Jump to content

Hvordan løse opp rustflak i kjølesystemet etter bruk av Systemrens? (ferskvann-siden)

Familiesnekke

Recommended Posts

Hei, nå har jeg kjørt Maritim sin  «systemrens» på ferskvannsiden, og det kommer ut veldig mye «brune flak», som ser ut som rust. Jeg har skyllt flere ganger, men det gir seg ikke; bare kommer mer og mer.

Jeg er bekymret for at disse flakene kan tette kanaler eller ødelegge vannpumpen.

Jeg er ute etter et middel som kan løse opp flakene.

Jeg har nå gjort et forsøk med disse rustflakene i tre «syrer» i tre forskjellige kopper; 35% eddik, sitronsyre og ren radiatorrens fra Biltema. Det er ingen av syrene som løser opp flakene. Er det noen som har tips til hva jeg skal bruke, og hvor jeg får kjøpt det?

Takknemmelig for svar av noen med relevant erfaring eller med kjemi-bakgrunn:)

Har den alltid vært ferskvannskjølt? Kjenner ikke disse motorene jeg, men vil anta det siden diesel.Grunnen er at jeg kjenner igjen problemet fra saltvannskjølte bensinmotorer og det er utrolige mengder med slike små flak i de motorene. Blir små rusthauger hvis man vasker en slik blokk, så tror du har rett i at disse kan blokkere kanaler. Kan dessverre ikke hjelpe deg, men godt råd du fikk av dvil. Tror det må noen kraftige saker til her.

@Jori; ja, alltid ferskvannskjølt. 

@dvil; etter det jeg leser så er Termorens produsent av Systemrens, som selges på Maritim. På termorrns.no, så står det at rusten skal løse seg opp til flytende form. Det skjedde altså ikke hos meg. Kanskje jeg må kjøre på med kraftigere innblanding? Jeg skulle hatt en skvett til med Systemrens til forsøket mitt, men jeg mistenker at Biltema sin radiatorrens og Systemrens har de samme «virkestoffene».

Jeg får ta en telefon til Termorens i morgen.

Guest Avmønstret#

Hva med å ha en pumpe og et kar og lage en sløyfe der karet er stort nok til at rusten får lagt seg til bunns?. Alternativt koble til et filter av ett eller annet slag? Du får også kjøpt poser med filtermateriale ganske rimelig for akvariebruk hvis du vil improvisere et DIY filter av ett eller annet slag. Men skulle tro en patent med et kar så rusten får "lagt seg" må være det enkleste. 

Familiesnekke skrev for 10 timer siden:

Jeg får ta en telefon til Termorens i morgen.

Det  er lurt og Termorens virker best når en kjører sirkulasjon og varmer opp til ca. 50-60 grader.

En krabbekoker/ kokeplate  kjele og en sirkulasjonspumpe.

Da løser Termorens opp rustflskene.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Takk for tips @Komodo ; jammen kreativ han @nimba

Jeg forstod ikke hvor slangene skulle kobles til motoren; kan man by-passe pumpen på motoren, eller slipper den vann gjennom, selv om motoren ikke går, altså med ekstern pumpe?

Jeg ringte til Termorens, og fikk snakke med en hyggelig og hjelpsom person. Han sa at det var best å ta ut termostaten under rens og skylling.

Jeg endte opp med å kjøre Systemrens en gang til, men med dobbel konsentrasjon (2liter). På fredag, og skyllet systemet på søndag, etter mange turer med båten (5?).

Metoden jeg endte med å bruke var å montere en kran ut fra ekspansjonstanken (Bowman ekspansjonstank, rørkjøler og eksosmanifold i én tank). Fra ventilen monterte jeg en slange, som jeg puttet i en 20liters vanntank. Jeg satte hageslange med reguleringsmunstykke i påfyllingen på ekspansjonstanken og balanserte vannpåfyllingen mot dreneringsraten ut av tanken. Så startet jeg motoren, og lot den gå helt til jeg hadde fylt 5-6 ganger 20liter. Vannet så da klart ut og lukten av systemrens var da borte.

(Ja; det ble mye vannsøl i motorrommet!)

Jeg kjørte så en prøvetur, fortsatt uten termostat, og da kom motortemoeraturen opp på 80grader og ble liggende konstant på 80 grader. Er det litt lavt, eller er det Ok?

Er det noen som vet om det er skadelig å kjøre motoren uten termostat, til «vanlig» bruk? 

Redigert av Familiesnekke (see edit history)

80 grader er helt ok. I alle fall i følge butikken og for min motor. Termostatene åpner på 70 og 76 grader på min motor.  Jeg renset min motor med Systemrens i fjor. Hadde i termostater, men hadde det i i to dager mens jeg brukte båten. Da kom motoren ofte over 80 grader og vannet sirkulerte hele veien. 

Motoren ble helt ren inni. Nesten litt for ren for et aluminiumsrør var tæret i stykker. Antar at tæringen ikke bare kom fra Systemrens, men hadde pågått over tid men at Systemrens fjernet avleiringene. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...