Jump to content

Victron interface og colour gx panel


BØstrøm

Recommended Posts

Har Victron lader/inverter 12/3000/120; og Victron BM700; samt Colour GX panelet. Har lagd meg en bruker ID på Victrons hjemmeside. Der finner den ikke ID nummeret jeg har på Colourpanelet. Er også usikker på hvor jeg skal koble Interfacegreia, men den passer bare USB Hoost porten, ihvertfall med den ledningen som fulgte med. 

 

Noen med kjennskap til dette. Målet skal være å kunne stille inn ladeprogram osv, via en egen side hos Victron, hvis jeg har forstått dette riktig.

Link to post
Share on other sites

Har lett etter nødvendig informasjon på internettet. Det skal sies at jeg ikke er spesielt datakyndig, men for å spisse spørsmålet mitt litt. 

 

Kan jeg i det hele tatt bruke Ipad for oppkopling til Victrons sider? 

 

Victron MK3 Interface leveres med en kabel, som har USB ut for tilkobling i andre enden. På motsatt side av Interfacen, er det en RJ 145 standard datakabelstikk, men her fulgte det ikke med noen ledning. Jeg er igrunn usikker på hvilken vei/side som skal kobles til Ipad, eller PC, hvis Ipad ikke går, og hvilken port/kontakt jeg skal bruke bak på Colour GX panelet. 

 

Ingen som vet?

Link to post
Share on other sites

Slik ser controlpanelet ut bak. Har kommet frem til at det er USB kontakten som skal til PC med Internett tilgang. Kan man da bruke IPad, med overgang fra USB til iPad ladekontakt?

 

Er også usikker på om det er Ethernetutgang, eller VEbus som skal brukes bak på panelet? 

 

Dette må det da være noen som har funnet ut av før?

 

Finnes det kanskje en datanerd, med tilhørende båtinteresse, som har lyst på en liten sommerjobb i Rygge/Moss?

 

For meg uten allmen datakunnskap, blir forumet litt sånn at: du kan lære å bygge en TV, men det er ingen som vet hvor antennekontakten skal inn på et fabrikklagd TV apparat.

 

image.jpeg.28a2e1a05646bf6d74a44deb0682861a.jpeg

Link to post
Share on other sites

Bmv700 kobles med en ve.direct kabel inn på ve. Direct. 

Om laderen har vebus tilkobling så skal vel denne kobles mellom lader og ve.bus porten. 

Så kobler du ethernet porten med en vanlig lan kabel fra ccgx til internettrouteren din. 

Da skal den laste opp data til vrm portalen. 

Du får ikke koblet iPad direkte til ccxg via en app. Men om du finner ipadressen til ccxg så kan du trykke den inn i nettleseren på padden så ser du samme informasjon som du har på displayet på ccxg. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en liten boks(ekstrautstyr). Tar ut kabelen som går fra Multipluss til styringspanelet og kobler den i boksen.

Fra andre siden av boksen kommer det en plugg som jeg setter i PC. Lastet ned programmet til Multiplus og kan da konfigurere Multiplus fra PC.

 

Denne boksen finner jeg ikke lengre på siden til Farco, men den gjør det altså mulig å koble Multiplus rett til PC.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har ikke Colour Control, kun styringspanel og BM

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Du kan logge det som er tilkoplet via egen side du oppretter på Victron sin hjemmeside. BM må du vel ha ved siden av, koblet sammen med panelet. Vet ikke helt hvordan alt funker i praksis enda, da wifidingsen kommer i posten idag. Synes bruksanvisninger på nettet er litt vanskelige å forstå 100%. Antakelig pga alle mulighetene.....

Link to post
Share on other sites

Når du handler hos Farco får du god oppfølging hvis behov :-)

 

BM er helt separat hos meg siden det ikke er noen Colour Control der.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Klarte ikke å konfigurere/koble meg til nett, eller noesomhelst med wifidingsen. Tipper den er for å logge lading osv til VRM portalen/min side. kjøpte meg bærbar PC, og skal prøve med den ikveld. Litt rart igrunn, ny PC koster 1700,- mens Colour GX panelet koster over 6000,-

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...