Jump to content

Nytt båtkjøp Princess 360. Erfaringer med denne båten?

Lasseød

Recommended Posts

En sesong uten båt. Men etter mange runder på hva man skulle gå for, endte jeg på denne og en vannscooter bakpå ? 

Veldig fornøyd så langt og håper det fortsetter med det. 

Noen som har samme båt eller har erfaringer med disse det er verdt å vite om ? 

Princess 360 

Mod: 1995 

Motorisering: 2x Volvo penta kamd 42 

Screenshot_20180506-213050.png

Takk takk. 

Den holdt til i Fredrikstad, så henteturen ble gjort for ca 14 dager siden og dermed veldig kort. 

Jeg skulle ikke lenger en til Drøbak mtp at min plass i oslo ble for liten, skulle jeg ta en pittstopp i Drøbak noen dager frem til båtpass ble ordnet og service på motorene bli utført av en bekjent. 

Men det endte da med båtplass der ut sesongen. Og veldig fornøyd med det. Har kjørt nok ganger inn og ut av Oslo ?

Redigert av Lasseød (see edit history)

Samme skrog under relingen som Princess 346/366. Samme motorisering også, men antar flybridgeversjonen fort veier ett tonn mer minst.

Jeg kan mye om båt og motorer, men lite om flybridge siden jeg har kalesjeutgaven selv.

Ikke veldig objektiv, men pene båter for sin alder. Selvsagt vil det være noe med de, alder tatt i bteraktning

Hvis jeg skal tro forrige eier veier denne rundt 10tonn. Men mener og ha sett at den  på princess sine hjemmesider skal veie 7,5 tonn!? ( det er sikkert tørt ) 

Jeg klarer maks 21,7 knop og er usikker på hva optimal marsjfart er enda da den for det meste har stått og ventet på service. 

Høres det rimelig ut ? 

Hva veier din? Og hvordan ligger du an på fart med samme motorisering? 

De tallene du har der høres veldig riktig ut. Katalogvekten er en vits, min skal veie 6,5 og veier 8,5 om høsten med full dieseltank og tom vanntank. Såa t din veier 10 tror jeg gjerne. Synes maksfart ser litt lav ut, sjekk ut at du får 3900 rpm på turtellerne, men noen racer er den ikke. Jeg marsjer i 20-22 knop og har maks 26-27 selv om katalog sier 29. Den er nesten ubrukelig i intervallet mellom 8-9 knop og 16-17. Da er du på halvplan hele tiden. Antakelig har du også kompressorer som slår inn og går og jager på rundt 14-1500 rpm. Mange setter inn bryter her, slik at du kan gå på litt høyere turtall uten at kompressoren jager. Turboene kommer på rundt 2200 rpm. fint marsjturtall på min er 3100-3200 rpm, antar du må opp i 34-3600 rpm. (men er bare tipping fra meg)

Mener å huske jeg lå på 3900. Men jeg utforsker det mer i helgen ? 

Hadde ikke gjort noe og kunne marsje

Litt høyere en hva jeg har forsøkt meg på nå som er 14-16 knop. Litt håpløs hastighet.. 

Har forrsten brytere montert på kompressorene. Benyttet meg av disse litt når jeg var inne, for å unngå støyen. 

hei og gratulerer med ny båt :flag_bp:

Dere har nok samme motorer, men forskjellig drivverk. P360 ble levert med VP KAMD 42 , TAMD 63 samt CAT 3116. Alle på akslinger. 

Mener P360/ 380 har propelltunneller samt er 34 cm bredere (350 vs 384 cm) , så tror ikke disse skrogene er beslektet med P 346/ 366 som ble levert med drev. 

Ang farten så tipper jeg det har blitt et par-tre knop borte med årene. Noe kan sikkert tilskrives økt vekt og at noen ponnier har rømt. I og med at du får 3900 men har noe redusert toppfart kan det også tyde på at propeller er byttet en gang underveis.

Mvh. SAP

Hei SAP, lenge siden nå. Du har rett igjen i at jeg har drev og han har propell, men skulle jo egentlig bare favorisere farten på drevene. Vekten øker med årene og ponniene rømmer som du sier, så jeg har også resignert på å nå gammel toppfart. 

Du har sikkert rett med tanke på bredde, vet du kan dine saker. Men regner med at TS ønsker litt bedre matsjfart, så noe har jeg kanskje hjulpet med evt, forklart hvorfor ikke ønsket fart oppnås.

Grattis med flott skute.  Meget linjelekre disse båtene etter min smak.

Når det gjelder turtallet, så er det bedre at motoren går "lett".

Altså litt mye turtall på tropp. Går den "tungt" blir det som med en bilmotor man burde gire ned i en motbakke (tungt)

Motoren bør absolutt oppnå toppturtall for et "sunt" liv.

Hei

har samme båt fra 97 med tamd63l motorer. 

Topper 29 knop nyslippet.  Marsjer som regel 20-21 på 2200-2250omdr. 

Har bare Goe erfaringer med båten men det første jeg gjorde var å montere pakninger på motorluker og isolere de på nytt. Ble stor forskjell med pakninger. 

Vurderer å bytte akseltettninger med Volvo sine tette tettninger. Er lei av dryppingen på de originale. 

IMG_0269.JPG

Hei Nor star, båten sin så jo veldig flott ut. Likte fargene og spesielt at du har det mørke forslaget og ikke der lyse som jeg har. Har vurdert å få dette foliert!?? 

Eller har jeg også tenkt tanken på og få inn skap ved sofagruppe så babord side som du har. Her har jeg en sofa til. 

Legg gjerne ut flere bilder om du har til inspirasjon på hva jeg kan gjøre ?

Veldig bra å høre at du er fornøyd med båten??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...