Jump to content

VP D6, feilkode 1.7.7


Bjarhi

Recommended Posts

Mener dett er samme feilmelding jeg fikk i fjor. Jeg hadde tette forfiltre som ble byttet, men Vodia`n viset at det var en feil på trykksensoren som ligger i common railen. Visstnok ikke en uvanlig feil på D6, så det kan være verdt å sjekke om det er denne sensoren som skaper feilmeldingen.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 8 timer siden:

Fritt etter minnet, kanskje ikke helt å stole på: Det kom på et tidspunkt nye injectorer til erstatning for de originale. Men de nye er omlag halve prisen sammenlignet med de originale. Og det er ikke sikkert de originale er å få tak i lenger. 

 

Jeg har 2005 mod D6-370. Jeg byttet injektorer til ny type etter ca 700 timer. Gjorde dette forbyggende og for å trygge nattesøvnen. Dermed har jeg 6 stk injectorer av gammel type med ca 700 timer på nakken liggende. 

Når ble det nye injektorer på disse motorene? Er det noe jeg bør vurdere på en 2007 modell? 

 

Beklager sidespor i tråden.....

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Er usikker, tror ny type kom rundt 2008 en gang. 

 

En stund siden jeg sjekket rundt dette, men det kan hende du finner info i VPs delelister. Mener det var angitt serienummer der. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 2 timer siden:

Er usikker, tror ny type kom rundt 2008 en gang. 

 

En stund siden jeg sjekket rundt dette, men det kan hende du finner info i VPs delelister. Mener det var angitt serienummer der. 

 

Hva ble kostnaden for dette byttet?

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev for 5 timer siden:

Har vært observatør i tråden så langt og leser med interesse. -har hatt " service- og oppfølginga ansvaret" for en D6 310 fra 2007... så man vil jo suge til seg det man kan av erfaringer. 

 

Ble sensoren på finfilteret utelukket? 

-koblet du ekstern tank med slange inn på forfilteret eller finfilteret? 

 

Ekstern tank ble koblet inn på hovedfilter. Er vel det som også kalles finfilter.

Med sensoren på filteret mener du sensoren i bunn som registrerer vann? I såfall er den ny.

Link to post
Share on other sites

To filter på D6:

Grovfilter - type Racor filter først - separat metall"sylinder" med stor vingemutter av messing på toppen.

Image result for volvo penta racor

 

Finfilteret sitter under den mauelle dieselpumpa på høyre side foran på motoren. I bunnen av dette filteret sitter det en vannsensor med ledning.

image.png.65bf79d786d8d58294d338bf5aa30b14.png

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 12 timer siden:

Fritt etter minnet, kanskje ikke helt å stole på: Det kom på et tidspunkt nye injectorer til erstatning for de originale. Men de nye er omlag halve prisen sammenlignet med de originale. Og det er ikke sikkert de originale er å få tak i lenger. 

 

Jeg har 2005 mod D6-370. Jeg byttet injektorer til ny type etter ca 700 timer. Gjorde dette forbyggende og for å trygge nattesøvnen. Dermed har jeg 6 stk injectorer av gammel type med ca 700 timer på nakken liggende. 

Hva betalte du for bytte rund baut? Kan en ødelagt original byttes med ny type eller må alle da byttes.

Kan godt være jeg er interessert i dine gamle. Tenkt noe på pris?

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 26 minutter siden:

To filter på D6:

 

Finfilteret sitter under den mauelle dieselpumpa på høyre side foran på motoren. I bunnen av dette filteret sitter det en vannsensor med ledning.

image.png.65bf79d786d8d58294d338bf5aa30b14.png


Finfilteret sitter på venstre side på D6-435-motoren -  slik det jo også går frem av ditt bilde.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 37 minutter siden:

kommer an på hvor man ser motoren fra :wink:

 

dette er høyre side av motoren om man står foran den. Slik man ofte gjør når man ser ned på en motor montert i et motorrom

Javel. Høyre/venstre blir - med ditt utgangspunkt,   et relativt begrep, skjønner jeg:

OM man står foran den,  eller OM man står bak den:

-Dette er altså høyre side av motoren - OM man står foran den, slik "man" (les:bitteliten) gjør når han ser ned på motoren montert i sitt motorrom.

-Dette er altså venstre side av motoren -  OM man står bak den, slik  "man" (les:"jma001" gjør når han ser ned på en motor montert i sitt motorrom.

Mitt poeng er:
Om man ønsker å definere en side ved å benytte høyre eller venstre -  av  en BIL,  BÅT og/eller MOTOR,
blir det unødvendig lite konsist om man ikke  har et felles utgangspunkt.
Det felles utgangspunkt er kanskje å FØRST "plasserer nesen framover",
FØR man forsøker å angi en side ved å benytte begrepene høyre eller venstre.
UTEN bildeillustrasjon ville det ellers vært komplett umulig å vite hva som menes med høyre og/eller venstre side.



