Jump to content

Havari baugpropell Engbo xf 30vr / Ql BP300


tnlu

Recommended Posts

Hei

Lurer på om noen har erfaring med Engbo xf 30vr / Ql BP300. Eg har en XF 30 VR der drevet er havarert.  Prøver å søke på nett for å finne komplett gearhus til denne uten resultat. Nå overtok Sleipner Engbo for noen år siden og dermed gikk den eg har ut av produksjon. 

Spørsmål 1. Er det noen som kjenner til om det er råd å få tak i et gearhus til denne?

 

Tunellen eg har er 132mm, mens tilsvarende skyvekraft har 125mm i dag. (Finner ikke noen som bruker 132mm)

 

Spørsmål 2. Hvis eg ikke får tak i samme type. Er det mulig å bruke en som passer til 125mm, eller vil det ikke passe og/eller miste for mye effekt

 

Erfaringer mottas med takk.  ?

Link to post
  • 3 uker senere...

Da det ikke var noen med erfaringer på dette så legger eg ut resultatet da det kanskje kan være nyttig til andre :-)

 

Satte inn en Sleipner gearhus til SE30 serien. Det er egentlig til en 125mm tunell. Eg har 132mm i båten. Man må da bore opp til 8mm + sideforskyve hull en anelse. Hull til bolter justeres og bores opp både i tunell og innvendig "hus" som står ned på tunnellen. I tillegg må man skjøte på adapteret som er på Elektromotor aksling. Eg brukte et rør som var 12,5 mm innvendig og sveiste det på adapteret. Nede på dette setter man i en splint på 3,5-4mmm som da går ned i et spor på gearhus aksling og da driver propell.

 

Selv om min tunell er 132mm og propell 125mm så merker eg ikke redusert skyv. Mulig at den nye propellen er mer effektiv da den har flere blad og har en litt annen utforming.

 

Link to post
  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Hei tnlu, har fått samme problem med min Engbo xf 30vr der drevet og lageret bak i gearhuset har gått i oppløsning. Forstår jeg det slik at du brukte et gearhus fra en Sleipner SE30 som passet på el motoren til Engbo - thrusteren ? Forstår det som du måtte lage en hylse og forlenge på el motoren og samtidig flytte hele innretningen i hullet til tunnelen. Forstår jeg det rett ? Høres ut som en del arbeid, men du sparte kanskje en del penger på ikke å kjøpe komplett ny thruster...

Link to post

Hei.

Det som er mest arbeid er å sveise en liten tillegs hylse på det allerede eksisterende mellomstykket. Men har du tilgang til å sveise det selv er det fort gjordt. 

I forhold til tunellen er det kun en liten justering der festet går inn i båt. Litt større bolter. Mener å huske eg ga ca 3700 for gearhuset. Komplett så koster den ca 10500,- Så du har god timebetaling for å fikse det selv 👍

Link to post

Hei igjen tnlu, jeg håpte jeg kunne få noen til maskinere et nytt drev. Men det virker ikke så lett, blir fort dyrere enn nytt gearhus. Så det blir vel et nytt gearhus fra Sleipner som er løsningen. Forstår jeg deg rett at akslingen inn i el motor fra Sleipner har frest spor og ikke flat tapp som på Engbo ? Se bildet. Er grunnen til den ekstra hylsa du sveisa på at Sleipner gearhuset ikke stikker så langt opp i båten ? (I tillegg til at det har spor selvsagt og må ha en splint for å låse akslingen. ) Litt utfordrende å få sveisa det i senter og få kappa rett slik at det ikke blir kast, regner jeg med...Regner med at hylsa på gearhuset har samme mål og går rett opp i huset som står på tunnelen... Måtte du sideforskyve gearet for å få det i senter, eller bare borre større hull til boltene ? Takknemlig for assistanse...

IMG_0350.jpg

IMG_0351.jpg

Link to post

Heisann.

 

Mellomstykket som du allerede har skal du beholde slik at den delen som går inn mot Elmotor er slik den er i dag. På den side av mellomstykket som går ned mot drev sveiser du på et rør ned innvendig dimensjon 12,2 / 12,5 mm. Når du har gjort det kapper du det påsveiste røret i rett lengde. Eg brukte 9mm. Som splint borret eg et 4mm hull gjennom den påsveiste delen. Kappet borret og brukte borret til splint slik at man har en hardmetall splint. Det er denne splint som går ned i eit spor i aksling på selve drevet.

Ta kontrollmål hos deg om det er nok med 9mm forlengelse før du sveiser.

 

Mener å huske at den "holderen" i aliminium som er mellom tunnell og motor hadde 6mm hull originalt. De borret eg opp til 8mm da det er 8mm på SE30 gearhuset. I selve tunnellen mener eg at eg sideforskyvde hullet litt. Snakker mm.

 Satte så SE30 på plass med passende limmasse som tøt ut og skrudde innvendig holder på plass. Når du så skrur på Elmotor måler du / prøver slik at du sjekker at pasveist aksling / splint kke bunner helt. Til sikring av splint brukte eg kun tape pluss eit strips slik at den ikke blir slynget ut når du kjører propellen.

 

Håper dette er til hjelp 😊

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...