Jump to content

Mercruiser 2.8 diesel (2004) tiltrekkingsmoment veivaksel


Crownline 250

Recommended Posts

Hvis det er vibrasjons demper du mener med hub, så må du se i service manualen for motoren.

Det er vanligvis et høyt moment på den mutteren og det bør være korrekt.

Nå har ikke jeg 2.8L diesel, men på f.eks 4.2L diesel og sikkert andre, er en metode å låse flexplaten (flywheel)

der tannhjulet til starter slår inn. Moment der ligger på 144 lb-ft (196,2 Nm). Bruke Locktite 222 på gjengene.

 

Finnes en spesiell sak med noen tenner som du skrur fast isteden for startmotor.

Eller løsner starter og holder imot med en kraftig skrutrekker, går også.

 

Men tror det er en manual til motoren her på Båtplassen i arkivet som du ser i og får riktig moment og fremgangsmåte.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Snakket med en hyggelig kar på Holmen Yachtværft i dag, og han fant i sine verkstedmanualer at tiltrekkingsmoment for denne mutteren nå har blitt endret til 400 Nm på 2.8 motoren. Prøvde å låse mot startkrans med skrujern, men klarte ikke å holde igjen tilstrekkelig til å løsne mutteren (som er links gjenget). Er det noen her inne som har spesialverktøyet til leie?

Rune Kvamme

Notodden

Link to post

Er det 170/200 hk du har?  Mutteren skal da ha venstregjenger og momentet er ifølge denne Mercury servicebulletin fra 2014 hele 600 Nm :eek:

 

Videre har jeg utdrag fra VM Motoris egen servicemanual, skal være oppdatert fra 2015.

MD704LS er 170 hk og MD704LH er 200 hk. Momentet er 600 Nm der også. 

I VM Motoris servicemanual fra 2006 er momentet oppgitt til 400 Nm, men av en eller annen grunn har de altså økt til 600 Nm i ettertid.

 

Momentet på min -98 modell 4,2L 250 hk er forøvrig økt fra 196 Nm til 235 Nm (høyregjenget mutter). 

Gjelder også 2,8L med 165 hk.

Svært usikker på om det er korrekt at 165 hk fikk venstregjenget mutter etterhvert, slik det står under her.

Det er nok feil, da mutteren har samme delenummer for alle motornummerserier (Samme mutter som 4,2L før 2003).

Dette har de visst glemt hos Mercury, men det står i VM's manual.

 

Jo du trenger nok spesialverktøyet. Have fun :giggle:

 

 

 

 

 

mercmoment.jpg

 

mercmoment2.8-2.jpg

mercmoment2.8-4002.jpg

mercmoment2.8-3.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Og her er Mercury servicebulletin fra april 2005 som sier 400 Nm. Samt framgangsmåte for tiltrekking.

Merk at her byttes det reimhjul også, men det er vel antagelig gjort hos de fleste.

Momentet er altså endret til 600 Nm i ettertid.

 

(Rakk selvfølgelig ikke å redigere forrige innlegg før tidsfristen, så bilde nr 3 der hører ikke hjemme der. Det står jo i dette innlegget)

 

 

mercmoment2.8-4001.jpg

mercmoment2.8-4002.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mange takk til Teerex for nyttig informasjon om tiltrekkingsmoment. Det er 200 hk motor jeg har, og mutteren er linksgjenget. Har laget meg låsevertøy som passer mot startkransen i bakkant av motor. Her kan man tydeligvis trekke alt man bare orker.

 

Etter min mening er dette vanvittige tiltrekkingsmomentet en svært dårlig løsning på en grov designtabbe som har blitt gjort hos Mercruiser. Ved produksjonen av motorene har de spart 25 cent på å droppe sporkile mellom veivaksel og hub. De har basert seg på at dette skal sitte på friksjon mellom mutter og hub, og mellom hub og flens på veivaksel. Det er ikke presspasning mellom aksel og boring, så momentet som skal overføres via reimdriften går via aksielt trykk mot anleggsflatene.

 

Antar at økningen til 600 Nm bare er en "quick & easy fix" fra Mercruiser sin side for å slippe unna en del reklamasjonskostnader.

Rune Kvamme

Notodden

Link to post
  • 3 uker senere...

Ser ifølge VM-manualen (bilde lengre opp her) at man kan bruke et annet låseverktøy enn det på startkransen (verktøy T), så slipper man å ta ut startmotoren (går jeg ut fra).

Dette står også nevnt under kapitlet for demontering av reimhjul/demper (se bildet under).

Man bruker det verktøyet (benevnt AD) som brukes for å holde motoren i TDC (top dead center) stilling, via et hull i svinghjulskåpa.

Formoder at dette tåler 600 Nm siden det står i manualen da...

Men litt pussig at det står at man først må finne TDC med det verktøyet/klokka man putter ned i injektorhullet på sylinder nr 1 (benevnt AC).  Det kan da ikke være så vanskelig å tørne motoren rundt for å finne hullet hvor AD passer, så det er nok bare en forvansking av jobben tipper jeg. Evt. er det veldig nøye, men det er jo vanskelig å si før man har prøvd.

 

md704tool1.jpg

 

md704tool3.jpg

 

md704tool4.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...