 

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

Hva ble kostnaden for dette byttet?

 

Bjarhi skrev for 3 timer siden:

Hva betalte du for bytte rund baut? Kan en ødelagt original byttes med ny type eller må alle da byttes.

 Kan godt være jeg er interessert i dine gamle. Tenkt noe på pris?

 

Er for lenge siden for korttidsminnet, og dokumentasjonen har jeg ikke tilgjengelig. Men pris på injektorene finnes i VPs delekatalog. En vant mekaniker bytter alle seks i løpet av en time. 

 

Jeg tror gammel og ny kan brukes om hverandre, men tror det kan være lurt å ha alle av samme type. Dette kan om ikke annet hjelpe på nattesøvnen. Jeg har et par av de gamle liggende om bord i tilfelle jeg eller andre skulle få trøbbel i ferietiden, dette kan være det som skal til for å berge resten av ferien. . 

 

@Bjarhi Om det viser seg at det er en injektor som er årsak til problemene mine kan jeg godt avse en av mine gamle. Prisen blir vi i så fall enige om. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

For de som er interessert kan jeg fortelle at motoren går nå som normalt. I hvertfall så langt...

Ble total overhaling av alle injektorer hos Vestfold Diesel Elektro. Dyr affære, men slik er det vel bare...

En av dem sto å pissa hele tiden og flere var lekk på retur. Noen var også så og si i orden, men de stod sikkert for tur til å ryke de og.

Link to post
Share on other sites

Fint at du oppdaterer oss med resultatet, nyttig lærdom for mange. 

 

Hvor mange timer hadde motoren gått før disse problemene oppsto?

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev On ‎28‎.‎05‎.‎2018 at 23.57:

Kjenner ikke denne motorstyringen men dem jeg kjenner sammenligner pådraget til pumpa ( tror det er et frekvenssignal som åpner en ventil i høytrykkspumpa) med railtrykk og åpningstid. Blir det misforhold gir systemet alarm om at noe er galt. Frykten er selvfølgelig lekkasje på høytrykksystem eller dyser som ikke tetter. Men som det skrives så vil feil på diesel tilførsel og indre lekk i dyser gi omtrent samme symptom. Det kan være lurt å sjekke dette først.

Spot on :thumbsup:

Så vidt jeg vet er det ingen måling av returmengde i systemet men ved høy belastning vil det bli for lavt rail-trykk ift command signal hvis returlekkasjen (eller en annen lekkasje) er fremtredende. Derfor anbefales det å måle returmengden på common rail motorer hvis ytelsen er dårlig eller ved røyk eller evt feilmeldinger i drivstoffsystemet. Renslighet i tanksystemet er meget viktig på CR og husk at FAME som blir innblandet i autodiesel er årsak til flesteparten av injektorskadene. Skal dieselen lagres som ved vinteropplag må man unngå drivstoff med innblandet biologisk basert olje. Da er det langt bedre å la tanken stå tom over vinteren.

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On ‎03‎.‎07‎.‎2018 at 0.38:

Fint at du oppdaterer oss med resultatet, nyttig lærdom for mange. 

 

Hvor mange timer hadde motoren gått før disse problemene oppsto?

 

 

 

Brigg skrev On ‎03‎.‎07‎.‎2018 at 0.38:

Fint at du oppdaterer oss med resultatet, nyttig lærdom for mange. 

 

Hvor mange timer hadde motoren gått før disse problemene oppsto?

 

 

Bare gått 880 timer.

 

 

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev On ‎03‎.‎07‎.‎2018 at 20.30:

Spot on :thumbsup:

Så vidt jeg vet er det ingen måling av returmengde i systemet men ved høy belastning vil det bli for lavt rail-trykk ift command signal hvis returlekkasjen (eller en annen lekkasje) er fremtredende. Derfor anbefales det å måle returmengden på common rail motorer hvis ytelsen er dårlig eller ved røyk eller evt feilmeldinger i drivstoffsystemet. Renslighet i tanksystemet er meget viktig på CR og husk at FAME som blir innblandet i autodiesel er årsak til flesteparten av injektorskadene. Skal dieselen lagres som ved vinteropplag må man unngå drivstoff med innblandet biologisk basert olje. Da er det langt bedre å la tanken stå tom over vinteren.

Dette er jo skumle greier. Volvo sier at det er svært viktig å fylle EN590. EN590 inneholder jo ca. 7% biodiesel. Og det liker ikke D6. Gjelder dette alle CR-motorer eller er det noe spesielt for VP?

Link to post
Share on other sites

Dette gjelder alle Common Rail motorer og det forekommer stadig en del svært kostbare reparasjoner av ganske nye landbruks- og anleggsmaskiner, m.m. Det vi i alle fall vet er at denne dieselen ikke tåler lagring og derfor er motorer i fritidsbåter særlig utsatt. 

Link to post
Share on other sites

Men EN 590 Anleggsdiesel som selges i marinaene rundt om inneholder vel ikke biotilsetninger?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...