Hanseno Startet 27.Mai.2018 Del på Facebook Startet 27.Mai.2018 Hei. Fikk her om dagen alarm på low oil, no oil og fault oil så motor gikk i nødmodus. Olje tanken er full. Noen som kjenner til dette problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 27.Mai.2018 Del på Facebook Svart 27.Mai.2018 Hei, jeg har samme motor. En gang fyllte jeg feil 2-taktolje, og motoren merket det raskt. Husker ikke hva som kom opp av alarm. Byttet olje, og alt ble bra. Fyllte du riktig Evinrudeolje (det er to typer)? Sitér dette innlegget Link to post
Skyttern Svart 27.Mai.2018 Del på Facebook Svart 27.Mai.2018 Kan være luft i oljesystemet? Isåfall kan det hjelpe prime oljesystemet som beskrevet i manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Hanseno Svart 27.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2018 (redigert) Code0 skrev 1 time siden: Hei, jeg har samme motor. En gang fyllte jeg feil 2-taktolje, og motoren merket det raskt. Husker ikke hva som kom opp av alarm. Byttet olje, og alt ble bra. Fyllte du riktig Evinrudeolje (det er to typer)? Skal være riktig olje, XD 50 Redigert 27.Mai.2018 av Hanseno (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 28.Mai.2018 Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 Som det nevnes her kan det være luft i systemet. Kjør winterizing-programmet to ganger fra instrumentene. Eller så hender det at flottøren som måler oljenivået henger seg opp når motoren har stått tiltet en stund. Har du prøvd å skru strømmen av og på etter at motoren er tiltet ned? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.Mai.2018 Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 (redigert) Hanseno skrev for 21 timer siden: Skal være riktig olje, XD 50 "Riktig" olje på Etec er vel XD100.... Den jeg kjører på i hvert fall på min 2008 115hk. Hos Torgauten på Øyenkilen betaler jeg 750,- for ei kanne, mens XD50 er drøye hundrelappen rimeligere. Men motoren bruker mer olje med XD50 innstilling. Så det blir rimeligere med XD100 slik jeg ser det. Med diagnosekabel og PC-progam fra Ebay justerer man lett XD50/100 innstillingen selv hvis man ikke "orker" betale forhandler for å gjøre dette. Man kan kjøre XD100-olje på en motor med XD50 innstilling, men er den justert til XD100 er det KUN den som må fylles. Nettopp pga av det er en bedre olje og systemet bruker mindre av den. Er tilbøyelig til å tro at du har luft i oljesystemet som nevnt over. Med diagnosepakken kan du kjøre oljepumpen og sjekke at motoren får olje som den skal samt lese ut alle feilmeldinger etc. Jeg kobler opp PC hver vår og høst, og har full kontroll. Vel verdt pengene slik jeg ser det. Redigert 28.Mai.2018 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
alfaalfa Svart 28.Mai.2018 Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 Det var en bra High Score på oljerelaterte feilmeldinger. De to første feilmeldingene klarer du å få med full oljetank og om du har knekk på oljeslangen slik at motoren ikke får (nok) olje. Men den burde ikke gi deg den siste «fault oil», men kanskje nyere motorstyring smeller til med den også? lett å sjekke og rette opp i... Sitér dette innlegget Link to post
Hanseno Svart 28.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 Honduras skrev for 4 timer siden: "Riktig" olje på Etec er vel XD100.... Den jeg kjører på i hvert fall på min 2008 115hk. Hos Torgauten på Øyenkilen betaler jeg 750,- for ei kanne, mens XD50 er drøye hundrelappen rimeligere. Men motoren bruker mer olje med XD50 innstilling. Så det blir rimeligere med XD100 slik jeg ser det. Med diagnosekabel og PC-progam fra Ebay justerer man lett XD50/100 innstillingen selv hvis man ikke "orker" betale forhandler for å gjøre dette. Man kan kjøre XD100-olje på en motor med XD50 innstilling, men er den justert til XD100 er det KUN den som må fylles. Nettopp pga av det er en bedre olje og systemet bruker mindre av den. Er tilbøyelig til å tro at du har luft i oljesystemet som nevnt over. Med diagnosepakken kan du kjøre oljepumpen og sjekke at motoren får olje som den skal samt lese ut alle feilmeldinger etc. Jeg kobler opp PC hver vår og høst, og har full kontroll. Vel verdt pengene slik jeg ser det. Litt usikker , men var den oljen jeg fikk med når jeg kjøpte båten. Hva koster slik diagnosekabel å program? Sitér dette innlegget Link to post
