Alekosm Startet 24.Mai.2018 Del på Facebook Startet 24.Mai.2018 Hei! Prøver forumet her å ser om det er noen kloke svar. Har en båt som forrige eier kuttet flere av boltene i kjølen for og få løsnet denne fra båten.. hvordan griper jeg Ann dette problemet? Pratet med ett firma somdriver med sveising og de sa at sveising av boltene var ingen problem mtp bruddstyrke osv, det skal vell være noe pakninger her kanskje? Har aldri hatt seilbåt så kan svært lite om dette.. Hvordan griper jeg Ann dette? mvh Aleksander o Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Kjøl Hero 101". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Ingen problem å skjøte på boltene for en sveiser som vet hva han driver med. I mellom skrog og kjøl brukes tetningsmasse,et google søk gir deg sikkert riktig type. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 25.Mai.2018 Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 (redigert) Er det blykjøl med J-bolter dvs at de ikke kan skrus ut? Ellers er det vel bare å sveise på et feste for å skru ut de gamle og så lage nye bolter fra gjengestenger selv. Hva er årsaken til at forrige eier kappet, forresten? Ift tetningsmasse mellom skrog og kjøl så er det Sikaflex 291i som er tingen. Redigert 25.Mai.2018 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Mai.2018 Del på Facebook Svart 25.Mai.2018 Jeg stiller meg svært skeptisk til at det er uproblematisk å sveise på gamle bolter uten engang å vite hvilket materiale det er snakk om. Boltmateriale er som regel ikke enkelt sveisbart. Det betyr ikke at det ikke lar seg sveise, men at en ikke kan garantere holdbarheten, selv om en benytter "en sveiser som vet hva han driver med". Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 26.Mai.2018 Del på Facebook Svart 26.Mai.2018 Enig. Nå vet jeg ikke hvilke krav det er til styrke i de pinneskruene, men en skrue har normalt langt høyere fasthet enn et vanlig rundtstål. Sveising i skruer som skal belastes er fy-fy.. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 26.Mai.2018 Del på Facebook Svart 26.Mai.2018 Sveise de boltene vil ikke funke. Så vidt jeg husker har de båtene blykjøl. Er boltene i ren AISI 316L er sveis teknisk mulig. Men blyet vil stjele så mye varme fra sveiseprosessen at påført strømstyrke vil gi uegnet egenskaper i sveisen. Anbefales ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Mai.2018 Del på Facebook Svart 26.Mai.2018 (redigert) Jeg nevnte over at sveising i skruer er fy-fy, og det er det en grunn til. Ut fra bildet ser det ut som om skruene som stikker ut er gjengestenger i rustfritt stål som er støpt inn. Skruer av rustfritt stål er normalt av kvaliteten A4 eller A2, avhengig av molybdeninnhold. Begge er austenittisk rustfritt stål. I tillegg kommer de i normal handelskvalitet i styrkeklassene 70 og 80, som sier noe om strekkfastheten og flytegrensen i stålet. Begge disse kvalitetene er mye sterkere enn vanlig austenittisk rustfritt konstruksjonsstål, og styrken blir oppnådd ved kalddeformasjon av skruene når de blir produsert. Dersom man sveiser i en slik skrue, som er fullt mulig, mister man styrken i den varmepåvirkede sonen (HAZ). Lagt til: At et firma som driver med sveising mener det er uproblematisk å sveise dette overrasker meg ikke. De firmaene har som regel ikke nok materialteknisk kompetanse til å vurdere slikt. Redigert 26.Mai.2018 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 26.Mai.2018 Del på Facebook Svart 26.Mai.2018 Mmmmm. Ser det nå, når jeg ser med noe større enn telefonen. Forbauser meg for så vidt at man i det hele tatt har benyttet gjengestenger som kjølbolter Det har vært fy siden 1800-tallet, litt overdrevet. Uansett uegnet for sveising. Filosofien til Komodo er korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 26.Mai.2018 Del på Facebook Svart 26.Mai.2018 Interessant problemstilling, dette her. Hva i alle dager gjør man med dette, uten å måtte støpe seg en ny kjøl? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mai.2018 Del på Facebook Svart 26.Mai.2018 Prøve å skru ut dem som sitter der. Trolig er de korrodert dønn fast. Har ikke noe lettvint løsning. Vet heller ikke om det er lagt inn boltlommer, slik at man kan komme til en mutter. Husker ikke hvordan det ble utført den gangen. Den gangen jeg mekket meg en kjøl, laget jeg boltlommer. Brukte rundtjern som ble gjenget i hver ende. