Jump to content

VP MD2010 - kan den gå på en av to sylindre - dyseproblem?


småbåtentusiasten

Recommended Posts

En dyse som er dårlig?


VP MD2010 stopper når propellen kobles inn. Ser ingen tau e.l rundt propellen.

Forrige tur forløp uten problemer.

Den starter plutselig tregt, men går greit på tomgang ca 800 , men straks den settes i gir stopper den ganske raskt.


Motoren rister ikke mer enn vanlig.

Kan dette likevel tyde på at den går på en sylinder og kan en tosylindret halvmoderne uten stort svinghjul starte og gå på en sylinder?

 

Helt nye drivstoff-filtre er montert.
Glødepluggene trekker hver seg 8 Ampere så de bør være i orden og den ene som er grei å ta ut gløder skikkelig.

Link to post

Nei, det var for kaldt i vannet til å dykke ned under båten uten drakt.

 

Etter noen timer løsnet jeg drivstoffrørene fra dysene og lot motoren snurre litt på startmotoren med fullt gasspådrag. Forventet at papir som lå rundt rask ble dyvått av diesel, men fant ikke fukt på papiret etterpå!? Festet rørene igjen og startet uten problemer og nå kunne den også koble inn propellen/giret uten dropp i turtallet. Merkelig... På siste tur gikk den uten problem for tomgang i gir inne i havnen så da  var det neppe tau i propellen.

 

Dyse som fungerer fra og til? Trodde disse enkle dysene ble jevnt slitt med tiden?

 

 

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Luft kan bli liggende I rørene selv om den går. Så jeg pleier å lufte lett over mens den går også, løse ett og ett rør og stramme til igjen kjapt. Jeg lufter mens starteren går først, ikke som Langedahl som lufter etterpå. Og deretter et lite nikk etter start.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det går som regel greit. Men noen ganger blir en luftlomme hengende, og fungerer som en trykkdemper I systemet. . Det er jo veldig fort gjort å lufte om man er usikker da!

 

Om du er usikker på om den går på en eller to sylindre er prosedyren den samme. Om den bare sakker farten når du løser en dysemutter er alt OK. Om det er ingen reaksjon går den ikke på denne sylinderen. Og om den stopper tvert, ja da går den ikke på den andre;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 10 måneder senere...

Fasit:

Dyser ble skiftet og det medførte høyere turtall, men stopp ved gassavdrag fra kjøring med høyere turtall fortsatte inntil ny fødepumpe (pumpen før høytrykkspumpen) for diesel ble montert.

 

Volvo Penta har fjernet membranen i pumpen som reservedel, slik at hele pumpen må skiftes

"Original VP" er en Mikuni-pumpe.  Kr 1600 for en enkel pumpe til en liten 10 hk...

Det fornekter seg ikke, det selskapet der...

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...