Jump to content

Forbedre avløp fra vasken i byssa

Grønnskollingen

Recommended Posts

I vasken i byssa går vannet ut av et 90 graders bend i sluket før avløpslangen går mer eller mindre rett ned i skroggjennomføringen. Mitt problem er at om jeg bruker proppen i vasken til oppvaskvannet vil vannet renne ut svært sakte på grunn av luft i røret som blokkerer utløpet. Om jeg derimot stenger kuleventilen og lar røret fylles med vann raser vannet raskt ut når jeg åpner opp ventilen igjen.

Spørsmålet er: Vil det kunne være hensiktsmessig å legge inn en Y-kobling i avløpsrøret med et rør som føres opp langs skrogsiden for å ventilere slangen? Eller er det andre løsninger som er enklere? Slik det er nå må jeg omstendelig strekke meg inn under kopper og kar under vasken hver gang jeg ønsker å bruke vasken.

H1004001_xl.jpg

Vask.png

Jeg hadde samme type opplegg som deg, med samme type utløp og med akkurat samme problem.

Jeg løste det ved å bytte utløpet av vasken til et slikt

4502.jpg?1

Med dette utløpet renner det raskt ut av vasken.

Det utløpet du har lagt inn bilde av er etter min erfaring alt for trangt (lite rom under "silen")

Redigert av njal (see edit history)

Tja, det kan jo hende at jeg hallusinerer eller ljuger, men om jeg trekker ut proppen med luft i utløpet (som blir 'fanget' fordi man setter proppen i vasken før man fyller i oppvaskvannet) vil vannet bare sildre sakte ut. Om jeg derimot stenger skroggjennomføringen, og lar luften boble opp gjennom sluket før jeg åpner, renner vannet ut like raskt som i sluket hjemme. Det henger på greip at et rett rør, som lar lufta slippe ut, fungerer bedre enn et bend som kan holde på en luftboble.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...