Jump to content

VP D3-160 2004, tør jeg kjøpe? Mercruiser D-Tronic 165 eller Suzuki 140 bedre


qwerty

Recommended Posts

Da har jeg solgt vår gamle båt og hadde tenkt på en Skibsplast 660. Kom over en 2004 modell med en D3 - 160 motor. Timeantall er dokumentert og er ca 300 timer. 

MEN... tørr man kjøpe dette? 

Selvfølgelig leser man på nett om alle som har problemer med denne motoren. Det kan hende at dette gjenspeiler hva denne motoren virkelig er - et risikoprosjekt. 

Er det slik at ingen har gode erfaringer med denne og vil anbefale motoren i en liten båt som denne? 

Er merceuiser D-Tronic 165 motoren ett bedre alternativ på 660?

 

Er veldig i tvil, skal - skal ikke....

 

Alternativ er en 655 med 140 Suzuki, men er sikkert en del tullball med disse også ettersom vi snakker om utstyr fra tidlig 2000 tallet. 

 

Eller en sommer uten båt. 

 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "VolvoPenta D3-160". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.

Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.
Link to post
Share on other sites

bellen skrev 7 minutter siden:

Trøbbel med D-serien gjelder D4 og D6. Har aldri hørt at problemet har vært på D3. 

 

Tengte også det. Men tilbakemelding fra noen volvoforhandlere gjorde meg usikker. 

Samt denne info som jeg fant her. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det har helt klart vært problem med D3. Har vært omskrevet i båtblader, og jeg vet selv om en kunde som gjort om kjøpet på an Aquador 23DC, med D3. Og det var den som var ny og forbedret.. Husker ikke hvilket årstall dette var.( Edit: Qwerty sier 2009, det kan sikkert stemme.) Vedkommende fikk 2 motorhavari i føpet av vår/sommer. Første ble oppdaget på førstegangsservice, men havari nr2 skjedde på sjøen. Pussig at samme blokka fungerer i bil, så jeg lurer på om det har vært gjort en dårlig jobb med marinisering?  Dyser har vært nevnt som en årsak?

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har denne i min 2002, V70. 300.000km automat. Tåler en del juling den blokka, men er ikke alt omkringliggende riktig går det galt. Selvsagt ryker starter, dynamo, servopumpe etc etterhvert. Men motoren min bruker fortsatt ikke olje selv om det tikker litt mer i toppen enn før. I bilutgaven vet jeg at de hydrauliske ventilløfterne kan begynne å tikke kraftig etter en stund. Jeg har en som tikker kraftig. Fikk beskjed av Volvo at det skulle jeg ikke bry meg om. Var ikke verdt prisen å reparere dette. Bare å kjøre. Men dyser koster en legg og en arm. Men det gjør det vel på de fleste Volvo-motorer. Jeg vil tro en eldre D3 kan oppgraderes?

Jeg har ikke noe i mot Volvo Penta motorene, men kun menneskene som står bak. Overpriset og dårlig service på rep. "Her skal du ikke gjøre noe selv nei.." Laaange ventetider på rep etc. Det var den sommeren...

 

Min D2-55 er egentlig en Perkins motor. Har sjekket noen delepriser. 1/2 - 1/3 billigere på deler. Eks. stoppsolenoid Perkins: ca 800,-. Volvo Penta (Lasa) ca 2800,-.

 

NB: er det egr-ventil på eldre D3? I så fall, ville jeg fjernet denne hvis man ikke får feilmelding som går utover noe annet.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om timetallet stemmer, så har den i snitt 21 motortimer i året. Med mindre det er et petimeter som fremlegger kvitteringer på oljer, filter, kjølevæske, zinkanoder etc, som har hatt båten, og notoritet på byttetidspunktet, så er det jo grunn til å tenke at noen årlige servicer er hoppet over. Er kjølere renset? Impeller byttet. 

 

Ting han stå seg ihjel. Lavt timetall er ikke bare tommel opp. 

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 1 time siden:

Om timetallet stemmer, så har den i snitt 21 motortimer i året. Med mindre det er et petimeter som fremlegger kvitteringer på oljer, filter, kjølevæske, zinkanoder etc, som har hatt båten, og notoritet på byttetidspunktet, så er det jo grunn til å tenke at noen årlige servicer er hoppet over. Er kjølere renset? Impeller byttet. 