Hanseno Svart 28.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 jotto skrev for 6 timer siden: Som det nevnes her kan det være luft i systemet. Kjør winterizing-programmet to ganger fra instrumentene. Eller så hender det at flottøren som måler oljenivået henger seg opp når motoren har stått tiltet en stund. Har du prøvd å skru strømmen av og på etter at motoren er tiltet ned? Jeg har prøvd å kjøre vinteriserings programmet, men jeg får ikke opp turtallet. Turtallet går ikke over nødmodus. Noe kjennskap til dette? Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 28.Mai.2018 Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 Hanseno skrev for 3 timer siden: Jeg har prøvd å kjøre vinteriserings programmet, men jeg får ikke opp turtallet. Turtallet går ikke over nødmodus. Noe kjennskap til dette? Har du klemt på primer-ballongen og kjent at den er steinhard? Kan det være en knekk eller klem på oljeslangen? Oljetilførselen er ikke noe du har lyst å gamble på, så jeg ville ha tatt en tur til verksted/forhandler så motoren ikke skjærer seg hvis du er i tvil. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 28.Mai.2018 Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 Kan du ha fått vann/kondens i oljen som forstyrrer systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 1.Juni.2018 Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 Hanseno skrev On 28.5.2018 at 16.21: Hva koster slik diagnosekabel å program? Gå på Ebay og søk etter "Etec diagnostic cable" så får du ørten treff fra kr 300,- og oppover. Husk å kjøpe kit med både kabel og SW. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Båtnovise88 Svart 8.Mai.2020 Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 (redigert) Hei! Vi sliter med akkurat samme problem på årets første kjøretur..😔 (Står «Engine power reduction» og «no oil fault»). Har fylt opp med olje, så regner med at det er luft? Kan man ta wintersizeprogrammet når båten er på havet? Hilsen en skikkelig båtnovise Edit; kom oss heldigvis inn til havn, skrudde av motor, skrudde på igjen, fikk så; «TPS out of range».🤔😟 Redigert 8.Mai.2020 av Båtnovise88 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 8.Mai.2020 Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 Båtnovise88 skrev for 5 timer siden: ... skrudde av motor, skrudde på igjen, fikk så; «TPS out of idle range». Den feilmeldingen er vel at gassen ikke står i "fri" når du skal starte? Sitér dette innlegget Link to post
Skyttern Svart 10.Mai.2020 Del på Facebook Svart 10.Mai.2020 (redigert) Vet du hvilken alarmkoder du får? Har du ICON/Icommand instrumenter med LCD skjerm er det mulig å bla seg frem til feilkodenr uten diagnosekabel. No Oil kan komme av flere problemer, i mitt tilfelle var det defekt oljepumpe (alarm 34 Circuit open) og ved å koble til PC eller trykke meg frem til feilkodene på ICON instrumentene fikk jeg opp et feilkodenr som fortalte meg mer en bare "No oil" alarmen. Men ja, du kan kjøre konserveringsprogrammet så "ofte du ønsker", også på sjøen men det gir trolig litt olje i vannet og eksos. Vedlagt ligger noen bildefiler fra manualen. Sjekk "oil pressure sensor" som sitter på pumpen. Jeg snakket med en mekaniker som tipset meg om at denne bør stripses slik at den klemmes opp mot pumpen slik at den ikke rister "løs" og gir falsk oljetrykkmåling. Redigert 10.Mai.2020 av Thomas.antonsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 10.Mai.2020 Del på Facebook Svart 10.Mai.2020 Selv om "blæra på oljeslangen er hard, så pump litt til(hvis den er for hard til at du greier å pumpe, så press mot ett hjørne eller noe sånt). Da pleier problemet og løse seg. Det skal bare 1 liten luftboble til, så kommer de feilkodene der Har i allefall løst seg på de 5-7 båtene jeg har opplevd dette på i år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.