Magazaki Startet 29.Mai.2018 Del på Facebook Startet 29.Mai.2018 (redigert) Hei Jeg har en seilbåt med 4 batterier om bord, blysyre som startbatt, 2stk lithium-ion forbruk, og AGM-gel for baugthruster. Nylig koblet jeg en ledlampe i motorrommet med en micro-bryter. Jeg tok + strøm fra lampe i akterlugar, og til min forbauselse oppdaget jeg at jeg har minus(jord) i alu-folien i hele motorrommet. Vet ikke om dette er normalt eller noe jeg bør undersøke. I alle tilfelle holder det tilsynelatende å koble + strøm til ledlampe via micro-bryter, da godset i lampa er i kontakt med alu-folien og den lyser som den skal. Jeg kan ikke se at den trekker noe mer strøm enn normalt. Mitt spørsmål er om dette er ok, eller om jeg bør koble minus direkte til forbruksbanken. Er det slik at det er felles minus for alle batterier om bord, og er det iorden om ledlampe er "jordet" i alu-folien? mvh Mgz Redigert 29.Mai.2018 av Magazaki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.Mai.2018 Del på Facebook Svart 29.Mai.2018 Hei og velkommen på forumet. Dette høres ut som en god oppskrift for å tenne på båten din, gjør det ikke ? Sitér dette innlegget Link to post
Magazaki Svart 29.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2018 Takk :) Det er der du kommer inn, Worry II. Så du mener at jeg straks vil se fyrverkeri og gnister? Betyr dette at det ikke skal være jording i isolasjonsplatene i motorrommet og at dette må utbedres, betyr det at jeg må isolere ledlampe fra isolasjonsplatene, eller betyr det at jeg må ha en dedikert minus direkte til f.eks motorblokka? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.Mai.2018 Del på Facebook Svart 29.Mai.2018 (redigert) Magazaki skrev 2 minutter siden: ..Betyr dette at det ikke skal være jording i isolasjonsplatene i motorrommet og at dette må utbedres,... Det er ikke uvanlig at det er jord i aluen i isolasjonsplatene, om disse kommer i kontakt med motor. Mange dørkdeksler som ligger nedpå motor. Ikke bra, men problemet melder seg ikke før du kobler + på dette. Det skal du nok ikke gjøre. Blir fort varmt. Redigert 29.Mai.2018 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Magazaki Svart 29.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2018 (redigert) Takk igjen, det tar jeg på det største alvor. Vil utbedre ev. fjerne lampe før neste tur. Men er en felles minus for alle batteribanker vanlig? Redigert 29.Mai.2018 av Magazaki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.Mai.2018 Del på Facebook Svart 29.Mai.2018 (redigert) Magazaki skrev 14 minutter siden: Men er en felles minus for alle batterier er vanlig? Jaja, det er vanlig. Om du skal hente pluss fra lampe i aktercabin, så kan du like gjerne ta med deg minusen derfra også synes jeg. Jeg har sikkert jord i min alu-folie, men lampene mine er godt isolert vekk fra folien og koblet på egen kurs/bryter. Hos deg vil det da bli den til lampa i aktercabinen.. Redigert 29.Mai.2018 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Magazaki Svart 29.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2018 Jeg hentet først pluss og minus fra lampa i akterkabinen, og det lyste fint begge steder. Men når jeg skrudde av lyset med veggbryter i akterkabinbryter så gikk 20A sikringen.. Det er noe jeg ikke forstår der. -La det være sier du kanskje :) Lampe i motorrom trekker 0,8A og noe tilsvarende for lys i akterkabin. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.Mai.2018 Del på Facebook Svart 29.Mai.2018 Magazaki skrev for 7 timer siden: Jeg hentet først pluss og minus fra lampa i akterkabinen, og det lyste fint begge steder. Men når jeg skrudde av lyset med veggbryter i akterkabinbryter så gikk 20A sikringen.. Det er noe jeg ikke forstår der. Er det slik og forstå at sikringen bare går når lyset er koblet med pluss og minuskabel, men sikring forblir like hel når lyset får minus fra folien ? Da er det noe galt koblet. Vær obs på at enkelte cabinlamper lyser like godt om pluss og minuskabler er byttet om i pæreholder. Kan det være noe der? Denne folien er uansett ikke egnet selv for en svak lampe og noe galt må det være når en 20 amp sikring ryker. Sitér dette innlegget Link to post