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.Mai.2018 Del på Facebook Svart 26.Mai.2018 1 hour ago, Hulda said: Mmmmm. Ser det nå, når jeg ser med noe større enn telefonen. Forbauser meg for så vidt at man i det hele tatt har benyttet gjengestenger som kjølbolter Det har vært fy siden 1800-tallet, litt overdrevet. Uansett uegnet for sveising. Filosofien til Komodo er korrekt. Går gjengene helt ned til godset i kjølen da? Ser ut som de slutter rett ovenfor der bolten går inn i blyet for meg. TS kan kanskje belyse hva som er tilfellet... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mai.2018 Del på Facebook Svart 26.Mai.2018 Du har rett! Da er det sikkert støpt boltlommer. Da kan mutteren i boltlommen i så fall skrus av og bolten kan trekkes ut. Piece of Cacke. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 26.Mai.2018 Del på Facebook Svart 26.Mai.2018 3 hours ago, Hulda said: Mmmmm. Ser det nå, når jeg ser med noe større enn telefonen. Forbauser meg for så vidt at man i det hele tatt har benyttet gjengestenger som kjølbolter Det har vært fy siden 1800-tallet, litt overdrevet. Uansett uegnet for sveising. Filosofien til Komodo er korrekt. Hm gjengestenger uegnet som kjølbolter, kan du si mer om hva du mener med det? Tenker selvsagt på den syrefaste varianten da, er nok M20 som er brukt i Hero-kjølen. Det behøver forresten ikke å være lommer eller i verste fall innstøpte J-bolter her, kan være gjenger. En helt annen tilnærming enn å få ut boltene kan også være å lage såkalte søsterbolter, altså få skrudd inn bolter ved siden av de opprinnelige boltene. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 26.Mai.2018 Del på Facebook Svart 26.Mai.2018 @alekosm har du forsøkt å skru ut de boltene som er der? Kan hende de kun er gjenget og at det rett og slett er å skru dem ut. Jeg har skrudd og erstattet kjølbolter på en jernkjøl, det var helt uproblematisk med en vanlig sveisetang. Om de kan skrus enkelt ut så er det nok mulig å få ut restene av de øvrige. Hvis ikke så vurder såkalt søster-bolter (google 'sistering keel bolts'). Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Mai.2018 Del på Facebook Svart 26.Mai.2018 Hvis du vil prøve å skru dem ut kan du jo forsøke med kontramutter. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Alekosm Svart 26.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2018 Mange gode svar her. Alt startet med at eieren hadde skudd av noen lister rundt båten å glemte at boltene går inn i skroget og båten sank. Deretter ble den hevet og skulle plasseres på lagring å da fant de ut båten ble for høy så de tok av kjølen.. de kom ikke til alle boltene å fant ut de skulle kappe de, hvor logikken er der det skjønner jeg ikke. Var ikke klar over at boltene kan skrus ut i noen kjøler, skal ta en tur og teste dette ikveld så gir jeg beskjed. Søster bolter så jo ut som ett alternativ som kunne latt seg gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Mai.2018 Del på Facebook Svart 26.Mai.2018 Hvis alle boltene som er kappet stikker ut kan du kanskje løse det på en annen måte. Du kan lage lange hylser som gjenges opp innvendig og går inn i båten. Så kan du sette inn en kort pinneskrue og bruke tykke skriver og mutter fra innsiden. Dette forutsetter jo at du har plass til å bore opp hullene i båten slik at hylsene går inn. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart 31.Mai.2018 Del på Facebook Svart 31.Mai.2018 Hei Eg veit ikkje kva du har gitt for båten, men eg hadde vurdert "slakteverdien", men får du båten seglklar så er det sjølvsagt kjekt. Fortell oss gjerne kva du gjer med kjølen. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Mai.2018 Del på Facebook Svart 31.Mai.2018 Får jo noen kroner for kjølen som metall, og den er allerede demontert. Når det gjelder "hardware" forøvrig på en litt eldre seilbåt så tror jeg dessverre markedet er punktert allerede fordi mottak og vrakpant gjør at flere båter slaktes og delene legges ut til salg. Har lagt merke til at det selges mye deler fra demonterte seilbåter både på finn og FB grupper nå. Det var det lite av før og alt i rustfritt osv hadde temmelig høye priser. -- Så... tja. Tror slakting av større båter er mye jobb og ikke veldig mye penger. Men en selger jo det en kan før en evt leverer for å få vrakpant. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.