Jump to content

Har makrellen kommet til Oslofjorden ennå?

Komodo

Recommended Posts

goggen000 skrev On 25.5.2018 at 10.07:

Ja, den er kommet. På utsiden av søster og skjæret, og ved medfjordbåen

Tok du den dypt? Var det stor eller liten fisk?

Jeg har prøvd meg tre ganger de siste dagene, men ikke så langt ut som Torbjørskjær og Medfjordbåen. I går kveld gikk jeg på innsiden av Heia og Torbjørnskjær, men fikk kun tre pir. Noe lenger ut var det uaktuelt å gå, da tror jeg frua hadde klikka. Det begynte å bli ganske sent... Nå har det vært øsavær noen dager, kan det være årsaken til svart hav?

Dorget etpar timer fra Oustøya rundt Gåsøya/Gåsungene og inn til Snarøya i indre Oslofjord i går. Fikk ingen ting. Fulgte også med på ekkoloddet, og så noe fisk på 20 m i vannskiktet, men ingen ting bet på. Forsøkte ikke å ligge i ro og hile. Har lest på et forum at de har fått makrell ved Ulvøya og at makrellen foreløpig står dypt(40m)? 

Så også flere andre båter som dorget og lå i ro, men ingen dro opp noe som jeg så.

Rundt utløpet til Glomma og sørover (Innaskjærs Hvaler og Singlfjord) er vannet nærmest ferskvann i overflaten. Kan tenke meg at makrellen går dypt hvis den er der. Ser de har begynte å fiske ved brygga på Høysand men vet ikke om de får.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

• 3 måneder senere...

Ikke akkurat dagsaktuell tråd,  men jeg kan i alle fall melde om at det er bra med makrell på utsiden av Hvalerøyene nå. Var ute noen timer i dag, og fikk drøyt 30 kg. Mest smått,  men noen store også. Men stimene er ikke så store, så man rekker stort sett bare et eller to trekk før den er borte igjen. 

Så til saken. Jeg tok av ca 20 til mat. Noen gikk til naboen (som har vært utrolig tolmodig til å høre på slipemaskiner fra Dracoteltet i to år), og resten ble filitert. Av de havnet ca halvparten på røykovnen, så nå sitter jeg og venter på å få prøvesmakt :tongue:  

Resten av filetene tenke jeg skulle bli makrellkaker. Og da kommer spørsmålet: Er det noen som har en god oppskrift på makrellkaker?  Det er noen år siden jeg lagde makrellkaker sist, og det eneste jeg husker er at de blir sinnsykt gode en gang, men en annen gang ble de ikke så vellykket. 

God oppskrift mottas derfor med takk :thumbsup:

I tillegg til BØstrøm sine gode tips til krydderier , så kan grønt som rosmarin, persille, dill ,estragon (ett eller flere) blandes inn. Kapers kan gi en fin effekt , og chili også ... Dette basert på makrell er kraftige smaker i utgangspunktet , fet mat også - men av det sunne slaget (uten for mye spekk, da :) Så du vil gjerne trenge litt kraftige smakstilsetninger - namnam !

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

• 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...