Jump to content

Bobler i lakken på DPH drev


trondchristian

Recommended Posts

Hei!
Jeg kjøpte i september 2017 en Sargo 31 (2015-modell) med VP D6 400 og har nå båten på land for første gang for en vårpuss.
I den forbindelse har jeg et spørsmål om drevet som har bobler i lakken på flere steder.

Verkstedet har tappet ut litt gearolje og denne ser fin ut.

Er det noen som har vært borti dette?

Bilde 22.05.2018, 19 20 06.jpg

Bilde 22.05.2018, 19 20 27.jpg

Bilde 22.05.2018, 20 08 39.jpg

Bilde 22.05.2018, 20 07 32.jpg

Bilde 22.05.2018, 20 07 27.jpg

Link to post

Støtter @Bitteliten her. 

 

Det drevet hadde jeg ikke kjørt en meter med. Her er det noe som har vært varmt. Dette kan jo være noe som har skjedd for en tid tilbake og blitt utbedret, og da mener jeg at verksted har overhalt dette tidligere pga varmgang. Isåfall må du sjekke med tidligere eier. 

 

Jeg hadde personlig fått dette drevet levert inn for gjennomgang uansett. Det er alt for dyrt til å la være.

 

 

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Hei og takk for svar!

 

Motor og drev hadde full service av Sargoforhandler (Frode Gamlestøl i FG Racing) før jeg kjøpte båten i september 2017 så jeg regner med alt var bra da.

Den har etter det gått ca 100 timer i vinter og på den årstiden burde det vel være godt med kjøling, men ser at noen på Svalbard har hatt samme problem, men det er på eldre drev: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/volvo-pentas-mareritt-på-grønland

 

Link to post

Spørsmålet er jo hva som ble gjort i forbindelse med service. Ble drevet splittet og gjennomgått eller har man skiftet olje bare? 

Det er en grunn til at vi det har vært mage 100 grader, og de store spørsmålene er: Når skjedde dette, hvorfor ble det så varmt, og er årsaken til at det ble så varmt utbedret. 

 

Hvis ingen kan svare deg presis på dette så hadde jeg oppsøkt verksted/forhandler og fått dette feilsøkt. Drev fra 2015 har ikke plastshims.

 

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
  • 4 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 6 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Det  man ser her er dessverre ikke helt uvanlig på DPH-drevene, selv om dette er en C-variant så står det montert på en reell "drevspiser" av en motor. Enda en grunn til å ikke drive med tuning av D-serie motorer. Spesielt 350/370 og 400 hk variantene. Disse drevene har utfordringer med kjølingen av øvre gearhus. Huset har vært så varmt at lakken har flasset av.

 

Det er blitt sagt fra en som arbeider med overhalinger av disse drevene til vanlig at har drevet stått på D6/400 så overhaler man de ikke og D6/370 er i grenseland. De er stort sett så slitte når de blir åpnet at selv om drevet ikke har hatt noen større problemer i levetiden så er det ferdig når timetallet kommer opp til rundt 1500 hrs. Kan naturligvis være påvirket i bedre eller verre grad utifra hvilken olje man har brukt, hvilken båt dette har stått på osv.

 

Volvo er fryktelig strikse på oljetype etc. når det gjelder reklamasjoner. I garantiperioden må man ikke finne på å benytte noe annet enn originalt selv om øvrige oljer i utgangspunktet har lik spek. Det betyr trøbbel om du havner i en tvistesak.

 

Kunne være interessant å høre hvordan denne saken gikk.

Link to post

Det er stort sett alltid et forhold mellom en passe mengde båt pr drev, og holder man seg til intervallene for service på drevet og kjøper rett olje, samt at man ikke ligger timesvis i plan vil det ikke være noe problem. Dreva på 400 er langt seterkere enn et c drev, men de blir ofte motert på en alltfor stor menge båt iforhold til drev, derav noen som ender opp utslitt. 

Redigert av Stalker (see edit history)
Link to post

DPH drevene har vært gjenstand for en kontinuerlig utvikling og var langt fra bra da de ble lansert som A-versjon. Gjennom årene kom det både B, C og vel også en D-versjon der det var gjort ulike endringer som større lagere, endret oljetilførsel etc. Innimellom dette rotet man med plastschims som var en ren fiasko i et forsøk på å spare penger.

Mankan kanskje si at drevet har ikke hengt med de effektøkningene som har kommet på motorene.

 

Drevet mangler fortsatt både oljekjøling og ekspansjonssystem for olja med høytank. Det kan ikke sies å være optimalt utviklet for den høye belastningen den skal overføre. En del yrksesbrukere bytter drevet årlig som føre-var prinsipp og har alltid drev stående klart på hylla.

 

Vi får se om de har lyktes bedre med DPI og fått dette mer rett fra første lansering.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...