trondchristian Startet 23.Mai.2018 Del på Facebook Startet 23.Mai.2018 Hei! Jeg kjøpte i september 2017 en Sargo 31 (2015-modell) med VP D6 400 og har nå båten på land for første gang for en vårpuss. I den forbindelse har jeg et spørsmål om drevet som har bobler i lakken på flere steder. Verkstedet har tappet ut litt gearolje og denne ser fin ut. Er det noen som har vært borti dette? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.Mai.2018 Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 ser nesten ut som det har vært litt varmt på innsiden der en gang i tiden. Vet noen yrkesbrukerere kjører uten plastdekselet rundt øvre del og evt monterer drevdusj. Lurt og slippe den ned av plan i noen minutter av og til på langtur også. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hulda Svart 23.Mai.2018 Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 Jøyje meg! Når det går så varmt at lakken bobler er det virkelig litt i overkant stresset maskineri. Lurte litt på tæring under malingen, men fikk det ikke til å stemme. Drevet trenger mer kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Mai.2018 Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 det der likte ikke jeg. Må ha blitt varmt. Jeg ville fått sjekket det drevet Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 23.Mai.2018 Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 Støtter @Bitteliten her. Det drevet hadde jeg ikke kjørt en meter med. Her er det noe som har vært varmt. Dette kan jo være noe som har skjedd for en tid tilbake og blitt utbedret, og da mener jeg at verksted har overhalt dette tidligere pga varmgang. Isåfall må du sjekke med tidligere eier. Jeg hadde personlig fått dette drevet levert inn for gjennomgang uansett. Det er alt for dyrt til å la være. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
trondchristian Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 Hei og takk for svar! Motor og drev hadde full service av Sargoforhandler (Frode Gamlestøl i FG Racing) før jeg kjøpte båten i september 2017 så jeg regner med alt var bra da. Den har etter det gått ca 100 timer i vinter og på den årstiden burde det vel være godt med kjøling, men ser at noen på Svalbard har hatt samme problem, men det er på eldre drev: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/volvo-pentas-mareritt-på-grønland Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Mai.2018 Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 (redigert) er vel ikke plast shims på det drevet ditt vel? Det var eldre drev som hadde plast shims som tøt ut og måtte byttes. Du er fortsatt innenfor reklamasjonsfristen gitt at båten er kjøpt til privat bruk. Jeg hadde reklamert på dette. Redigert 23.Mai.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 23.Mai.2018 Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 Spørsmålet er jo hva som ble gjort i forbindelse med service. Ble drevet splittet og gjennomgått eller har man skiftet olje bare? Det er en grunn til at vi det har vært mage 100 grader, og de store spørsmålene er: Når skjedde dette, hvorfor ble det så varmt, og er årsaken til at det ble så varmt utbedret. Hvis ingen kan svare deg presis på dette så hadde jeg oppsøkt verksted/forhandler og fått dette feilsøkt. Drev fra 2015 har ikke plastshims. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
trondchristian Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2018 Hei! Har sendt bilder og beskrivelse til noen VP-verksteder nå så da får vi se hva de kommer frem til. Drevet er fra 2015 så det er nok ikke plast shims på det. Sitér dette innlegget Link to post
jaka Svart 26.September.2018 Del på Facebook Svart 26.September.2018 Følger med.... har trådstarter noe status/konklusjon på problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Stalker Svart 7.Januar.2020 Del på Facebook Svart 7.Januar.2020 Venter spent på om det er noe nytt i saken? Sitér dette innlegget Link to post
Makaris Svart 12.Juli.2020 Del på Facebook Svart 12.Juli.2020 Du skulle ha installert en drevdusj, dette er bra greier Har selv DPH drev på en relative tung båt. God effekt Sitér dette innlegget Link to post
Alexnilsen90 Svart 31.August.2021 Del på Facebook Svart 31.August.2021 On 7/12/2020 at 11:53 AM, Makaris said: Du skulle ha installert en drevdusj, dette er bra greier Har selv DPH drev på en relative tung båt. God effekt Hva menes med relativ tung båt? Vurderer singel D6 435 i en Martinique 39. Båten rett under 6t uten motorer Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 2.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2021 Hvordan gikk det med dette drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2021 Det man ser her er dessverre ikke helt uvanlig på DPH-drevene, selv om dette er en C-variant så står det montert på en reell "drevspiser" av en motor. Enda en grunn til å ikke drive med tuning av D-serie motorer. Spesielt 350/370 og 400 hk variantene. Disse drevene har utfordringer med kjølingen av øvre gearhus. Huset har vært så varmt at lakken har flasset av. Det er blitt sagt fra en som arbeider med overhalinger av disse drevene til vanlig at har drevet stått på D6/400 så overhaler man de ikke og D6/370 er i grenseland. De er stort sett så slitte når de blir åpnet at selv om drevet ikke har hatt noen større problemer i levetiden så er det ferdig når timetallet kommer opp til rundt 1500 hrs. Kan naturligvis være påvirket i bedre eller verre grad utifra hvilken olje man har brukt, hvilken båt dette har stått på osv. Volvo er fryktelig strikse på oljetype etc. når det gjelder reklamasjoner. I garantiperioden må man ikke finne på å benytte noe annet enn originalt selv om øvrige oljer i utgangspunktet har lik spek. Det betyr trøbbel om du havner i en tvistesak. Kunne være interessant å høre hvordan denne saken gikk. Sitér dette innlegget Link to post
Stalker Svart 5.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2021 (redigert) Det er stort sett alltid et forhold mellom en passe mengde båt pr drev, og holder man seg til intervallene for service på drevet og kjøper rett olje, samt at man ikke ligger timesvis i plan vil det ikke være noe problem. Dreva på 400 er langt seterkere enn et c drev, men de blir ofte motert på en alltfor stor menge båt iforhold til drev, derav noen som ender opp utslitt. Redigert 5.Oktober.2021 av Stalker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2021 DPH drevene har vært gjenstand for en kontinuerlig utvikling og var langt fra bra da de ble lansert som A-versjon. Gjennom årene kom det både B, C og vel også en D-versjon der det var gjort ulike endringer som større lagere, endret oljetilførsel etc. Innimellom dette rotet man med plastschims som var en ren fiasko i et forsøk på å spare penger. Mankan kanskje si at drevet har ikke hengt med de effektøkningene som har kommet på motorene. Drevet mangler fortsatt både oljekjøling og ekspansjonssystem for olja med høytank. Det kan ikke sies å være optimalt utviklet for den høye belastningen den skal overføre. En del yrksesbrukere bytter drevet årlig som føre-var prinsipp og har alltid drev stående klart på hylla. Vi får se om de har lyktes bedre med DPI og fått dette mer rett fra første lansering. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 6.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2021 Det er forholdsvis lite passasje for olje på et par steder i drevet, så det kjøler nok ikke effektivt nok,når båten er i plan med stor belastning. Jeg tror derfor drevkjøler er helt nødvendig på tunge båter med singel installasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.