Langorm Startet 4.Juni.2018 Del på Facebook Startet 4.Juni.2018 Hei! Jeg har en Sea-ray 30 foter med dobbel FNM installasjon, motorene er FNM 2X 250hk . Men etter sjøsetting i vår så vil den ene maskinen ikke opp i turtall, når jeg kommer over ca 1500rpm så stopper maskinene, men starter fint etterpå. alle filter skiftet under service, er det noen som har vært borti dette problemet før? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 (redigert) er visst en i Bergen Marin Technic Bergen AS Kontaktinformasjon Telefon: 411 03 641 Besøksadresse: Munkebekksmauet 2, 5011 Bergen som har god peiling på disse motorene Har søkt litt på nettet nå men finner ikke noen relaterte artikkler om lignende problemer så kanskje en telefon til han kan hjelpe deg Redigert 4.Juni.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
NilsPils Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 58 minutes ago, LALUNA II said: er visst en i Bergen Marin Technic Bergen AS Kontaktinformasjon Telefon: 411 03 641 Besøksadresse: Munkebekksmauet 2, 5011 Bergen som har god peiling på disse motorene Har søkt litt på nettet nå men finner ikke noen relaterte artikkler om lignende problemer så kanskje en telefon til han kan hjelpe deg Spør etter Arild. Han har hjulpet meg flere ganger med min FNM. Kan dette være et turboproblem . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kapt Skuteløs Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 NilsPils skrev for 4 timer siden: Kan dette være et turboproblem . . ? Jeg hadde turbohavari på en av mine FNM 250 Fikk maks turtall på 1500 - 2000 rpm med belastning, men den stoppet ikke da. Uten belastning kunne jeg ruse den opp til maks Skru av luftfilteret og kjenn på akselen til vifta, det skal ikke være slark i den, sammenlign med den som er i orden. Er det havari, så kontakt Davi Turbo v/Mats i Skien, de ordnet ny til en "billig" penge for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Langorm Svart 4.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 MagneG skrev 1 time siden: Jeg hadde turbohavari på en av mine FNM 250 Fikk maks turtall på 1500 - 2000 rpm med belastning, men den stoppet ikke da. Uten belastning kunne jeg ruse den opp til maks Skru av luftfilteret og kjenn på akselen til vifta, det skal ikke være slark i den, sammenlign med den som er i orden. Er det havari, så kontakt Davi Turbo v/Mats i Skien, de ordnet ny til en "billig" penge for meg. Hei! Takk for alle svar, skal prøve å ta en diagnose av maskinene, jeg har en mistanke om at de er fødepumpen som sliter, for teoretisk sett så virker det som den ikke for nok diesel med høgere turtall og dauer ut, men uansett så er dette maskiner med en del sensorer og med en STD OBD for avlesning av feildata, er det noen som kjenner til en god software for båter ? Sitér dette innlegget Link to post
Langorm Svart 5.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 Hei! Takk for alle svar, skal prøve å ta en diagnose av maskinene, jeg har en mistanke om at de er fødepumpen som sliter, for teoretisk sett så virker det som den ikke for nok diesel med høgere turtall og dauer ut, men uansett så er dette maskiner med en del sensorer og med en STD OBD for avlesning av feildata, er det noen som kjenner til en god diagnose-software for båter ? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.Juni.2018 Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 (redigert) Som regel er det enkelt å sjekke fødepumpen. Jeg har en litt eldre FNM 225hk og hadde startproblemer i forfjor. Koblet fra slangen og monterte på manometer. Men det hadde ikke vært nødvendig med manometer, for det kom ikke noe diesel i det hele tatt. Det var fødepumpen som var gåen den gangen. Og det ga fullstendig startnekt, ikke bare redusert turtall. Du har selvfølgelig sjekket filterene. Hos meg var det en annen gang problemer med tett Racor filter. Ved inngangen, før vannutskilleren, er det en tilbakeslagsventil med kule og en relativt liten dyseåpning. Der satt det en liten bit plastfolie(!). Det tok en tid med diverse feilsøking til jeg fant ut det . . . Og en annen gang, etter at jeg hadde skiftet filterpatron i Racorfilteret, fikk jeg ikke frem diesel. Da viste det seg at o-ringen på toppen av Racorfiltert satt skjevt så pumpa sugde luft . . . Jeg har også hatt turbohavari. Da måtte jeg rusle hjem med redusert turtall . . . Mange muligheter her . . Redigert 5.Juni.2018 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Langorm Svart 5.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 NilsPils skrev for 5 timer siden: Som regel er det enkelt å sjekke fødepumpen. Jeg har en litt eldre FNM 225hk og hadde startproblemer i forfjor. Koblet fra slangen og monterte på manometer. Men det hadde ikke vært nødvendig med manometer, for det kom ikke noe diesel i det hele tatt. Det var fødepumpen som var gåen den gangen. Og det ga fullstendig startnekt, ikke bare redusert turtall. Du har selvfølgelig sjekket filterene. Hos meg var det en annen gang problemer med tett Racor filter. Ved inngangen, før vannutskilleren, er det en tilbakeslagsventil med kule og en relativt liten dyseåpning. Der satt det en liten bit plastfolie(!). Det tok en tid med diverse feilsøking til jeg fant ut det . . . Og en annen gang, etter at jeg hadde skiftet filterpatron i Racorfilteret, fikk jeg ikke frem diesel. Da viste det seg at o-ringen på toppen av Racorfiltert satt skjevt så pumpa sugde luft . . . Jeg har også hatt turbohavari. Da måtte jeg rusle hjem med redusert turtall . . . Mange muligheter her . . Hei takker for tipset NilsPils! Det skal jeg sjekke, jeg snakket med forresten Marine Teck i bergen og de sa det samme, jeg måte og sjekke anti-siphon ventilen som står på tanken, fjøren i ventilen kan være feil, for dette er jo en båt som var bensindrevet før, til common rail maskiner skal diesel trykk ligge rundt 2bar, så det skal jeg sjekke også, men det som skremte meg mest var at de FNM- maskinene som står i båten nå er egentlig ikke beregnet for så stor båt, det burde vært en rekke6er. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 6.Juni.2018 Del på Facebook Svart 6.Juni.2018 Langorm skrev for 6 timer siden: det som skremte meg mest var at de FNM- maskinene som står i båten nå er egentlig ikke beregnet for så stor båt, det burde vært en rekke6er Hvorfor det, du har 2 stk og 500 hk som sparker fra? Jeg har de samme maskinene, også i en SeaRay, men enda 4’ lengere. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Tar opp denne igjen. Vi med FNM-motorer har fått gode råd og resevdeler fra Bergen hittil. Før var det fra KD Trading, men etter at Arild Budal begynte for seg selv med Marnietechnic tok han med seg agenturet for FNM. Han står oppført som representant i Norge ifølge nettsiden til FNM Italia. Nå ser det ut til at Arild har lagt inn årene og selskaper er under avvikling. Spørsmålet er da: hvor får vi reservedeler? Noen som vet? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
LALUNA II Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 (redigert) Tror denne karen vet litt om hvem som har overtatt @Langorm Redigert 24.Juli.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Nemo Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Ser at Mermaid Marine selger disse motorene. Kanskje det er lettere å kommunisere på engelsk enn italiensk? Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Jeg vet ikke, men jeg trur KD Trading fortsatt skaffer reservedeler. Davi i Skien hjalp meg med turbo. Sitér dette innlegget Link to post
diesel 2019 Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Langorm: Fant du ut av problemet Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Sjekket at turboen spinner fint rundt på begge maskiner ? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.