Jump to content

VP D6, feilkode 1.7.7


Bjarhi

Recommended Posts

Etter noen fine helger i april oppstod et problem. Ved pådrag for å komme i plan gikk alarmen med evc-feilkode 1.7.7. La ned, stoppet startet og kom så i plan. Senere skjedde dette oftere og oftere hvorav det nå aldri lar seg gjøre å komme i plan før alarmen går. Alle dieselfiltre er nye. Har prøvd ren diesel rett fra kanne i tilfelle tilstoppet stigerør. Ingen forskjell. VP mekaniker klør seg også litt i hodet uten å finne noe opplagt feil... Noen som har vært borti samme kode og løst gåten?

 

20180509_195206.jpg

Link to post
Share on other sites

Har hatt denne feilkoden et par ganger, da har årsaken vært tett forfilter. 

 

Hva er det som trigger denne feilkoden? Undertrykk i dieselsystemet, eller er det noe annet? Kan kanskje være en sensor som trøbler. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 4 timer siden:

Har hatt denne feilkoden et par ganger, da har årsaken vært tett forfilter. 

 

Hva er det som trigger denne feilkoden? Undertrykk i dieselsystemet, eller er det noe annet? Kan kanskje være en sensor som trøbler. 

 

Begge filter er nye i april. Byttet igjen og det samme skjedde med en gang. Må høre mwd VP-mekanikeren om han har sjekket den aktuelle giver. Slike kan vel gi falsk alarm om de går i stykker regner jeg med...

Link to post
Share on other sites

Det kan den nok men tror jeg også ville kontrollert lekkolja fra dysene. Det er en enkel sak å utføre med målebegrene., det kan jo tenkes at du har fått en dysefeil. Mener denne alarmen har noe med forholdet mellom den dieselmengden som går til motoren jamført med returmengden å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Ja det kan være grunn til å se nærmere på dette. Nå har jeg ikke studert lekkoljesystemet til disse motorene i detalj men vil jo også tro at høytrykkspumpa som skaper railtrykket har en lekkoljeforgreing inn til samme system.

 

Og det er da vanlig med en form for måling av mengden som går tilbake til tank fra systemet siden den skal være ganske liten. Øker den er det noe feil en plass, enten på injektorer eller høyttrykkspumpe etc. og disse motorene har nok et monitoreringssystem som overvåker dette. Det kan også være feil med sensoren eller målecellene som måler returmengden.

 

Jeg ville sjekke ut dette om du har gått over alle de øvrige, sannsynlige feilkildene i brennstoffsystemet som filtere, kraner, slanger etc.

 

Typisk feilalarm man får på D-serien ved tette filter er alarmen for lavt railtrykk, det er ikke den alarmen du har nå men en feilalarm av mer alvorlig grad.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

Typisk feilalarm man får på D-serien ved tette filter er alarmen for lavt railtrykk, det er ikke den alarmen du har nå men en feilalarm av mer alvorlig grad.

 

Jeg har to ganger opplevd feilkode 1.7.7 pga tett grovfilter. Byttet filter og alt funket etterpå. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ja om du får alarm for lavt railtrykk bør du sjekke filter som første punkt.

 

Denne 1.7.7 skal vel normalt sett ikke komme bare pga. filterene, det er jo en alarm der du henvises til et VP-verksted og det gjør man ikke på den som omhandler "Warning-Fuel pressure. See op. manual"

 

Men jeg ser jo at Brigg har fått den og klarerte den ved filterbytte så det kan kanskje være flere årsaker som frambringer den.

Link to post
Share on other sites

Opplevde samme på D6 370. Byttet alle dieselfiltre osv uten bedring. Fikk til slutt tips om å sjekke sugeslangen fra tanken. Lang historie kort: Åpnet tilkoblingen på tanken og blåste trykkluft ned i sugeslangen på dieseltilførselen før grovfilteret til jeg hørte at det boblet luft ned i tanken. Det viste seg at det må ha sittet en propp i inntaket på sugerøret nede i tanken. Når den var blåst ut (ned i tanken igjen) var problemet løst. Hovedårsaken til problemet var selvsagt grums i tanken som tettet seg i tuppen på innsugsrørert. Det problemet krevde selvsagt rens og filtrering av dieselen i tanken for å unngå at problemet skulle skje igjen, men det er en annen historie.

