Jump to content

Identifisere gammel Engbo vinsj


Dalton

Recommended Posts

Takk for svar, og link til din tråd (som forøvrig tilsier at deler er å få tak i). Problemet med min er at under utslipp så «raper» den og går i lås. Da må jeg løfte ankeret litt, og så slippe på igjen. Er litt dypt, må jeg gjenta denne prosessen 5-6 ganger før ankeret er helt nede. Litt irriterende, og håper å kunne fikse på det...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Dalton skrev Just now:

Takk for svar, og link til din tråd (som forøvrig tilsier at deler er å få tak i).

Du får lager og tetningsringer, det her helt standard saker :thumbsup: Når jeg skrev at du ikke får deler, så tenkte jeg på drev og andre spesialdeler i gearet. Men disse gearene er jo så solide at de antagelig aldri slites ut. De kan overhode ikke sammenlignes med moderne ankervinsjer! Se bare på størrelsen og dimensjonene i gearet i forhold til en moderne vinsj.

 

Dalton skrev Just now:

Problemet med min er at under utslipp så «raper» den og går i lås. Da må jeg løfte ankeret litt, og så slippe på igjen. Er litt dypt, må jeg gjenta denne prosessen 5-6 ganger før ankeret er helt nede. Litt irriterende, og håper å kunne fikse på det...

Det kan være to ting. Enten må du bytte aktuatormotor (og det er en standard vindusviskermotor som alle båtutstyrsbutikker har), eller så er det en justeringssak. 

 

Når du slipper ankeret ut på fritt fall skal gearet koble helt ut. Hvis du får rapelyden du beskriver, tyder det på at tennene i drevene subber. Du kan forsøke dette manuelt ved å ta av den lille hendelen som går fra vindusviskermotoren til gearet og manøvrere spaken manuelet. Da vil du kjenne hvor stor slaglengde du trenger for at gearet skal frie helt ut og gå skikkelig i inngrep. Merk posisojnene med en tusj. Så aktiverer du mekanismen via bryter slik at aktuatormotoren gjør et slag, og en gang til slik at den går tilbake. Da ser du om aktuatoren gir den vandringen du trenger.

Link to post

Fant ut av «raping» i vinsjen under utslipp. Brukerfeil, rett og slett. Festet meg ved det Komodo sa om at det er en vinduspussermotor som styrer frikoblingen. Denne vinsjen er så gammel at det er en nøkkel som styrer slippet. Jeg holdt på nøkkelen hele tiden og da gikk motoren hele tiden, med det resultat at hendelen gikk opp og ned. Tror det blir aktuelt å montere endebrytere med lamper på frikobling vs. låsing, siden jeg ikke ser vinsjen fra styreplass.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...