temann Startet 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2018 Har en river 420 med 98 modell mercury 40 hk totakt. (2cyl). noen som har formening om hvilken propell jeg burde bruke? Står på en 11,1- 13 pitch nå. Greier 25 knop med den. Sitér dette innlegget Link to post
Torfinn62 Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 (redigert) Jeg vet ikke hvilken pitch du skal bruke, men du kan sannsynligvis skifte propell. Min River 420 gjør 25 knop med Tohatsu 30 hk 3-cyl. 4-takt. Redigert 3.Juni.2018 av Torfinn62 (see edit history) Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
temann Svart 4.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 Når det kommer til propeller er jeg helt blank. Noen som vet om jeg bør gå ned på diameter? Eller bare endre pitch? Prøvde med en 12,1 x 9 også. Da fikk jeg dårligere fart. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2018 i disse propellstørrelsene så er oftest diameter valgt av produsenten på forhånd, slik at en propell for en tyngre båt vil ha lavere stigning men større diameter, for å gi større skyvekraft ved mindre fart. For å finne optimal propell , så bør du helst vite motorens anbefalte turtallsområde på full gass , samt ha turteller som viser hvordan du ligger an i forhold til dette. Så vanskelig å si om du bør gå opp til 14" eller ned til 12" Min erfaring med slike "mykplastbåter" er også at ikke alle er like fartsvillige Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Torfinn62 Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 River er gode båter. Max motor i.h.t. spesifikasjonene på 420 er nok 30 hk. Det forhindrer ikke at den burde gå atskillig fortere med 40 hk siden skroget er veldig lettdrevet. Propell kan jeg ikke, så jeg tror jeg ville forhørt meg med noen som kan propellberegning. En 2-takts 40hk skal være kvasse saker hvis den yter det den skal. Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
temann Svart 8.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Med 11,1-13 fikk jeg 3800rpm. Motoren skal ha 5000-5500rpm. Hvilken propell skal jeg velge? Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Jeg har en 40 hk mariner 2cyl/2takt på en With400(15fot). den gir 6000rpm/30KN med en Ballistic stålpropell som er 10 1/8 X 15. Dette er egentlig litt høyt så jeg kunne tenkt meg samme i 16", men det finnes ikke.. Motoren er montert ganske høyt og dette har også endel å si. Det er kjempevanskelig med propeller uten å teste... Det er stor forskjell mellom produsenter på propeller som ser ganske like ut på papiret Jeg har testet følgende: Powertech 11 1/4 x 16 -> 4000 RPM Turbo Hot Shot 10,5 x 15 -> 4500 RPM Yamaha Black Stainless 10 1/4 x 15 -> 4700 RPM Ballistic 10 1/8 x 15 -> 6000 RPM Det eneste jeg kan si ganske sikkert er at du med en så liten båt kan gå ned på diameteren Sitér dette innlegget Link to post
temann Svart 9.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 10,25’’ x14 ‘’ -> 3900rpm Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 synes det er veldig rart du får så lavt turtall. Hvor høyt står motoren montert? Forsøkt med mer tilt? Er motoren helt frisk - går den som den skal? Har forøvrig en Ballistic 10 1/8 x 13 stål til salgs på Finn Sitér dette innlegget Link to post
temann Svart 10.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Kan høyden ha noe å si på turtall? Vil jeg miste turtall om den er for lavt montert? Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 ja høyden har betydning. tommelfingerregel er antikavitasjonsplate ca på nivå med bunn på båt. Med stålpropell kan du som regel gå høyere uten at propellen mister grep Sitér dette innlegget Link to post
temann Svart 10.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 (redigert) ganske lik høyde her Redigert 10.Juni.2018 av temann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Den høyden ser jo veldig bra ut Siker på at turteller er korrekt? 25 knop med 13 pitch propell høres egentlig ganske riktig ut ifht hva som er forventet Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 denne er kjekk for å se om turtall osv "henger på greip" , om jeg putter inn 25 knop (29 miles) , 10% slipp og 1,83 gearing så finner jeg at turtallet burde vært endet høyere (er ikke 100% sikker på utvekslinga her da) http://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
temann Svart 10.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2018 Turtelleren kjøpte jeg ny for anledningen. Virker å fungere fint. Høres det feil ut med 25 knop og 3800rpm? Hva vil jeg oppnå med å endre til mindre diameter? Vil den gå lettere? Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 25 knop med 13 pitch bør tilsvare mye høyere rpm(avhengig av utveksling på gearet ditt) Det er lettere å drive rundt en propell med mindre diameter Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 (redigert) Er gjerne ikke så mange diametre å velge i i disse størrelsene, men det vanligste på 40hk totakterne var nok propeller rundt 10.5". Nå som 4t har overtatt mye av markedet, og samme propeller gjerne går fra 40 og opp til 60 hk , så har feks yamaha og mercury økt diameter noe , slik at de gjerne er i overkant av 11" Letter å drive rundt med mindre diameter men også mer slipp , så det må jo være et ok forhold mellom båtstørrelse og diameter/bladareal . Redigert 11.Juni.2018 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
temann Svart 11.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 kan Løsningen være å bytte til en propell med mindre diameter og samme pitch? som den du selger J-R? Den jeg har nå er jo 11,1x13. Vil jeg i teorien få bedre turtall med den? Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 11.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2018 I teorien ja, dersom forutsetningene ellers er like. En stålpropell vil ha bedre grep i vannet enn alu så det kan gjøre at du mister litt turtall. Vet ikke hvor mye det har å si på såpass små motorer, men som regel kan man tilte eller heve mer med stålpropell. Som jeg skrev over er det vanskelig uten å teste da det er forskjeller mellom produsentene Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.