Jump to content

Identisk båt - Strake akslinger eller IPS??

Tor Arild

Recommended Posts

Tor Arild skrev 5 minutter siden:

@Bitteliten, den første filmen så jeg når du la ut i fjor(?). Liker den godt!

En av grunnene til at jeg er litt ivrig på IPS etter denne tråden, er også støy. 

Vokste opp i en Storebro 40 med maskinene under salongen. Ble mye støy når vi gikk langt.

Targaen har maskinene ut og bak - hører bare litt rumling og turbosus når baugen møter motstand og trykket øker. 

Er en veldig behagelig måte å dra langt på: Normal samtale, radio i gang etc. Hører faktisk vannet mest. 

Tror vi har like preferanser for å gå ut når det er litt friskt. Det er som du sier bare å planlegge tillegging short-handed. 

Unga digger "roller coaster" når det drar seg litt til, men kona synes slikt vær bare skal forseres når man møter det og ikke har noe valg. 

Vil uansett at type båt må kunne trygt takle å bli overrasket av vær, selv om jeg ikke lenger drar så mye opp og ned norgeskysten.

Her tror jeg R44 med TAMD74 vil oppleves med like mye støy som ved Storebro. Jernklumpene er plassert rett under salongen og høres veldig godt. Forrige båt med doble D6 og drev var dette vesentlig mindre.

Synes dette er interessant. Skal prøve begge varianter om jeg for det til.

Nå er vi straks over i en aktiv fase, da båten ble solgt i kveld. 

Nå er det en uke med tømming av båt og omregistrering i skipsregister og overlevering. 

Etter det blir det å se på aktuelle båter. Deilig å ha god tid og vurdere i fred og ro. 

Nå blir det finn resten av kvelden!

Heisan

Når det gjelder IPS er det en fantanstisk innretning. Bitteliten og Ariel er to like båter. NW 420  går som tog i sjøen. Ingen tvil. Men uansett regn med høye serviceregninger når det gjelder IPS. Denne størrelsen krever 20 liter olje som koster 500 kr liter. En annen venn av meg har en

ganske ny Fairline 44 GT (2011), der har simringene tørket ut og han har fått  vann i oljen. 20000,- pluss jobben. Pga stor trykk suger den da sjøvann inn i stedet, når simringene blir tørre. Mener å huske at 600 timer service koster kr 85000,-. Derfor er jeg blitt akslings patriot. Enkelt og fungerer. Fungerer ikke like bra som IPS, verken ved toppfart eller legge til.

Vi sees!

baatsman skrev 39 minutter siden:

En annen venn av meg har en ganske ny Fairline 44 GT (2011), der har simringene tørket ut og han har fått  vann i oljen. 20000,- pluss jobben. Pga stor trykk suger den da sjøvann inn i stedet, når simringene blir tørre.

Tørket ut? Hvordan arter det seg?

baatsman skrev 39 minutter siden:

Derfor er jeg blitt akslings patriot. Enkelt og fungerer. 

Den delen er jeg enig i. Ikke state of the art når det gjelder prestanda, men heller ikke de store utgiftsbombene. Men folk har jo ulik økonomi, og for noen er det sikkert ikke noe problem at et par hundre båtlapper flagrer ut av vinduet :giggle:

Komodo skrev for 23 timer siden:

Tørket ut? Hvordan arter det seg?

Den delen er jeg enig i. Ikke state of the art når det gjelder prestanda, men heller ikke de store utgiftsbombene. Men folk har jo ulik økonomi, og for noen er det sikkert ikke noe problem at et par hundre båtlapper flagrer ut av vinduet :giggle:

Usikker på hvorfor, men simmringene hadde tørket ut. Denne båten kom fra Spania, og kan jo tenkes at den har ekstra måneder med landligge. Det er i hvert fall en teori.

red skrevet tidligere

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

8 hours ago, HansH said:

ok, da handler det om å finne en type olje som innfrir kravet iht API GL5 SAE 75W/90 - helsyntetisk, den har hos Volvo nr VP 1141634.

Jeg har søkt litt på nettet men de jeg har funnet er i hovedsak litt dyrere enn 175,-.

Normalt er det egne "merkekrav" også - slik som vanlig på motoroljer der VAG og Volvo har egne standarded.

Det som er forskjellen er ofte hvilke tilsetninger og i hvilke mengder de er tilstede.

Verdt å ikke brenne seg på så les nøye hva som er kravet. Det refert over er jo bare "vanlig" girolje som går på alt fra gamle folkevogner til det meste...

VP er jo ikke oljeprodusent. Og klart finnes den under orginalnavn. Uansett har de fleste motorhavari-forsikring på nyere båter. Og skulle noe skje med dette. Og i forbindelse med et eventuelt forsikringsoppgjør, er jeg sikker på at det må dokumenteres hvilke oljer som er brukt. Så

selv dyrere oljer kan bli rimelig i det lange løp.

Vi sees!

