Jump to content

Propellberegning uten kon på aksling

Kenjak

Recommended Posts

Er nødt til å skifte ut propellen min før kommende sesong og tenkte å forsøke meg på Maritim.no sin propellberegning. Har funnet lengde, bredde, vekt, gearutveksling, dreieretning, maks. hastighet osv. men stoppet opp da jeg skulle beregne kon på akslingen da den er helt rett! Noen som vet hvordan jeg skal måle denne?? 

Skjermbilde.JPG

33092199_10214353422563486_3704153115180662784_n.jpg

Det som Knurrbart prøver å fortelle er at den tabellen fra maritim.no ikke er relevant for din båt. Du har et Volvo Penta drev med singel propeller mens forklaringen fra maritim gjelder båter med fast aksel ut av kjølen. Din propeller sitter montert på en aksel med splines og du må altså ha en Volvo Penta propeller med samme diameter og stigning som den du har. Den skal være merket med f.eks: 15 X 13 og du må ha samme som sitter der med mindre den gir feil belastning.

DieselDahl skrev for 2 timer siden:

Det som Knurrbart prøver å fortelle er at den tabellen fra maritim.no ikke er relevant for din båt. Du har et Volvo Penta drev med singel propeller mens forklaringen fra maritim gjelder båter med fast aksel ut av kjølen. Din propeller sitter montert på en aksel med splines og du må altså ha en Volvo Penta propeller med samme diameter og stigning som den du har. Den skal være merket med f.eks: 15 X 13 og du må ha samme som sitter der med mindre den gir feil belastning.

Takk for svar! Er ganske grønn på detta med båt ? Helt umulig å tyde hva som står på propellen, men kan prøve å skrubbe bort litt gammel lakk og grums så kanskje jeg skjønner noe

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...