Jump to content

Løsgjenger til tennplugg i toppen på ein 90hk Yamaha 1987 mod

Boatamator

Recommended Posts

Har ein Yamaha 90HK 1987 modell som har dårlege gjengar til tennpluggen i eine sylindertoppen. Her er det prøvd av tidligere eigar å ordne dette med løsgjengar og loctit. Har vært klar over problemet og vært forberedt på å måtte byte toppen. Så eg har 2 spm.

1.Er det ingen fare med å prøve seg fram  og ordne dette med løsgjengar og loctit igjen, fram til eg eventuelt får delene til ny topp?

2. Er det nokon som veit kor ein kan bestille ny topp med pakning og alt til ein så gamal motor?

Setter stor pris på svar:) 

beste skal visst være Timesert (mener Wurth har, med pris deretter) 

Ellers , ved bytte av topp  på slike motorer som har gått lenge i saltvann så kan bolter som sitter - og knekker være en utfordring

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg brukte endel timesert i en tidligere jobb jeg hadde, det blir en mye mer solid reparasjon enn f.eks helicoil, etter mitt skjønn.

Som Ivar sier, de fåes bla hos würth

https://nettbutikk.wuerth.no/boring-gjenging-kapping-og-sliping/gjenging/time-sert-sortiment-komplett?gclid=EAIaIQobChMIt7DFkdaq2wIVQj8bCh3q7AAkEAAYASAAEgKYLPD_BwE

Tror det koster noen kroner, men antagelig billigere enn ny top........

topp:   vil tro det må finnes delemotorer her til lands , evt ebay. 

uoriginalt fins også:
https://www.shop.hydrotecmarine.com/product.sc;jsessionid=B84003795DE9314CB57034A4CFA3159E.p3plqscsfapp004?productId=85&categoryId=4

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Roger jo skrev for 5 timer siden:

Ja I følge ekspertene er timesert best.

Men det skal være for sent å sette inn  timesert , hvis en alt har mislykkes med Helicoil.

Det kan godt hende det, men mener at timesert har litt større diameter enn feks helicoil. Det må måles. Det går  muligens å finne data på dette hos wurth..........

Det er også veldig viktig å ikke få spon inn i sylinderen ved boring og gjenging for evt ny gjengeinnsats. 

Ikke i følge JØRG

Joerg Becker

Enig.
Timesert er helt sikkert fullstendig overlegen.
Bedre, stabilere, trenger mindre material, og danner en komplett bærende overflate fordi det er en lokket hylse.
Derfor sitter den også stabil i myk material.

Jeg har installert veldig mange og har også etter temmelig 25 år tilgode å høre at bare en av mine hylser har løsnet etter hvert.
Timesert er dyrt, men etter min mening den eneste virkelig holdbare reparasjon når gjenger er blitt skadet.

Lønner seg for alle som reparerer proft, anbefales på det varmeste.

Men når det først ble brukt Helicoil, eller liknende tykke tråder, er muligheten for å reparere med Timesert dessverre gått.
Trådløsningen spiser for mye material fordi den bruker en større diameter enn Timesert.

:seeya:
Jørg

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det er mange måter å reparere ødelagte gjenger på. Jeg har også brukt Timesert (eller et produkt som ligner), og synes det fungerer veldig bra. Særlig om man setter inn gjenger i plast, f.eks. POM. Helicoil vil da dra seg ut som en spiral om man får belastningen ytterst. 

Men i nøden spiser fanden fluer. Noen ganger har jeg brukt en skrue som jeg har boret og gjenget opp innvendig og satt inn med locktite, det fungerer like bra. Jeg har også, i tilfeller hvor jeg ikke har funnet en skrue som passer, gjenget opp en bolt med en viss gjenge, f.eks. MF eller BSP, og laget en tilsvarende løsning. Da kan man bare velge seg en diameter. Det forutsetter selvsagt at det er gods nok, samt at man har tilgang til dreiebenk og litt verktøy. Og best av alt; det er bare å begynne, man trenger verken å kjøre slalom mellom x-antall spesialforretninger etter kostbare løsninger, eller tråle nettet for alskens produkter som kan bestilles. Andre varianter er å sveise igjen og bore opp på nytt.

Takk for svar! Har gjenget opp nytt for å sette inn løsgjenger, men såg at der var eit hakk som gjer at der ikkje er blitt samanhengande gjenger dei 3-4 siste gjengane i ca 2 mm bredde.

Lurer no på om det er mulig å bore ut heilt nye gjenger til de blir samanhengande heile vege? .. Men då vil eg og kanskje trenge ein tennplugg med større diameter.. finst slikt eller må eg fortsatt ha løsgjenger med større diameter? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...