 

Ting han stå seg ihjel. Lavt timetall er ikke bare tommel opp. 

 

Har servicedokunemtasjon på det som er utført på denne av første eier. Andr eier er en mekaniker som har ivaretatt dette selv. Virker betryggende med ranke på dette. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Bare til å gjøre der litt verre, med tanke på valget.

660 leveres også med  merceuiser 2.8 D-tronic 165HK. 

Samme årsmodell og driftstimer er 420. 

Har veldig lyst på en med «hel hekk» og er derfor litt låst på 660. 

Men valget mellom de to motorene har jeg ikke erfaring nok til å ta. 

Har tidligere hatt båt med gammel VP bensin. 

 

Redigert av qwerty (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

qwerty skrev for 16 timer siden:

Og da snakker vi om disse to modellene? 

Og årsaken til ditt valg er?

Nei det er på generell basis.

Årsaken er at jeg har hatt mye mer problemer med de  merceuiser produktene jeg har hatt og da særlig drev, en det jeg har hatt med de fra Volvo.

Men nå er nå dette min mening og erfaring. Jeg har ikke hevdet at det ene er bedre en det andre men kun fortalt hva jeg ville valgt.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 11 minutter siden:

 

Nei det er på generell basis.

Årsaken er at jeg har hatt mye mer problemer med de  merceuiser produktene jeg har hatt og da særlig drev, en det jeg har hatt med de fra Volvo.

Men nå er nå dette min mening og erfaring. Jeg har ikke hevdet at det ene er bedre en det andre men kun fortalt hva jeg ville valgt.

 

Takk for deling av informasjon. Det er slikt man kan ta med seg i egen vurdering. 

Det er ingen som har «fasit» men brukererfaring som kan deles. 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte at det er enklere og billigere vedlikehold på en utenbords. Kjører derfor 655 med 140 hk. Gått over 500 timer nå stort sett uten problem. Har vært noe tull med tomgang siste sesong bare, men ellers helt fint. Stoppet to ganger på to sesonger.. 

 

koster vel ca det samme for en ny 140 hk som et nytt drev.. 

 

ellers enig med deg i at det er finere med hel hekk. Uten at det plager meg veldig. 

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 2 timer siden:

 

Nei det er på generell basis.

Årsaken er at jeg har hatt mye mer problemer med de  merceuiser produktene jeg har hatt og da særlig drev, en det jeg har hatt med de fra Volvo.

Men nå er nå dette min mening og erfaring. Jeg har ikke hevdet at det ene er bedre en det andre men kun fortalt hva jeg ville valgt.

 

Forhandlernettet har vel også litt å si når man velger motor. VP representanter finner man jo omtrent på "hvert nes" langs kysten mens Mercruiser her i Norge har en langt svakere representasjon. Det er vel egentlig ikke noen som har et tilsvarende utbygd forhandlernettverk som VP her til lands.

Link to post
Share on other sites

tkb skrev 2 minutter siden:

Ett moment er at innenbords har dypere V bunn akter, og går bedre i sjøen. Ble vel levert som xl utgave for utenbords på slutten. 

Har sett noen med Cmd es 200, og kad 32.

begge disse er gode valg.

 

Mer klar over endringene i alterskroget og anser set som en fordel. Vurderer kad23 også, men tenkte at en lettere og nyere modell som D3 var og foretrekke. 

 

Kommet innspill fra siden om jeg ikke bare skulle glemme 660 og se på yamarin. En litt annen båt med påhengsmotor. 

Men det er en annen diskusjon. 

Link to post
Share on other sites

qwerty skrev for 1 time siden:

 

Mer klar over endringene i alterskroget og anser set som en fordel. Vurderer kad23 også, men tenkte at en lettere og nyere modell som D3 var og foretrekke. 

 

Kommet innspill fra siden om jeg ikke bare skulle glemme 660 og se på yamarin. En litt annen båt med påhengsmotor. 

Men det er en annen diskusjon. 

Med Yamarin er du sikret gode sjøegenskaper. Har en 75 br, og den er glimrende. De har fine DC modeller, med god 2 håndsverdi. Og Yamaha?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...