Link to post
Share on other sites

Bi misstenkte også tilstopping i stigerør. Tok derfor en ny slange fra en rein kanne med diesel opp til hovedfilter og kjørte. Dette ga ingen endring. Desverre. Er vel stort sett bare pumpa og dysene igjen som det kan være feil med. I og med motoren starter greit og går som ei klokke uten det store pådraget er det vel rart om det skulle være dysene også.

Link to post
Share on other sites

Chiefen har foreslått noen tester i tidligere innlegg. I tillegg, bare for å slenge ut noen tanker:

 

Kan det skyldes falsk luft et sted i nærheten av filteret?

Kan det være en feil i stoppsolenoiden som reduserer dieseltilførselen?

 

Ellers så kan sensorfeil fremdeles være årsaken. Uten at jeg vet hvilke(n) sensor som trigger den aktuelle feilkoden.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke denne motorstyringen men dem jeg kjenner sammenligner pådraget til pumpa ( tror det er et frekvenssignal som åpner en ventil i høytrykkspumpa) med railtrykk og åpningstid. Blir det misforhold gir systemet alarm om at noe er galt. Frykten er selvfølgelig lekkasje på høytrykksystem eller dyser som ikke tetter. Men som det skrives så vil feil på diesel tilførsel og indre lekk i dyser gi omtrent samme symptom. Det kan være lurt å sjekke dette først.

Link to post
Share on other sites

Om feilen kommer hver gang du gir på, kan du gjøre følgende :

Fyll railrøret med 2 taktsolje, og kjør igjen.Olken vil smøre og tette bedre enn ren diesel, og kan derfor avsløre om en dyse lekker.

 

Hvis feilen ikke dukker opp, ligger den i en eller flere dyser.

Kommer feilen opp med en gang, fyll olje i filteret slik at den kommer i høytrykkspumpene.

Blir feilen borte, er det de der er feil på.

 

Dette er ikke eksakt "vitenskap", men har i visse tilfeller hjulpet meg med å "røyke ut problemet)

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Tror ikke denne metoden er omtalt i lærebøker. Totaktsolje er ganske viskøs (11 til 13 centistoke ved 100grader) dette blir omtrent som å kjøre tungolje inn på en personbil. Du bør i alle fall sjekke hvilken viskositet den har i forhold til diesel. En vanlig autodiesel ligger oftes under 2 centistoke mens når man kjører tungolje med 180 cS varmes den opp slik at den er 15 til 20 cS. At det kan virke er ikke usannsynlig men å anbefale dette er litt risikabelt etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar. Volvomekanikeren har blitt bedt av Volvo å sjekke injectorerene. Fant et innlegg på Sagaforum hvor en med helt like symptomer også måtte bytte en av dem. Bør alle byttes?

I tillegg skal vi sjekke for falsk luft. I og med det ikke er tanken eller filter spiosser det seg jo noe. Pumpa er det ikke så mange som tror er gåen.

Takk igjen! Flott gruppe!

Link to post
Share on other sites

Metoden er ikke beskrevet i læreboka nei, men den virker!

Måten dette har blitt gjort er at man skrur av ett høytrykksrør, og pumper inn en god slump med 2 taktsolje. Allerede nå er oljen og dieselen blandet.

 

Deretter setter man  på røret og starter opp, da blir det jo umiddelbart pumpet enda mer diesel inn som fortynner oljen.

 

Om det er "risky" eller ikke, vet jeg ikke (tror naturligvis ikke det). Har ikke hatt noen problemer med de motorene det har blitt gjort med i etterkant. 

 

Injektorer er dyrere å sjekke en vanlige dyser, er nesten like billig å bare skifte alle sammen.

Konsekvensen av å kjøre med en defekt injektor, kan være 10 ganger så dyrt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Fritt etter minnet, kanskje ikke helt å stole på: Det kom på et tidspunkt nye injectorer til erstatning for de originale. Men de nye er omlag halve prisen sammenlignet med de originale. Og det er ikke sikkert de originale er å få tak i lenger. 

 

Jeg har 2005 mod D6-370. Jeg byttet injektorer til ny type etter ca 700 timer. Gjorde dette forbyggende og for å trygge nattesøvnen. Dermed har jeg 6 stk injectorer av gammel type med ca 700 timer på nakken liggende. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har vært observatør i tråden så langt og leser med interesse. -har hatt " service- og oppfølginga ansvaret" for en D6 310 fra 2007... så man vil jo suge til seg det man kan av erfaringer. 

 

Ble sensoren på finfilteret utelukket? 

-koblet du ekstern tank med slange inn på forfilteret eller finfilteret? 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...