Jump to content

VP KAMD43P, hvor lenge skal en startmotor leve?


strawberry

Recommended Posts

Hei! Jeg fikk for noen år siden installert en ny startmotor til en VP KAMD 43 P. Motoren er fra 2003! Motoren er litt for stor for motorrommet slik at det ble litt mye båtpenger for installering! Startmotor kostet 3600 kr. Alt inkludert kostet meg, den gang 25 lapper!

 

Nå, iår, så må jeg ha ny startmotor igjen! Den gamle hadde løsnet, og ble 'ødelagt'!. 

 

Denne gangen ble det litt billigere, ca 21 lapper!

 

På spørsmål til verkstedet om ikke dette er litt mye, får jeg til svar: tøft miljø, mye salt etc. -- Var starteren rusten? Nei, overhodet ikke! hvorfor hadde den løsnet? -Slikt skjer!

 

Det var tre år siden jeg fikk installert ny startmotor! 'Litt kort turnoverrate?'

 

Hva synes dere kloke der ute?

 

Regards Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

En startmotor bør vel vare like lenge som selve motoren, 10, 20, 30 . . .  år?

Hos oss blir den brukt ofte, men aldri mer enn 2 sekunder hver gang.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Starteren i Trudelutt er fra 1986 (32 år nå). Den var på verksted en gang, men det var pga. at jeg hadde dradd til festet for plusskabelen slik at gjengene ble ødelagt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For den prisen reknar eg med at heile motoren har vore demontert for å koma til å skifta startmotoren?

Levetida er absolutt påverka av miljøet, men på volvoar med intercooler har jo startmotoren sentralsmøring.

( sladreholet frå intercooler er rett over startaren.. )

Men om startaren løsnar, så har det lite med miljø å gjera.. 

Link to post
Share on other sites

Hjelpe meg, så dyrt skal det ikke være. Ny (uoriginal) starter koster 2600,-kr. Det må være ekstremt trangt hos deg om dei har brukt over 15 timer på å skifte starter. En starter skal stort sett vare like lenge som motoren, og den skal ikke løsne av seg selv. Da er det gjort en dårlig jobb. Dette burde du klaget på. 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 10 timer siden:

Brukes det rett moment, så er det ikke nødvendig. 

Dette er det rette svaret. På en maskinkonstruksjon blir alle skruer trekt til med et visst moment, det er bare snakk om montøren har kontroll på hvilket moment han bruker. Det kan i mange tilfeller også være litt komplekst å vite hvilket moment som bør brukes dersom det ikke er oppgitt fra produsent. Det er ikke bare skruedimensjonen som bestemmer momentet.

 

At skruer løsner er som regel forårsaket av at den er trekt til med for lavt moment. Når man trekker til med riktig moment forspennes skruen.  For å oppnå dette må skruen trekkes så hardt til at man er tett oppunder skruens flytegrense. Skruen fungerer da som en strikk, og opprettholder forspenningen. Den aksiale trekkraften i skruen gjør at man oppnår en friksjonsforbindelse mellom maskindelene, og mutteren (eller skruen rett i godset) får en friksjonskraft i gjengeforbindelsen som skal gjøre at den ikke løsner, til tross for utsvingende last. Temperaturforandringer virker også inn.

 

Når man har begrensende faktorer kan man mange ganger bruke låsemutter eller låsevæske. I dette tilfellet har det sikkert vært trangt å komme til, og montasjen har gått på "feelingen". Jeg hadde ikke funnet meg i dette uten videre, men det spørs om du kommer noen vei.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

r man har begrensende faktorer kan man mange ganger bruke låsemutter eller låsevæske. I dette tilfellet har det sikkert vært trangt å komme til, og montasjen har gått på "feelingen".

 

Det var ca slik jeg tenkte da jeg lurte på det med Locktite. Siden det var så trangt og tok så lang tid så strammet de kanskje bare til på feelingen. Og da muligens tryggere med Locktite i tillegg da? Kanskje TS burde etterspørre om det ble dratt til med riktig moment denne gangen? Hvis ikke vil den jo løsne kanskje igjen? 

 

Link to post
Share on other sites

Her har du i tillegg en litt krøkkete festeskrue (3 stk) som består av en dobbel gjengestud i dimensjoner M10x50 mm og M10x45 mm som først skal skrus inn i motorblokka med korrekt moment.

 

Deretter skal startmotoren tres innpå og festes med M10 muttere inn på den delen av gjengestuden som stikker ut. Jeg antar Volvo har en spesifisert momentverdi for M10-skruer/muttere. En normal anbefaling på M10 er 55 Nm for Class 8.8 og 75 Nm for Class 10.9. Dette pleier å stå i reparasjonshåndbøker for motorene og er sikkert felles for hele 40-serien. Disse gjengestudene er forøvrig standardvare i hvert fall på Volvos motorer i 40- og 70 serien.

 

Dersom mekanikeren er i minste tvil om han får trukket til med korrekt moment, så bør han sikre denne med et gjengelåsemiddel som Komodo er inne på, (f eks Loctite 243).

 

Jeg anbefaler at du prøver å finne ut hvilken skrue som løsnet og om det var studen inn i motorblokka eller om det var mutteren som er skrudd inn på studen for å feste starteren. Forøvrig høres prisen for demontering og montering ut som den er meget høy i ditt tilfelle, men det er mulig at det har vært usedvanlig vanskelig å komme til. På en vanlig dieselmotor er dette en jobb som selv amatøren ellers gjør på nokså kort tid.

Link to post
Share on other sites

Det som Komodo sier om tiltrekking av skruer er stort sett korrekt. Men det forutsetter tilstrekkelig lange skruer og stive flenser. For feste av en startmotor bør disse kriterien være oppfylt. På enklere forbindelset som mannlokkskuer og lignende er det derimot ofte riktig med låsing av skruene.

 

Jeg var nettopp utsatt for et lignende tilfelle med bilen. Jeg hadde fått skiftet clutchen på merkeverksted. Det var garantiarbeid. Etter omtrent tre år fikk jeg gearbokshavari. En skrue som holder utløserlageret til clutchen hadde løsnet, ble slengt rundt av svinghjulet og slo hull på gearkassen så oljen rant ut. Verkstedet avviste først alle krav med påstand om at gaerantitiden var ute og at de dessuten ikke ga garanti på garantiarbeid(!). Jeg viste til kjøpsloven som gir 5 års klagefrist på arbeider som skal vare i minst 5 år og vant frem. Fikk hele reparasjonen utført uten å betale et øre.

 

Feste av en startmotor skal holde i minst 5 år. Jeg mener du har en god sak hvis du reklamerer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...