren vil gå lettere med 15" stigning, og oppnå høyere turtall. Kanskje 28 knop er realistisk toppfart med 15" stigning? Vanskelig valg! Til info er farten på tomgang behagelige 2,3 knop med 17" stigning. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Lensepumpe - hva slags turtall får du med hhv. 2-3 i båten og 4-5 ? såvidt jeg husker så har denne maks anbefalt turtall på 5800 , og dersom man legger seg tett opp mot dette med lett last så er det er bra kompromiss mellog fart , aks og all-round egenskaper Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lensepumpe Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Dessverre har jeg ikke registrert maks turtall med flere enn meg selv i båten, og da var turtallet ca 5500. Det stemmer at maks anbefalt turtall er 5800 (5200 - 5800) for denne motoren, så med lett last kunne turtallet gjerne vært litt høyere. Sitér dette innlegget Link to post
Speedmaster Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Hva veier båten din Lensepumpe? Er den noe tyngre enn 5200? Veldig i tvil om 15 eller 17 er riktig valg nå ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 høres ut til at 16" hadde vært perfekt ? https://www.rubexprops.com/boat-propellers/Suzuki/?motor=I0700B&ver=a&model=70HP DF70 4-Stroke (13 Spline) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Speedmaster Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Da er 15 propell innkjøpt og skal prøves i kveld. Kan evt. bytte til 17 senere, skulle den fortsatt være for treig. Er kanskje ikke så farlig med de 2-3 ekstra knopene det vil gi :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 ikke sikkert det blir så mye som 2-3 knop ekstra. Og dessuten har motoren bedre av å ikke jobbe for tungt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.