Jump to content

Sjøsetting etter vinteropplag

Laffen Rex

Recommended Posts

Min båt (Uttern D62) er vinterlagret innendørs på Tofte i Oslofjorden. Jeg har vært i kontakt med firmaet i ukesvis - men jeg får ikke klarsignal til å komme å hente båten min pga kapasitet problem (de mener at vinteren varte lenge og selv om det nå er juni må jeg vente.) Jeg har kontaktet firmaet siden 2 uka i mai.... Båten er  heller ikke bunnsmurt og utfør sesongservice (siden den fortsatt står i en reol bak noen andre båter). Imidlertid skal det ha blitt utført vinterkonservering (men jeg stoler jo ikke helt på de folka nå - ingen nevnt da jeg ikke har kontaktet firmaet og dette er ikke en klage på firmaet, men heller hjelp til hva gjør jeg nå?) Dette er andre året jeg har båten der og det gikk fint vinteren 2016-2017.

Spørsmål:

1) Om jeg kjører den en timer fra Tofte til Oslo og tar bunnsmøring og service der er det skadelig for skrog og båtmotor (150 HK utenbords Mercury)

2) Hvor lenge må båten evt tørke på land før den bunnsmøres her i Oslo om jeg går sjøveien

3) Har andre hatt liknende problem at de ikke får ut båt fra vinteropplag?

Olav Andreas Randen

Oslo

1.Bunnstoff er for å hindre groe og båten tar selvsagt ikke skade av noen dager i sjøen uten bunnstoff. Blir den liggende noen dager kan det være behov for en liten høytrykkvask da det raskt dannes slim med den vanntemperaturen vi har i fjorden nå.

2.Er det sol og fint vær kan du stoffe den etter 5 minutter på land.

3. Ta vinterservice selv så vet du hva du har med å gjøre.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Lazyjack skrev 3 minutter siden:

1.Bunnstoff er for å hindre groe og båten tar selvsagt ikke skade av noen dager i sjøen uten bunnstoff. Blir den liggende noen dager kan det være behov for en liten høytrykkvask da det raskt dannes slim med den vanntemperaturen vi har i fjorden nå.

2.Er det sol og fint vær kan du stoffe den etter 5 minutter på land.

3. Ta vinterservice selv så vet du hva du har med å gjøre.

Tusen takk.

Olav Andreas Randen

Oslo

Jeg ville ha kjørt ut og byttet girolje (eneste en ikke kan gjøre på vannet) og sjøsatt. Var det bunnstoff på båten i fjor holder det i år også, ta gjerne en tur innom båtvasken i løpet av sesongen. Sommeren er for kort for å vente. Om du kjører noen timer med motor før service har ikke noe å si, så lenge den starter og har kjølestråle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...