Jump to content

Mulig å rense sjøvannskrets direkte gjennom sjøvannsfilter


Goodspeed

Recommended Posts

Motoren har over tid hatt litt feber med driftstemperatur nærmere 90 grader når ligger på marsjfart på sommertid. Så mistenker at det kan være på sin plass med å kjøre en rens på systemet. Ser det er noen som gjør det ved å lage en lukket krets og koble inn på inntaket til impeller og koble ut etter varmeveksler. Men er det mulig å gjøre det litt enklere ved rett og slett å spyle direkte i sjøvannsfilteret? Motor er altså en kad 43.

 

Er det en stor jobb å demontere varmeveksleren på denne motoren for evt. syrebad? 41-motoren er jo forholdsvis lett, men har lest at det er litt mer kluss med kad 43?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Du kan suga inn systemrens / syreblanding ved å fylla dette I sjøvannsfilteret når motoren går.

Deretter lar du blandinga stå I systemet I angitt tid.

 

Dette er den enklaste "behandlingsforma" du kan starta med for å sjå om du får resultat.

Det er ikkje så mykje jobb å demontera varmevekslaren, men litt skruing er det jo. Alt kjem an på tilkomsten..

Eit godt alternativ er å opna endelokket på varmevekslaren og stikka opp kanalane mekanisk. Pussestang / bronsebørste for 22 caliber passer ypperleg.

Link to post

Om du bruker ei vanlig lensepumpe,tar slangen fra denne ned i sb hull i sjøvannsfilter.Bruker å tape ein kon på slangen for å få det tett.Løser så av slangen ,røret som går til eksosbend setter på ein slange som går ned i ei bøtte med system rens der pumpa tar fra.Lar dette sirkulere i 2 dager.Bare å koble tilbake å starte opp

Link to post
Havlengt skrev for 5 timer siden:

Du kan suga inn systemrens / syreblanding ved å fylla dette I sjøvannsfilteret når motoren går.

Deretter lar du blandinga stå I systemet I angitt tid.

 

Dette er den enklaste "behandlingsforma" du kan starta med for å sjå om du får resultat.

Det er ikkje så mykje jobb å demontera varmevekslaren, men litt skruing er det jo. Alt kjem an på tilkomsten..

Eit godt alternativ er å opna endelokket på varmevekslaren og stikka opp kanalane mekanisk. Pussestang / bronsebørste for 22 caliber passer ypperleg.

Ja, men da må jeg fortsatt koble meg inn på inntaket til impelleren, kan vel ikke fylle sjøvannsfilteret mens motoren går på denne?

Jakob T skrev 1 time siden:

Om du bruker ei vanlig lensepumpe,tar slangen fra denne ned i sb hull i sjøvannsfilter.Bruker å tape ein kon på slangen for å få det tett.Løser så av slangen ,røret som går til eksosbend setter på ein slange som går ned i ei bøtte med system rens der pumpa tar fra.Lar dette sirkulere i 2 dager.Bare å koble tilbake å starte opp

Dette virket jo som en grei tilnærming. Det blir ikke fare for å ødelegge noe med spyletrykk rett ned i "kanalen" inne i filterhuset? 

Torsen67 skrev 53 minutter siden:

Tar du opp kjølevann via drev eller bare skroggjennomføring? En kamerat hadde mye groe i drevet. Bare en tanke.

Via drev. Nettopp hatt det oppe og renset. Gjennom vinter med kaldere vann var det ikke problem. Det har kommet om somrene når temp har økt i vann. Så tror nok helst det ligger i litt dårlig gjennomstrømning i motor. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
joachimo skrev for 1 time siden:

Ikke akkurat svar på spørsmålet, men ble sittende å fundere litt når jeg leste tittelen som "Mulig å rense sjøvannskreps direkte gjennom sjøvannsfilter"... Det hadde vært en ny metode... :giggle:

 Så mye knust skjell som lå i filteret siden sist, så skal du ikke se bort i fra at en og annen kreps har røket med også :)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Renset en Tamd30A ved å fylle på systemrens via sjøvannsfilteret og lot det stå jf. bruksanvisning. Tempen sank(ble for varm under marsjfart før rens) og motor ble etter dette aldri for varm så lenge jeg eide båten. Når høsten kom demonterte jeg likevel varmeveksler, oljekjøler etc. i og med at jeg hadde kjøpt båten brukt og det var tæring på et bend og setet på påfyllingslokket på termostaten. Oppdaget da at varmeveksler, oljekjøler etc var nesten hel ren til tross for den enkle måten å rense på. