Jump to content

Samleskinne i kobber, holder det med gjenger eller må jeg ha mutter?

Kjellg

Recommended Posts

Etter de argumentene som har framkommet i tråden om å presse kabelsko vil jeg si at mutter må til. Det er jo liten vits med en perfekt kabelskopress dersom kabelskoen løsner fra skinna. Gjenger i kobber gir elendig holdfasthet. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Dinamo skrev for 1 time siden:

Ein skikkelig flott utførelse av ei slik skinne blir det hvis du gjenger i skinna, set inn skrue frå baksida og trekker denne fast, og so set kabelskoen på og so mutter. Men der skal ingen skive mellom skinne og kabelsko, berre ei oppå skoen.

Sier meg enig med @Dinamo, syntes det er en god løsning.

Her er et eksempel fra mitt opplegg når det var under bygging.

20180528_132625.jpg.017329dfbcb65b71c3736ee670a779fd.jpg

Dinamo skrev for 1 time siden:

Ein skikkelig flott utførelse av ei slik skinne blir det hvis du gjenger i skinna, set inn skrue frå baksida og trekker denne fast, og so set kabelskoen på og so mutter. Men der skal ingen skive mellom skinne og kabelsko, berre ei oppå skoen

Helt enig, og spesielt det jeg har uthevet. Det en vil oppnå, er å få best mulig kontakt mellom samleskinnen og kabelsko. Bolten er der kun for å klemme kabelsko godt inn til samleskinnen. Strømmen er ikke ment å gå gjennom en bolt!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...