joelle Startet 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2018 Er i sluttfasen på at sy sammen det elektriske i min båt, og da kommer det opp et i mine øyner godt spørsmål. på bakenden, rett over giret så er det montert en gjennomsiktelig boks med elektronikk inne i. kan ikke i mitt liv skjønne hva dette er å håper at noen her kan fortelle meg dette. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 (redigert) Lamegnåseeee midt i bildet ein svart firkanta holder for to sikringer, Her har eine sikringsfestet brekka av, so der er satt inn ein laus sikringsholder nett over. Under er der skrudd fast ein sikring som heiter english electric, eg kan ikkje sjå at den er brukt til noko - kanskje reserve for den heilt oppe til høgre i boksen? Eg meiner ogso at den sikringstypen i den knekte holderen korroderer sopass mykje at den er upålitelig, so eg syns du bør skifta denne og setja inn ein annen sikringstype. Eg vil tru at denne kan gjera ein bedre jobb: Redigert 24.Mai.2018 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Hei takk for svar, helt enig med deg at det er sikring på toppen og at den med fordel kan skiftes. Men dette er en voldsom stor boks med mye kabler for en liten sikring. hvis vi og ser på dimensjon på kablene så vegrer jeg å tro at dette kun er en overdimensjonert sikringsboks ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 (redigert) Står noe med hvit skrift på den svarte kladden der, hva står det? Er det noen elektroniske elementer/dingser utover sikringer? Og, hva går ledningene til? Redigert 24.Mai.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Ja, der er noko meir, eitkvart som ligg under den lause svarte sikringsholderen, det er tilkoblet - eg ser tre - ledninger inn frå venstre, men eg kan ikkje sjå kva dette er. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Ser at det går en grønn, en svart og 2-3 hvite inn i den svarte kladden med hvit skrift på. Resten av greiene inne i boksen ser ut som sikringer. Har selv 4.108 og såvidt jeg vet ingen sikringer... kan det være til motorvifter eller noe annet ettermontert? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Ettermontert, vil eg tru, ja. Og antagelig i fleire omganger, for i første runde er det lagt opp til ordentlig kabelgjennomføring mens der seinare er skore ut eit hakk der det kjem ein hageslange med ledninger i. Og på lokket til den boksen er bumerket til Klockner Moeller, eg anser det ikkje naturlig at ein engelsk motor skulle få ein tysk boks frå nytt av? Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Jeg hadde en slik boks på min 4.108 i en tidligere båt (Risø27 ac) Under en ferie nektet batteriene å holde på strøm og etter at en kyndig hadde vært ombord, fant han at laderegulatoren var gåen. Den var montert i denne boksen og minnes jeg riktig så ser det ganske så likt ut. Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
joelle Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Takk Trawler, det høres ut som en grei forklaring. ska sjekke å se hvis det går kabler til dynamo fra boksen. Det som forbauser meg er at dem kablene som ligger i hageslangen går opp til gamle dashen. husker naturligvis ikke hvor eller hvis dem var koblet Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Hater når folk har montert nytt og ikke fjernet gamle ledninger. Dro ut 15 meter en gang som ikke var til noe i det hele tatt Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Hallais Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Eg hadde ein Perkins 4.108 i Saga 27 (78mod). Den hadde boks med sikringer på bakside av motor. Var nok originalt. Hadde ikke noe trøbbel så boksen var bare åpnet for å se om sikringer var heile. Ei stund sia nå så husken er nok borte, var det spenningsregulator her? Hallais Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
SoBo Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Helt riktig. Disse motorene har dynamo med ekstern laderegulator. Montert der over giret ja. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Dinamo Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Når so mange her snakker om spenningsregulator, so begynte eg å bla i gammel litteratur om dynamo, og fann bilde av ein Lucas spenningsregulator som ligner veldig. Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
joelle Svart 26.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Jeg har en sterling lade regulator som ska monteres, å da innebærer d at hele denne boksen kan fjernes? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 joelle skrev 15 minutter siden: Jeg har en sterling lade regulator som ska monteres, å da innebærer d at hele denne boksen kan fjernes? Det spørs berre kva du vil gjera med sikringane som ogso er i denne boksen. Hvis du syns det er berre å fjerna det som er av sikringar, so kan nok boksen fjernast, berre ikkje gi meg skulda seinare. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 18.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 (redigert) Da er denne boksen demontert og ute av båten ;-) Tenker det kan være greit med en tilbakemelding til andre som kommer opp i samme setting: * sikkringer inne i boksen er lurt å beholde. Jeg vet så mye at den ene går til summer som varsler lavt oljetrykk. Det står ikke noe om sikkring størrelse men burde være passe med en 2 amp på denne. Hvor den andre sikringen går som er kvar i min båt har jeg fortsatt ikke søkt meg frem til, men koster uanssett ikke noe å la den være kvar. * Når den eksterne lade regulatoren er demontert ut av boksen er det trygt at på en pen måte klippe i boksen sånn at kablene løsner fra denne. * Strips fast kabelstokken på brakketten som boksen var festa på og du er i mål. Personlig så klødde jeg meg en del i hodet på mengden av kabler frem til at jeg merket at absolutt alle kabler som er koblet til motoren er innom denne boksen. 95% av disse var kun sløyfet innom og har da ikke noen funksjon i forhold til boksen og den funksjon disse kabler har. Redigert 18.Juni.2018 av joelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Takk for "oppklaring" :-) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 joelle skrev for 6 timer siden: Jeg vet så mye at den ene går til summer som varsler lavt oljetrykk. Det står ikke noe om sikkring størrelse men burde være passe med en 2 amp på denne. Ein sikring på denne summeren er eg tvilande til. Summeren skal normalt vera stille, kun gi lyd hvis noko er gale. Å forbikobla denne sikringen kan kosta ein summar. Ein defekt sikring der kan kosta ein motor. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 18.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 (redigert) Ikke helt enig med deg Dinamo. Summeren går på vid lavt oljetrykk. du hører den når du slår på tenning å så slutter den når oljetrykket er ok=når motoren går Redigert 18.Juni.2018 av joelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 joelle skrev 52 minutter siden: Ikke helt enig med deg Dinamo. Summeren går på vid lavt oljetrykk. du hører den når du slår på tenning å så slutter den når oljetrykket er ok=når motoren går ja, og hvis sikringen går OG motoren mister oljetrykk, so virker ikkje summeren, det kan fort koste ein motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.