Jump to content

Skade på kjølen etter grunnstøting

Tutle

Recommended Posts

Guest Thostr

Akkurat sprekkene vi ser er i den langt mer sprø gelcoaten sammenliknet med underliggende laminat. Skade og omfang er nok neppe mulig å konstantere før båten har vært undersøkt nærmere antakelig med noe destruktiv testing (sliping) i områdene. Om båten 'ramlet ned' på berg e.l. så kan man jo forvente skader her dvs i overgangen mellom kjølinnfeste og skrog, så alle tegnene er vel her - også for å bruke evt. forsikringsordning...

Redigert av Thostr (see edit history)
Eureka skrev for 3 timer siden:

men sprekken kom etter grunnstøtingen, og var der ikke fra før? 

Det er jo en eldre båt, så slikt kan jo ha oppstått for lenge siden, men oppdages først når man begynner å lete.

Eureka skrev for 3 timer siden:

men sprekken kom etter grunnstøtingen, og var der ikke fra før? 

Det er jo en eldre båt, så slikt kan jo ha oppstått for lenge siden, men oppdages først når man begynner å lete. 

Jeg har nyligt kjøpt den og kan ikke huske å ha sett det.. Er på begge sider dei sprekkene og det som gjør at jeg søker deres erfaringer på dette forumet... Hørt at det tåler det men dei ordene betyr lite om jeg ikke er sikker.. 

Generelt, en jernkjøl vil se fin ut etter en slik grunnstøting, men energien i sammenstøtet må gjøre av seg en plass, og smeller da opp i skroget og kan gi knusning i glassfiberen i skroget, gjerne i bakkant av kjølen. 

En blykjøl er myk og absorberer energien bedre. Gir noen bulker i kjølens treffpunkt, som rettes med hammer, og gir lite energi opp i selve skroget. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...