Tutle Startet 2.Juni.2018 Del på Facebook Startet 2.Juni.2018 Jeg klarte å gå på grunn i rundt 2knop og ble stående.. Når en båt drar meg av så kommer det et høyt smell når vi treffe det som var under.. Ser ikke skader på kjølen men ser sprekker langd siden på dørken på inni fra mast og bakover... Er det noen som kan si noe ut fra bildene.. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Bavaria med jernkjøl ? Skriv gjerne litt mere om båtmodell. Er vel igrunn ikke noe å vente med å kontakte forsikringen. Sitér dette innlegget Link to post
Tutle Svart 2.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 (redigert) Det er en nordship 28fot 1982 modell med jernkjøl... Var en ombord og han trodde ikke det var årsaken men får ta den opp og se.. Redigert 2.Juni.2018 av Tutle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tutle Svart 2.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Eureka skrev for 2 timer siden: Bavaria med jernkjøl ? Skriv gjerne litt mere om båtmodell. Er vel igrunn ikke noe å vente med å kontakte forsikringen. Tar kontakt med forsikringsselskapet på mandag.. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 men sprekken kom etter grunnstøtingen, og var der ikke fra før? Det er jo en eldre båt, så slikt kan jo ha oppstått for lenge siden, men oppdages først når man begynner å lete. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 (redigert) Akkurat sprekkene vi ser er i den langt mer sprø gelcoaten sammenliknet med underliggende laminat. Skade og omfang er nok neppe mulig å konstantere før båten har vært undersøkt nærmere antakelig med noe destruktiv testing (sliping) i områdene. Om båten 'ramlet ned' på berg e.l. så kan man jo forvente skader her dvs i overgangen mellom kjølinnfeste og skrog, så alle tegnene er vel her - også for å bruke evt. forsikringsordning... Redigert 2.Juni.2018 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tutle Svart 2.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Eureka skrev for 3 timer siden: men sprekken kom etter grunnstøtingen, og var der ikke fra før? Det er jo en eldre båt, så slikt kan jo ha oppstått for lenge siden, men oppdages først når man begynner å lete. Eureka skrev for 3 timer siden: men sprekken kom etter grunnstøtingen, og var der ikke fra før? Det er jo en eldre båt, så slikt kan jo ha oppstått for lenge siden, men oppdages først når man begynner å lete. Jeg har nyligt kjøpt den og kan ikke huske å ha sett det.. Er på begge sider dei sprekkene og det som gjør at jeg søker deres erfaringer på dette forumet... Hørt at det tåler det men dei ordene betyr lite om jeg ikke er sikker.. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Generelt, en jernkjøl vil se fin ut etter en slik grunnstøting, men energien i sammenstøtet må gjøre av seg en plass, og smeller da opp i skroget og kan gi knusning i glassfiberen i skroget, gjerne i bakkant av kjølen. En blykjøl er myk og absorberer energien bedre. Gir noen bulker i kjølens treffpunkt, som rettes med hammer, og gir lite energi opp i selve skroget. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Hvordan ble du dratt av grunnen? En seilbåt skal dras av grunn sideveis, slik at slepelinen festets med hanefot forut og akterut. Båten vil da krenge og dras av grunn med minimal belastning på kjølen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Tutle Svart 4.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Den ble dradd bakover.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.