Jump to content

Hero 101, kjølbolter kuttet under demontering, sveise på nye?


Alekosm

Recommended Posts

Hei! Prøver forumet her å ser om det er noen kloke svar. Har en båt som forrige eier kuttet flere av boltene i kjølen for og få løsnet denne fra båten.. 

hvordan griper jeg Ann dette problemet? Pratet med ett firma somdriver med sveising og de sa at sveising av boltene var ingen problem mtp bruddstyrke osv, det skal vell være noe pakninger her kanskje?
Har aldri hatt seilbåt så kan svært lite om dette.. 

Hvordan griper jeg Ann dette?

mvh Aleksander o

 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Kjøl Hero 101". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.

Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

 

EA1E5A46-1331-4D24-867B-5368C2C17937.jpeg

A9F562E8-B022-4203-82BB-439867BE909A.jpeg

1B915A67-A057-4D26-904D-5B8C13B3C117.jpeg

Link to post
Guest Thostr

Er det blykjøl med J-bolter dvs at de ikke kan skrus ut? Ellers er det vel bare å sveise på et feste for å skru ut de gamle og så lage nye bolter fra gjengestenger selv.  Hva er årsaken til at forrige eier kappet, forresten?

 

Ift tetningsmasse mellom skrog og kjøl så er det Sikaflex 291i som er tingen.

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post

Jeg stiller meg svært skeptisk til at det er uproblematisk å sveise på gamle bolter uten engang å vite hvilket materiale det er snakk om. Boltmateriale er som regel ikke enkelt sveisbart. Det betyr ikke at det ikke lar seg sveise, men at en ikke kan garantere holdbarheten, selv om en benytter "en sveiser som vet hva han driver med".

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg nevnte over at sveising i skruer er fy-fy, og det er det en grunn til. Ut fra bildet ser det ut som om skruene som stikker ut er gjengestenger i rustfritt stål som er støpt inn. Skruer av rustfritt stål er normalt av kvaliteten A4 eller A2, avhengig av molybdeninnhold. Begge er austenittisk rustfritt stål. I tillegg kommer de i normal handelskvalitet i styrkeklassene 70 og 80, som sier noe om strekkfastheten og flytegrensen i stålet. Begge disse kvalitetene er mye sterkere enn vanlig austenittisk rustfritt konstruksjonsstål, og styrken blir oppnådd ved kalddeformasjon av skruene når de blir produsert. Dersom man sveiser i en slik skrue, som er fullt mulig, mister man styrken i den varmepåvirkede sonen (HAZ).

 

Lagt til:

At et firma som driver med sveising mener det er uproblematisk å sveise dette overrasker meg ikke. De firmaene har som regel ikke nok materialteknisk kompetanse til å vurdere slikt. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Prøve å skru ut dem som sitter der. Trolig er de korrodert dønn fast. Har ikke noe lettvint løsning. Vet heller ikke om det er lagt inn boltlommer, slik at man kan komme til en mutter. Husker ikke hvordan det ble utført den gangen. Den gangen jeg mekket meg en kjøl, laget jeg boltlommer. Brukte rundtjern som ble gjenget i hver ende. 

Link to post
1 hour ago, Hulda said:

Mmmmm. Ser det nå, når jeg ser med noe større enn telefonen. Forbauser meg for så vidt at man i det hele tatt har benyttet gjengestenger som kjølbolter Det har vært fy siden 1800-tallet, litt overdrevet. Uansett uegnet for sveising. Filosofien til Komodo er korrekt.

 

Går gjengene helt ned til godset i kjølen da? Ser ut som de slutter rett ovenfor der bolten går inn i blyet for meg. TS kan kanskje belyse hva som er tilfellet...

Link to post
Guest Thostr
3 hours ago, Hulda said:

Mmmmm. Ser det nå, når jeg ser med noe større enn telefonen. Forbauser meg for så vidt at man i det hele tatt har benyttet gjengestenger som kjølbolter Det har vært fy siden 1800-tallet, litt overdrevet. Uansett uegnet for sveising. Filosofien til Komodo er korrekt.

 

Hm gjengestenger uegnet som kjølbolter, kan du si mer om hva du mener med det? Tenker selvsagt på den syrefaste varianten da, er nok M20 som er brukt i Hero-kjølen.

 

Det behøver forresten ikke å være lommer eller i verste fall innstøpte J-bolter her, kan være gjenger.

 

En helt annen tilnærming enn å få ut boltene kan også være å lage såkalte søsterbolter, altså få skrudd inn bolter ved siden av de opprinnelige boltene.

Link to post
Guest Thostr

@alekosm har du forsøkt å skru ut de boltene som er der? Kan hende de kun er gjenget og at det rett og slett er å skru dem ut. Jeg har skrudd og erstattet kjølbolter på en jernkjøl, det var helt uproblematisk med en vanlig sveisetang. Om de kan skrus enkelt ut så er det nok mulig å få ut restene av de øvrige. Hvis ikke så vurder såkalt søster-bolter (google 'sistering keel bolts').

Link to post

Mange gode svar her. 

Alt startet med at eieren hadde skudd av noen lister rundt båten å glemte at boltene går inn i skroget og båten sank. 

Deretter ble den hevet og skulle plasseres på lagring å da fant de ut båten ble for høy så de tok av kjølen.. de kom ikke til alle boltene å fant ut de skulle kappe de, hvor logikken er der det skjønner jeg ikke. 

Var ikke klar over at boltene kan skrus ut i noen kjøler,  skal ta en tur og teste dette ikveld så gir jeg beskjed. Søster bolter så jo ut som ett alternativ som kunne latt seg gjøre 

Link to post

Hvis alle boltene som er kappet stikker ut kan du kanskje løse det på en annen måte. Du kan lage lange hylser som gjenges opp innvendig og går inn i båten. Så kan du sette inn en kort pinneskrue og bruke tykke skriver og mutter fra innsiden. Dette forutsetter jo at du har plass til å bore opp hullene i båten slik at hylsene går inn. 

Link to post
Guest Avmønstret#

Får jo noen kroner for kjølen som metall, og den er allerede demontert. 

 

Når det gjelder "hardware" forøvrig på en litt eldre seilbåt så tror jeg dessverre markedet er punktert allerede fordi mottak og vrakpant gjør at flere båter slaktes og delene legges ut til salg. Har lagt merke til at det selges mye deler fra demonterte seilbåter både på finn og FB grupper nå. Det var det lite av før og alt i rustfritt osv hadde temmelig høye priser. 

--

Så... tja. Tror slakting av større båter er mye jobb og ikke veldig mye penger. Men en selger jo det en kan før en evt leverer for å få vrakpant. 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...