småbåtentusiasten Startet 24.Mai.2018 Del på Facebook Startet 24.Mai.2018 En dyse som er dårlig? VP MD2010 stopper når propellen kobles inn. Ser ingen tau e.l rundt propellen. Forrige tur forløp uten problemer. Den starter plutselig tregt, men går greit på tomgang ca 800 , men straks den settes i gir stopper den ganske raskt. Motoren rister ikke mer enn vanlig. Kan dette likevel tyde på at den går på en sylinder og kan en tosylindret halvmoderne uten stort svinghjul starte og gå på en sylinder? Helt nye drivstoff-filtre er montert. Glødepluggene trekker hver seg 8 Ampere så de bør være i orden og den ene som er grei å ta ut gløder skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Har du prøvd å dreie propellakslingen for hand? Det skal være forholdsvis lett å dreie den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 (redigert) Nei, det var for kaldt i vannet til å dykke ned under båten uten drakt. Etter noen timer løsnet jeg drivstoffrørene fra dysene og lot motoren snurre litt på startmotoren med fullt gasspådrag. Forventet at papir som lå rundt rask ble dyvått av diesel, men fant ikke fukt på papiret etterpå!? Festet rørene igjen og startet uten problemer og nå kunne den også koble inn propellen/giret uten dropp i turtallet. Merkelig... På siste tur gikk den uten problem for tomgang i gir inne i havnen så da var det neppe tau i propellen. Dyse som fungerer fra og til? Trodde disse enkle dysene ble jevnt slitt med tiden? Redigert 24.Mai.2018 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Du har vel en del av akslingen innvendig i båten også% Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Nei, det er seildrev! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Langedahl Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Når du lufter direkte på dysene, må du ha en som kjører startmotoren et par tre sekunder,med en gang han slipper nøkkelen åpner du koblingen på dysa og skru igjen med en gang,kommer som regel bare bobler første gangen. gjenta prosedyren på begge dysene til den fyrer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 (redigert) Det skal altså først bygge opp et mottrykk før man løsner den øverste mutteren på røret ned i dysen? Når motoren går, vil eventuell resterende luft i systemet forsvinne av seg selv? Redigert 25.Mai.2018 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 25.Mai.2018 Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 Luft kan bli liggende I rørene selv om den går. Så jeg pleier å lufte lett over mens den går også, løse ett og ett rør og stramme til igjen kjapt. Jeg lufter mens starteren går først, ikke som Langedahl som lufter etterpå. Og deretter et lite nikk etter start. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 Det var interessant! Her der det dog korte veier fra høytrykkspumpe til dyser uten snirklede rør - annet enn en bøy på toppen på denne to-sylindrede motoren, så det er vanskelig å forestille seg hvordan luften kan bli i systemet på turtall 2000. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 25.Mai.2018 Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 Det går som regel greit. Men noen ganger blir en luftlomme hengende, og fungerer som en trykkdemper I systemet. . Det er jo veldig fort gjort å lufte om man er usikker da! Om du er usikker på om den går på en eller to sylindre er prosedyren den samme. Om den bare sakker farten når du løser en dysemutter er alt OK. Om det er ingen reaksjon går den ikke på denne sylinderen. Og om den stopper tvert, ja da går den ikke på den andre;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 Godt! Da skades ikke systemet av å lufte manuelt mens motoren går. Det er jo viktig å vite! Flott med baatplassen! Takk for alle svar! Hvordan motoren kunne stoppe ved innsetting i gir, men fungere fint noen timer etterpå forblir et mysterium. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 25.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2019 Fasit: Dyser ble skiftet og det medførte høyere turtall, men stopp ved gassavdrag fra kjøring med høyere turtall fortsatte inntil ny fødepumpe (pumpen før høytrykkspumpen) for diesel ble montert. Volvo Penta har fjernet membranen i pumpen som reservedel, slik at hele pumpen må skiftes "Original VP" er en Mikuni-pumpe. Kr 1600 for en enkel pumpe til en liten 10 hk... Det fornekter seg ikke, det selskapet der... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.