Påmedpilen Startet 2.Juni.2018 Del på Facebook Startet 2.Juni.2018 STARTMOTOREN; så ligger den svart, tung og kraftløs på kjøkkendisken mens tropeværet ligger over Sør Norge.. Er det en ekspert på denne startmotoren som er på nett? Opprinnelig delnr skal ha vært MO1701-41790 men denne er tidligere byttet med Bosch (001)131202 (soleniod laget in Sør Afrika) og skal tilsvare OEM part nr 833669. Fakta: Starter hører til på en MD11C og har aldri vist noe svakhetstegn. Sist gang starteren slo inn, klarte den så vidt å dreie svinghjulet ca 5 centimeter før den stoppet. Jeg hørte den strevet og summet ved at det gikk mye strøm gjennom den og det kom også litt hvit røyk ut. Jeg trodde batteriene var litt sommerslappe, men det var de ikke. Lurte også på om motor hadde skjært seg eller lignende, men det går lett å bevege på svinghjulet; selv om jeg synes jeg ser noe ny slitasje på deler av svinghjulkransen.. Koblet også den frigjorte starteren til batteriet og den spant opp i turtall og virket normal i alle forsøk.. Av litt rust på utsiden (bilde) ser jeg at starter har fått litt salt kjølevann på seg. Jeg har fått løs de 2 gjennomgående skruene i bakkant og fått kikket på lager i begge ender av starter, og jeg kan ikke se at de er slitt/slarkete. Har ingen ekstra starter og er i tvil om det er selve dieselmotoren som lurer meg og likevel kan være tung å dra rundt eller om det kanskje er blitt en feil i statorhuset (f. eks brudd i en vikling eller overledning der). -Solenoiden mater frem bendix drev og ellers inne i soleniod er det vel bare en kontaktpate som mater stator når solenoiden er slått inn? Blir vel å demontere statorhus og se og ev måle, men er takknemlig for tips :) Mvh Kjell i Bergen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 2.Juni.2018 Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Eg trur den starteren har 4 børster. Hvis ein av dei går tregt i holderen, og har hengt seg opp, so går starteren framdeles rundt, men har mistet meir enn halvparten av kreftene sine. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Påmedpilen Svart 2.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2018 Ja, det er riktig at der er 4 børster der, men de ser ok ut. 2 børster er loddet til platen som alle børstene sitter på og 2 av børstene er loddet til stator konstruksjonen. Alle 4 børster beveger seg greit i holderne. -Diesel motor er lett å dra rundt, og 2 stk forseglede 12 batteri i parallell har grønn OK indikasjon, så den skyldige må være motoren. Men hvordan bevise det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Påmedpilen Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 .. de selvsmørende lagerne (oljebronse foringer?) er litt slarkete, men ikke mye (ca 1,5 mm bikke-bevegelse målt på ytterkanten bakre oppheng) Bør finnes et sted i Bergen der jeg kan få presset ut de gamle og satt inn tilsvarende nye? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Og du er sikker på at du ikke har dårlig kontakt mellom batteri og startmotor, eller dårlig jording? En bekjent av meg hadde tilsvarende problem nylig. Ved feilsøking fant vi ut at batteriet var OK og at feilen var dårlig kontakt i en gammel hovedbryter. Jeg ville også mistenke dårlig kontakt i startreleet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Snurret du svinghjulet helt rundt eller bare litt? Hvis det ligger vann på stempelet går det lett et stykke. Starteren ser uforskammet frisk ut. Har den vært til overhaling rett før dette skjedde? For å eliminere feil ville jeg lagt startkabler fra minus på batterier til gods på selve starteren samt fra batteripluss til hovedpluss inn på starteren. Mange har fokus på plusskablene, mens minusen bare er noe ræl. Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Påmedpilen Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Nei, er ikke sikker på noe :) Legger det ut her slik at jeg og andre kanskje kan få noen tips. Det gikk så pass mye strøm at det kom røyk fra startmotor under forsøk. Jeg tror slikt kan skje om rotor kleber seg magnetisk til stator når det er for mye slark i rotor's aksling. Har snurret motor rundt noen ganger, og merker bare normal motstand over stemplenes topp punkter, så det virker ok. Starter ligger demontert på kjøkkenet, så jeg får ikke målt noen eventuelle spenningsfall i kretsen i båten i forhold til ev dårlig kontakt. Men dårlig kontakt er også fult mulig (!). Nå når jeg har slakter starter, stikker jeg innom et Bosch serviceverksted i nærheten i morgen. Der får jeg kanskje få en kommentar og eller et par foringer ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 3.Juni.2018 Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 Kjellhi skrev for 1 time siden: Bør finnes et sted i Bergen der jeg kan få presset ut de gamle og satt inn tilsvarende nye? Når du spør etter eit sted i Bergen som kan dette, tenkte eg på Mathopen Start og Dynamo, men eg har sett dødsannonsen til "pluggen" for ikkje lenge siden, og ser no at firmaet er sletta i Brønnøysund. So hadde vi brødrene Larsen. Det firmaet er der, men det er "oppspist" av Frydenbø. Korleis dette firmaet er i dag, veit eg ikkje, men i Larsen si tid var der svært greie folk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Påmedpilen Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2018 -hvis jeg bare får fatt i rett sort lager i "løs vekt", kan jeg vel klare å drive ut de gamle foringene og banke nye på plass de nye med et trestykke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Påmedpilen Svart 7.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Hei. Som flere skriver kan problemet skyldes dårlig kontakt i ledningsnettet. Det VAR en dårlig kontakt, og litt mutterstramming løste problemet (blush). Starter er, som det også ble kommentert, veldig bra. Takk for gode innspill. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.