VP er ikke oljeprodusent, men de kan sette krav over generelle standarder til hva oljen skal ha av "ingredienser" og egenskaper utover dette.

Det har ingenting med navn å gjøre - men man må være helt sikker på at man ikke bruker en olje med spesifikasjon dårligere enn kravet - både av praktiske grunner og hvis det skulle oppstå noe man kan stille spørsmål ved om har årsakssammenheng.

"https://en.wikipedia.org/wiki/Gear_oil"

Gearbox oils are classified by the American Petroleum Institute using GL ratings. The higher an oil's GL-rating, the more pressure can be sustained without any metal-to-metal contact taking place between transmission components. Separate differential usually have higher pressure between metal parts than gearboxes and therefore need higher GL-rating. For example, most modern gearboxes require a GL-4 oil, and separate differentials (where fitted) require a GL-5 oil.

API Category GL-5 designates the type of service characteristic of gears, particularly hypoids in automotive axles under high-speed and/or low-speed, high-torque conditions. Lubricants qualified under U.S. Military specification MIL-L-2105D (formerly MIL-L-2015C), MIL-PRF-2105E and SAE J2360 satisfy the requirements of the API GL-5 service designation.

Orginal olje til drevene, skal tåle en hvis mengde vann, finer du olje med tilsvarende spec, har de ikke nødvendigvis riktig addetiv som sikrer smøre-egenskaper ved vanninnhold i olja.

Er ikke noe olje fanatiker selv når det gjelder "merkeolje", men på drev eller IPS, hadde jeg absolutt ikke tatt sjangsen. IPS er enda dyrere om noe skulle skje enn drev...

Redigert av Førstefender (see edit history)
Ventus skrev 19 minutter siden:

VP er ikke oljeprodusent, men de kan sette krav over generelle standarder til hva oljen skal ha av "ingredienser" og egenskaper utover dette.

Det har ingenting med navn å gjøre - men man må være helt sikker på at man ikke bruker en olje med spesifikasjon dårligere enn kravet - både av praktiske grunner og hvis det skulle oppstå noe man kan stille spørsmål ved om har årsakssammenheng.

Akkurat det jeg mente. Og spesielt viktig ved forsikringsoppgjør. Feil olje, avkortning eller kanskje ikke oppgjør i det hele tatt                                                                                             

Vi sees!

• 1 måned senere...

Vi har ennå ikke funnet den rette båten - og med dette "hoppet" opp fra en Targa 37 til en båt i størrelse Rodman 41/44 - så er vi også for store for båthavna. Er i dialog med styret om mål og målebrev - men det ser ut som om jeg må se meg om etter et nytt "hjem". 

Uansett, siden vi trolig er nødt til å bytte hjemmehavn - åpner det også for å se på litt andre båter innenfor et bittelitt større fotavtrykk. Så en båt jeg kjenner veldig lite til på finn - en Galeon 440. Riktignok med strake akslinger (vil ha IPS...) men med løsninger jeg likte veldig godt: 3 gode lugarer, to bad og stor bysse oppe. Det er som regel jeg som lager mat - og da vil jeg være der det sosiale foregår - og unngå lukten av dagens frokost når jeg legger meg i "underetasjen".

Er det noen som kjenner Galeon? Er de gode i sjøen? Ser de veier betryggende mye, men det sier ingenting om sjøegenskapene. 

Setter pris på alle tilbakemelding. 

Mvh

Kaptein skuteløs

Da er siste oppdatering i denne tråden: Vi endte med å kjøpe en Galeon 440 fra Bergen.

Endte også opp med strake akslinger på 2 x Volvo D9-500 istedet for IPS. For en med påhenget, drev x 1 via drev x 2 og tilsist med joystick - så blir dette å lære å kjøre båt på nytt. Det gledes og grues bittelitt. 

Nå blir denne tråden erstattet med en hentetråd Bergen - Tønsberg og forhåpentligvis går turen over til Bergen fredag eller mandag. De som kontrollerer været håper jeg bidrar så godt som de kan med trommer!! :)

Mvh 

Ikke skuteløs lenger

Hadde jo håpet på at det skulle bli en Meastro 51 da :giggle:, men gratulerer så mye med en meget flott båt :flag_bp:

Ang aksler og manøvrering, så frykt ikke. På en stor og tung båt med mye findfang er 2 x aksler med svære høypitchede paddlehjul av noen propellere + baugthruster noe av det beste man kan håndtere. Personlig er jeg mer komf med 2 svære aksler enn IPS når det gjelder (blåser spiker). Thusteren fremme trenger man på begge uansett.   

La roret være i midtstilling ved manøvrering i begynnelsen så får du raskt teken med en hand på spaker og den andre på thrusteren.   

Ja, low tech i forhold til IPS og joystick, men det kan også være en stor fordel på sikt etterhvert som ting ikke er nytt lenger.  

Som en jeg kjenner sa; Lite som trumfer driftssikkerheten til en lastebilmotor med en jernstang ut av den ene enden.   

Gratulerer igjen og god tur hjem fra Bergen :flag_bp:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...