Magazaki Svart 29.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2018 Ja det er slik jeg observerte det. Godt mulig du er inne på det med pæreholderen. Skal gå grundig over det hele med multimeter og finne feilen. Innser at dette ikke kan være slik, og at det er skummelt. Takker:) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 29.Mai.2018 Del på Facebook Svart 29.Mai.2018 Isolèr lampa i motorrommet bort frå aluminiumsfolien før du gjer noko meir. Sjekk så at polariteten er riktig og lik på lampane dine, deretter er det ikkje usannsynleg at alt er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 30.Mai.2018 Del på Facebook Svart 30.Mai.2018 De fleste multimeter viser et minustegn foran måletallet om du har motsatt polaritet i pæreholder. Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 30.Mai.2018 Del på Facebook Svart 30.Mai.2018 Ville sjekket ut og utbedret dette på grunn av potensiell brannfare. Hva går denne kursen til annet enn de to nevnte lysene? Syntes det hørtes mye ut med en 20 Amp sikring. Hvilken kabeltykkelse er det, og hvor mye tåler mikrobryteren? Hos meg sikrer sikringen kabelen og utstyret bak. Ved en evt kortslutning eller lignende er det da meningen at sikringen skal ryke før kabel/utstyr brenner av. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Magazaki Svart 2.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Ok, har koblet fra lampe og fjernet alt inntil jeg skjønner hva som skjer her. Jeg måler 11,6V over hvit og rosa ledning i bryter. På batteribanken er det 13.3V... Mistenker at det er noen Led lamper imellom en lukket krets, og at dette forårsaker problemet. Jeg koblet meg altså til bryter med pluss mot den ledige terminalen på bildet. Denne gir + når bryter er i "av" stilling. Minus på LED lampe ble koblet til rosa. Når LED lampe er isolert i motorrommet, lyser den da kun veldig svakt. Hvis lampe er i kontakt med alu i motorrommet, så går sikringen hvis bryter for lys i akterlugar er i "på" stilling. - Finn en feil :) *Lite visste jeg at mekket som kom og gikk, det var selve båtlivet* -fritt etter Stig Johansson Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Du tolker dette feil. Minus skal ikke til bryter. Bryteren blir jo pluss på både hvit og rosa når lyset slås på. Ikke rart at sikring ryker når foten på motoromslyset kommer i kontakt med folien for foten på lampen er da ikke isolert. Minus ledning er vel en av de to andre vi ser. Sitér dette innlegget Link to post
Magazaki Svart 2.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 ok, det første du skriver er antakelig helt spot on, men de to løse ledningene er altså til LED lampa i motorrommet, hvor + er koblet til en mikrobryter (max 5A) Så jeg må finne en god minus kontakt et sted da, antar jeg, og saken er løst? og minus vil ikke gå i alufolie hvis lampe har bedre kontakt et annet sted? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Ja, du må finne minus et annet sted. Hele motorblokka er vanligvis minus så det er jo bare og finne et sted på motor. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Magazaki skrev 8 minutter siden: Så jeg må finne en god minus kontakt et sted da, antar jeg, og saken er løst? og minus vil ikke gå i alufolie hvis lampe har bedre kontakt et annet sted? Riktig. Som vi har sett så var folien såpass god strømleder at den sprenger en 20 amp sikring. Hvor varm den tynne folien var der lampa var festet er ikke godt og vite. Men motoren smelter altså ikke før sikringen. Sitér dette innlegget Link to post
Magazaki Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Jeg har nå koblet til en god minus, og kun pluss fra bryteren. Har også satt en ekstra 2A sikring foran lampe for sikkerhets skyld. Alt ser nå ut til å være i skjønneste orden, tusen takk for alle gode svar, da seiler vi :) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Bra jobba og god sommer, Magazaki ! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Samme herfra ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.