Jump to content

River 420 med 40hk mercury. Propell?

temann

Recommended Posts

i disse propellstørrelsene så er oftest diameter valgt av produsenten på forhånd, slik at en propell for en tyngre båt vil ha lavere stigning men større diameter, for å gi større skyvekraft ved mindre fart.  

For å finne optimal propell , så bør du helst vite motorens anbefalte turtallsområde på full gass , samt ha turteller som viser hvordan du ligger an i forhold til dette.    Så vanskelig å si om du bør gå opp til 14" eller ned til 12" 

Min erfaring med slike "mykplastbåter" er også at ikke alle er like fartsvillige 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

River er gode båter. Max motor i.h.t. spesifikasjonene på 420 er nok 30 hk. Det forhindrer ikke at den burde gå atskillig fortere med 40 hk siden skroget er veldig lettdrevet. Propell kan jeg ikke, så jeg tror jeg ville forhørt meg med noen som kan propellberegning.
En 2-takts 40hk skal være kvasse saker hvis den yter det den skal.

Båtlivet - mer enn bare en interresse

mvh

Torfinn62

Jeg har en 40 hk mariner 2cyl/2takt på en With400(15fot). den gir 6000rpm/30KN med en Ballistic stålpropell som er 10 1/8 X 15. Dette er egentlig litt høyt så jeg kunne tenkt meg samme i 16", men det finnes ikke.. Motoren er montert ganske høyt og dette har også endel å si.

Det er kjempevanskelig med propeller uten å teste... Det er stor forskjell mellom produsenter på propeller som ser ganske like ut på papiret

Jeg har testet følgende:

Powertech 11 1/4 x 16 -> 4000 RPM

Turbo Hot Shot 10,5 x 15 -> 4500 RPM

Yamaha Black Stainless 10 1/4 x 15 -> 4700 RPM

Ballistic 10 1/8 x 15 -> 6000 RPM

Det eneste jeg kan si ganske sikkert er at du med en så liten båt kan gå ned på diameteren

denne er kjekk for å se om turtall osv "henger på greip"  , om jeg putter inn 25 knop (29 miles) , 10% slipp og 1,83 gearing så finner jeg at turtallet burde vært endet høyere
(er ikke 100% sikker på utvekslinga her da) 

http://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Er gjerne ikke så mange diametre å velge i i disse størrelsene,  men det vanligste på 40hk totakterne var nok propeller rundt 10.5".    Nå som 4t har overtatt mye av markedet, og samme propeller gjerne går fra 40 og opp til 60 hk , så har feks yamaha og mercury økt diameter noe , slik at de gjerne er i overkant av 11" 

Letter å drive rundt med mindre diameter men også mer slipp , så det må jo være et ok forhold mellom båtstørrelse og diameter/bladareal .

Redigert av ivar (see edit history)

I teorien ja, dersom forutsetningene ellers er like.

En stålpropell vil ha bedre grep i vannet enn alu så det kan gjøre at du mister litt turtall. Vet ikke hvor mye det har å si på såpass små motorer, men som regel kan man tilte eller heve mer med stålpropell.

Som jeg skrev over er det vanskelig uten å teste da det er forskjeller mellom produsentene

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...