Jump to content

Adferd på sjøen varierer fra fylke til fylke ?


Roger og Olina

Adferd på sjøen varierer fra Fylke til Fylke  

75 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Nå har jeg bodd i Telemark i litt over tre år og trives godt.

Har gjort meg noen tanker rundt egne erfaringer når det gjelder adferd på sjøen. for meg virker det som om mange her, er litt småvimsete og er ikke så veldig nøye på regler og på hvilken side en skal gå når det smaler til litt. Om en sitter med ryggen til de man har vikeplikt for, så ordner det seg sikkert. For en må jo se at de har ett festlig lag i båten og tusler ikke værre en 5 knop eller så...:confused:

Vi er så heldige at vi bor helt nede i strandkanten og ser mye rart med tanke på når det kommer skip her også. Ikke sjeldent en hører ett båthorn fra ett av skipene pga en eller annen luring krysser like forran. "jeg rakk det denne gangen også" Er ikke mer enn ett par dager siden jeg faktisk sto å holdt pusten her når en luring skulle på død og liv krysse like før ett LPG skip.

 

Er selv oppvokst på Sørlandet og har hatt egen båt siden 12 års alderen. Før innkjøp av egen båt, så rodde jeg rundt i båten til naboen.. Har selv gjort masse feil, uten tvil og jeg som de fleste, forsøker å lære av feilene, men er langt fra feilfri fremdeles :diving:

Jeg ser en del forskjell på Telemarkinger og Sørlendinger som skrevet. På Sørlandet så ser man ikke denne vimsingen på samme måte. Folk holder avstand fra nyttetrafikk og en er liten tvil i leia. Er den en båt med motorstans ol, så er det alltid noen som stopper og spør om en trenger hjelp. Har her sett noe av det samme her, men med unntak av dette med å stoppe for å sjekke om en trenger hjelp. Eks, i fjor kom vi til Brevik. Der ligger det en 20-foter for anker, på ett litt snodig sted. Ser at han har åpnet til motoren, så Jeg snur og kjører bort til han og spør om han trenger hjelp. Han hadde ringt og hjelpen var på vei. Men som han sa, så hadde han ligget der 1 time og vi var de første som hadde kommet bort og spurt om han trengte hjelp... Rart syntes nå jeg. Men jeg har også erfaring med å få hjelp her selv, når vi hadde problemer. Så alle er ikke like :cheers:

Nå har jeg ikke så mye erfaring med folk fra andre fylker, med unntak av Nord Norge fra når jeg var i marinen. De gutta ( og damer ) visste hvor de skulle ligge og når de skulle krysse, så gjorde de det med god margin. Om ikke, så ventet de til vi var passert og la seg inn bak...Husker skipssjefen mer enn en gang berømmet folk nordpå for godt sjømannskap... Oslo folk med alt for store båter og noen ganger liten kunnskap, som brøyter seg frem med den filosofien at de med størst båt vinner, skal jeg ikke bruke mer tid på. For de som kritiserer dem, er misunnlige og gud hjelpe meg hva de ikke er... For de vet jo best selv:giggle:

 

Sikkert noen som vil plukke denne tråden i biter og skal motbevise det ene og det andre. Det kan du sikkert, for dette er ut fra egne observasjon og erfaringer, ikke noe annet :wink:

 

Hilsen, Sørlending

Redigert av Roger og Olina (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#
joachimo skrev 30 minutter siden:

 

Tallene er basert på info fra


Wikipedia (Befolkning)

KNBF Båtlivsundersøkelsen 2017 (Andel som oppgir de eier båt)

Redningsselskapets pressevakt (Oppdragstall - totaltall for 2017)

 

Det var en real myteknuser må jeg si :-)

 

Meeen jeg mistenker at det er noe med tellinga og metoden her for på SAR oppdrag ligger feks Hordaland og Rogaland helt opp til hverandre, jeg begriper ikke at det skal være en så markant forskjell da i assistanseoppdrag. Sånne "rare" utslag har ofte sin bakgrunn i at det er gjort noen ulikheter i tellinga ett eller annet sted. 

Link to post

Jeg har vært med egen båt fra Troms i nord og hele kysten ned til svenskegrensen. Et fellestrekk langs hele denne kysten er at båtfolk i all hovedsak er hyggelige og hjelpsomme. Jeg har opplevd like god hjelp ved tillegging til gjestekai i Oslofjorden som i Nord-Norge. 

 

En forskjell er derimot båttettheten, og dette vil kunne påvirke hvordan man opplever oppførselen til andre. For eksempel er det uproblematsk å legge inn en kabellengde i avstand ved møte av en annen båt på en fjord i Trøndelag siden det vanligvis ikke er andre båter å ta hensyn til. Når mange båter skal samtidig gjennom den samme åpningen i sjeteen ved Drøbak er det derimot ikke mulig å operere med tilsvarende avstand. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Assistanse

rs-assistanse.png.12022f9e4cd4dfc653ac7ef26d9fb33a.png

 

SAR

rs-sar.png.0cc199b53727db4bdf8fdb3d94c7cb89.png

 

Antall husstander per fylke hentet fra SSB

 

Med tanke på privat båtliv er assistanse klart den mest relevante. SAR oppdrag omfatter jo også i mye større grad yrkestrafikk (derav overrepresentasjon fra fylker med mye fiskebåter osv) og søk etter personer som ikke nødvendigvis har vært ute i båt etc etc.

