Jump to content

VP MD11C, starter slår inn, men klarer ikke å dra rundt


Påmedpilen

Recommended Posts

STARTMOTOREN; så ligger den svart, tung og kraftløs på kjøkkendisken mens tropeværet ligger over Sør Norge..  Er det en ekspert på denne startmotoren som er på nett?

Opprinnelig delnr skal ha vært MO1701-41790 men denne er tidligere byttet med Bosch (001)131202 (soleniod laget in Sør Afrika) og skal tilsvare OEM part nr 833669.

 

Fakta: Starter hører til på en MD11C og har aldri vist noe svakhetstegn.  Sist gang starteren slo inn, klarte den så vidt å dreie svinghjulet ca 5 centimeter før den stoppet. Jeg hørte den strevet og summet ved at det gikk mye strøm gjennom den og det kom også litt hvit røyk ut.  Jeg trodde batteriene var litt sommerslappe, men det var de ikke.  Lurte også på om motor hadde skjært seg eller lignende, men det går lett å bevege på svinghjulet; selv om jeg synes jeg ser noe ny slitasje på deler av svinghjulkransen..

 

Koblet også den frigjorte starteren til batteriet og den spant opp i turtall og virket normal i alle forsøk..  Av litt rust på utsiden (bilde) ser jeg at starter har fått litt salt kjølevann på seg. Jeg har fått løs de 2 gjennomgående skruene i bakkant og fått kikket på lager i begge ender av starter, og jeg kan ikke se at de er slitt/slarkete.

 

Har ingen ekstra starter og er i tvil om det er selve dieselmotoren som lurer meg og likevel kan være tung å dra rundt eller om det kanskje er blitt en feil i statorhuset (f. eks brudd i en vikling eller overledning der). -Solenoiden mater frem bendix drev og ellers inne i soleniod er det vel bare en kontaktpate som mater stator når solenoiden er slått inn?

 

Blir vel å demontere statorhus og se og ev måle, men er takknemlig for tips :)

 

Mvh Kjell i Bergen

 

Bosch starter.jpg

Anløpt starter.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, det er riktig at der er 4 børster der, men de ser ok ut.

 

2 børster er loddet til platen som alle børstene sitter på og 2 av børstene er loddet til stator konstruksjonen.  Alle 4 børster beveger seg greit i holderne.  -Diesel motor er lett å dra rundt, og 2 stk forseglede 12 batteri i parallell har grønn OK indikasjon, så den skyldige må være motoren.

Men hvordan bevise det? 

startmotor børster.jpg

Link to post
Share on other sites

.. de selvsmørende lagerne (oljebronse foringer?) er litt slarkete, men ikke mye (ca 1,5 mm bikke-bevegelse målt på ytterkanten bakre oppheng)  Bør finnes et sted i Bergen der jeg kan få presset ut de gamle og satt inn tilsvarende nye?

Starter lager.jpg

Link to post
Share on other sites

Og du er sikker på at du ikke har dårlig kontakt mellom batteri og startmotor, eller dårlig jording? En bekjent av meg hadde tilsvarende problem nylig. Ved feilsøking fant vi ut at batteriet var OK og at feilen var dårlig kontakt i en gammel hovedbryter. Jeg ville også mistenke dårlig kontakt i startreleet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Snurret du svinghjulet helt rundt eller bare litt? Hvis det ligger vann på stempelet går det lett et stykke.

Starteren ser uforskammet frisk ut. Har den vært til overhaling rett før dette skjedde?

For å eliminere feil ville jeg lagt startkabler fra minus på batterier til gods på selve starteren samt fra batteripluss til hovedpluss inn på starteren.

Mange har fokus på plusskablene, mens minusen bare er noe ræl.

Mons

Link to post
Share on other sites

Nei, er ikke sikker på noe :)  Legger det ut her slik at jeg og andre kanskje kan få noen tips. Det gikk så pass mye strøm at det kom røyk fra startmotor under forsøk. Jeg tror slikt kan skje om rotor kleber seg magnetisk til stator når det er for mye slark i rotor's  aksling.

 

Har snurret motor rundt noen ganger, og merker bare normal motstand over stemplenes topp punkter, så det virker ok.

 

Starter ligger demontert på kjøkkenet, så jeg får ikke målt noen eventuelle spenningsfall i kretsen i båten i forhold til ev dårlig kontakt.  Men dårlig kontakt er også fult mulig (!).

 

Nå når jeg har slakter starter, stikker jeg innom et Bosch serviceverksted i nærheten i morgen.  Der får jeg kanskje få en kommentar og eller et par foringer ;)

 

Link to post
Share on other sites

Kjellhi skrev for 1 time siden:

Bør finnes et sted i Bergen der jeg kan få presset ut de gamle og satt inn tilsvarende nye?

Når du spør etter eit sted i Bergen som kan dette, tenkte eg på Mathopen Start og Dynamo, men eg har sett dødsannonsen til "pluggen" for ikkje lenge siden, og ser no at firmaet er sletta i Brønnøysund. So hadde vi brødrene Larsen. Det firmaet er der, men det er "oppspist" av Frydenbø. Korleis dette firmaet er i dag, veit eg ikkje, men i Larsen si tid var der svært greie folk.

Link to post
Share on other sites

Hei. Som flere skriver kan problemet skyldes dårlig kontakt i ledningsnettet.  Det VAR en dårlig kontakt, og litt mutterstramming løste problemet (blush). Starter er, som det også ble kommentert, veldig bra.  Takk for gode innspill.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...