Jump to content

Evinrude e-tec 115 hk, alarm på low oil, no oil og fault oil.


Hanseno

Recommended Posts

Hanseno skrev for 21 timer siden:

 

Skal være riktig olje, XD 50

 

"Riktig" olje på Etec er vel XD100....:cool:

Den jeg kjører på i hvert fall på min 2008 115hk. Hos Torgauten på Øyenkilen betaler jeg 750,- for ei kanne, mens XD50 er drøye hundrelappen rimeligere. Men motoren bruker mer olje med XD50 innstilling. Så det blir rimeligere med XD100 slik jeg ser det.

Med diagnosekabel og PC-progam fra Ebay justerer man lett XD50/100 innstillingen selv hvis man ikke "orker" betale forhandler for å gjøre dette. Man kan kjøre XD100-olje på en motor med XD50 innstilling, men er den justert til XD100 er det KUN den som må fylles. Nettopp pga av det er en bedre olje og systemet bruker mindre av den.

 

Er tilbøyelig til å tro at du har luft i oljesystemet som nevnt over. Med diagnosepakken kan du kjøre oljepumpen og sjekke at motoren får olje som den skal samt lese ut alle feilmeldinger etc. Jeg kobler opp PC hver vår og høst, og har full kontroll. Vel verdt pengene slik jeg ser det.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Det var en bra High Score på oljerelaterte feilmeldinger. De to første feilmeldingene klarer du å få med full oljetank og om du har knekk på oljeslangen slik at motoren ikke får (nok) olje. Men den burde ikke gi deg den siste «fault oil», men kanskje nyere motorstyring smeller til med den også?

 

lett å sjekke og rette opp i...

Link to post
Honduras skrev for 4 timer siden:

 

"Riktig" olje på Etec er vel XD100....:cool:

Den jeg kjører på i hvert fall på min 2008 115hk. Hos Torgauten på Øyenkilen betaler jeg 750,- for ei kanne, mens XD50 er drøye hundrelappen rimeligere. Men motoren bruker mer olje med XD50 innstilling. Så det blir rimeligere med XD100 slik jeg ser det.

Med diagnosekabel og PC-progam fra Ebay justerer man lett XD50/100 innstillingen selv hvis man ikke "orker" betale forhandler for å gjøre dette. Man kan kjøre XD100-olje på en motor med XD50 innstilling, men er den justert til XD100 er det KUN den som må fylles. Nettopp pga av det er en bedre olje og systemet bruker mindre av den.

 

Er tilbøyelig til å tro at du har luft i oljesystemet som nevnt over. Med diagnosepakken kan du kjøre oljepumpen og sjekke at motoren får olje som den skal samt lese ut alle feilmeldinger etc. Jeg kobler opp PC hver vår og høst, og har full kontroll. Vel verdt pengene slik jeg ser det.

Litt usikker , men var den oljen  jeg fikk med når jeg kjøpte båten.  Hva koster slik diagnosekabel å program?

Link to post
jotto skrev for 6 timer siden:

Som det nevnes her kan det være luft i systemet. Kjør winterizing-programmet to ganger fra instrumentene. Eller så hender det at flottøren som måler oljenivået henger seg opp når motoren har stått tiltet en stund. Har du prøvd å skru strømmen av og på etter at motoren er tiltet ned?

Jeg har prøvd å kjøre vinteriserings programmet, men jeg får ikke opp turtallet. Turtallet går ikke over nødmodus. Noe kjennskap til dette?

Link to post
Hanseno skrev for 3 timer siden:

Jeg har prøvd å kjøre vinteriserings programmet, men jeg får ikke opp turtallet. Turtallet går ikke over nødmodus. Noe kjennskap til dette?

 

Har du klemt på primer-ballongen og kjent at den er steinhard? Kan det være en knekk eller klem på oljeslangen?

 

Oljetilførselen er ikke noe du har lyst å gamble på, så jeg ville ha tatt en tur til verksted/forhandler så motoren ikke skjærer seg hvis du er i tvil.

Link to post
  • 1 år senere...

Hei! Vi sliter med akkurat samme problem på årets første kjøretur..😔 (Står «Engine power reduction» og «no oil fault»). Har fylt opp med olje, så regner med at det er luft? Kan man ta wintersizeprogrammet når båten er på havet? Hilsen en skikkelig båtnovise

 

Edit; kom oss heldigvis inn til havn, skrudde av motor, skrudde på igjen, fikk så;  «TPS out of range».🤔😟

Redigert av Båtnovise88 (see edit history)
Link to post

Vet du hvilken alarmkoder du får? Har du ICON/Icommand  instrumenter med LCD skjerm er det mulig å bla seg frem til feilkodenr uten diagnosekabel.

 

No Oil kan komme av flere problemer, i mitt tilfelle var det defekt oljepumpe (alarm 34 Circuit open) og ved å koble til PC eller trykke meg frem til feilkodene på ICON instrumentene fikk jeg opp et feilkodenr som fortalte meg mer en bare "No oil" alarmen.

 

Men ja, du kan kjøre konserveringsprogrammet så "ofte du ønsker", også  på sjøen  men det gir trolig litt olje i vannet og eksos.

 

Vedlagt ligger noen bildefiler fra manualen. Sjekk "oil pressure sensor" som sitter på pumpen. Jeg snakket med en mekaniker som tipset meg om at denne bør stripses slik at den klemmes opp mot pumpen slik at den ikke rister "løs" og gir falsk oljetrykkmåling.

 

 

feilkoder evinrude oil.JPG

oil pressure sensor evinrude.JPG

Redigert av Thomas.antonsen (see edit history)
Link to post

Selv om "blæra på oljeslangen er hard, så pump litt til(hvis den er for hard til at du greier å pumpe, så press mot ett hjørne eller noe sånt). Da pleier problemet og løse seg. Det skal bare 1 liten luftboble til, så kommer de feilkodene der 

 

Har i allefall løst seg på de 5-7 båtene jeg har opplevd dette på i år. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...