Redigert av joachimo (see edit history)

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Guest Avmønstret#
Sahara skrev 33 minutter siden:

Siden da fordommene mot Bærum og Oslofolk ikke stemte, skal vi da i stedet ta for oss Rogalendingene? 

 

Nei det blir for enkelt ;-) For myten kan faktisk stemme fortsatt pga tettheten av båter og bruken av de i enkelte områder ifht andre.

 

Hvis Joachimo finner tallene for timer bruk av båt pr år fordelt på fylkene, så må vi også ha lengden på kysten pr fylke så kan vi få ett tall på "idiottetthet" basert på hhv time og distanse. 

--

Da kan en med pondus si at en feks møter flere "idioter" på sjøen i fylke X vs fylke Y. 

 

Men jeg klarer ikke helt å få grep på hvordan en skal fordele "idiotene" på time bruk vs kystlengde. Kanskje en kan lage et forholdstall og på en eller annen måte? Feks timer bruk pr km kystlengde eller noe?

--

"Idiot" i denne sammenhengen er da noen som trenger assistanse, og det er jo en helt idiotisk bruk av begrepet, det kan skje med alle.. men bare for moro så ;-) 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
5 minutes ago, Pinkvin said:

 

Nei det blir for enkelt ;-) For myten kan faktisk stemme fortsatt pga tettheten av båter og bruken av de i enkelte områder ifht andre.

 

Hvis Joachimo finner tallene for timer bruk av båt pr år fordelt på fylkene, så må vi også ha lengden på kysten pr fylke så kan vi få ett tall på "idiottetthet" basert på hhv time og distanse. 

-

 

Gode poenger. Da er bare å fortsette å kna på tallene til man får bekreftet fordommene sine. Hvis ikke det skulle være mulig, så er det bare å basere seg på anekdoter og personlige opplevelser isteden.  

Link to post
42 minutes ago, Sahara said:

Siden da fordommene mot Bærum og Oslofolk ikke stemte, skal vi da i stedet ta for oss Rogalendingene? 

Nå mangler det tall for Oslo, så for Oslos vedkommede vet vi ikke om fordommene stemmer.

Ellers har jeg en mistanke om at de høye tallene for Vestlandet og Nordnorge skyldes feriegjester fra Oslo og Bærum :giggle:

Link to post
Guest Avmønstret#
Sahara skrev 9 minutter siden:

 

Gode poenger. Da er bare å fortsette å kna på tallene til man får bekreftet fordommene sine. Hvis ikke det skulle være mulig, så er det bare å basere seg på anekdoter og personlige opplevelser isteden.  

 

Du tenker på samme måte som med alle andre "sannheter" på sosiale media, følelser og noen "vitnesbyrd" = sant. :-D

 

Ja, hvorfor ikke, det er jo i grunnen det samme som å fortsette som før ;-) 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

Haha! Genialt! :-)

 

Åpenbart noen plasser en bør unngå. Drammensfjordområdet og nærområdene til Oslo, dvs Nesoddlandet og Hurum/Røyken er assistansemekka. Uten å være spåmann vil jeg nok tro at tallet er temmelig likt for Oslo. Men når en kommer i rom sjø ned mot Østfold/Vestfold så har vi en viss normalisering, men fortsatt høyt ifht resten av landet. 

 

Først når vi kommer til Agderfylkene så har vi "normale tilstander". Dvs, når vi kommer til Rogaland så går det virkelig ille igjen, her bør en vel vurdere å gå utaskjærs og forbi ;-) 

 

Når en er ankommet Hordaland så er en i mekka for den som klarer seg selv på sjøen uten assistanse. Derfra og hele veien opp til Russerne er det normale tilstander. 

--

Veldig morsom tallknusing dette, men litt alvorlig igjen.

 

Dette syns jeg var vettuge tal som ga en del faktisk informasjon som går an å relatere seg til. 

--

Og myten om "Østlendinger på sjøen".  Sett i forhold til hva en faktisk opplever på sjøen så ja dessverre.. ;-) 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post

Hadde vært artig å fått fordelt dette pr mnd.

I Rogaland er det 12 mnd båt sesong og ganske stor tetthet med fritidsbåter ute hele året.

Usikker på om det er tilfelle overalt ?

Antar antall dager på sjøen i løpet av året spiller inn på sannsynligheten for å trenge assistanse ?

 

Det sagt, så er det ganske mange dønakker her i Rogaland, og mange av de har også båt.

De fleste av dønakkene er dog olje-tilflyttere, ofte fra østlandet....

Neida..

Joda

:tongue:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Dette var ingen overraskelse og dreier seg om miljø og oppvekst.

Jeg skal ikke påstå at jeg er født med "svømmehud mellom tærna", men jeg kom i hvert fall ikke ut med "ski på beina".

I tillegg omgås vi folk med yrket sitt om ikke på sjøen, så i hvert fall under overflaten.

Dette fører til at en av kvelds-aktivitetene blir knyting av knuter og slikt hjelper ikke bare på knutene, men litt generelt hva gjelder ferdsel på sjøen. Diskusjonene går gjerne på fyr-sektorer, lantærneføring etc.

 

Det finnes alle typer over alt, men det er ingen tvil om at uforstanden er størst på Østlandet. 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...