Lensepumpe Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 (redigert) Har ikke veid den, men båten uten motor er oppgitt å være 600 kg. Motor er vel 180 kg og batteri 15 kg, så en kan anta 800 kg pluss drivstoff (45 l tank) og utstyr. Ser at i en test i Båtmagasinet av Morgan 5200 er vekten oppgitt å være 600 kg tørr, som er det samme som produsenten har oppgitt for min Morgan 5250. Redigert 23.Mai.2018 av Lensepumpe Referanse til test i Båtmagasinet. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 På min båt (skibsplast 655 140 Suzuki) har jeg både 19 og 21» propeller. Begge funker fint, men den jobber lettere med 19» akser bedre og nesten samme toppfart på litt høyere turtall. jeg bytta i fjor til 19 stål, og den ble da enda litt raskere i plan og litt høyere toppfart.. så tror kanskje den minste er minst like bra. 70 hk er vel heller ikke for mye krefter på den båten. Ligger en sånn ved meg og den har 140 hk, som kanskje er litt i overkant igjen? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Speedmaster Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Da er montering og prøvetur unnagjort, og det er som å kjøre en annen båt gitt ?. Kom opp i 30knop med 2 personer i litt krapp sjø uten å ha spaken helt ned , så denne propellen tror jeg var innertier. Husker ikke helt turtallet jeg hadde da, måtte slakke av litt fordi det ble litt for røff sjø . Var under 6000 hvertfall. Men jeg tror reell maksfart vil være 31-32 knop med optimal trim og flatt vann med 2 pers i båten. Lå i plan i 20 knop på 4000rpm, det må sies å være greit! Lå over 5000 med gamle propellen i den farta Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 høres ut som et bra allround valg ja Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Speedmaster Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Jepp, tror det altså. Får ta en ordentlig test på toppfart i rolig sjø, men at den er økt med 7-8 knop tror jeg nok. Mye mer behagelig turtall på «snekkekjøring» og marsjfart også. Ser for meg at investeringen betaler seg tilbake i form av lavere forbruk også ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.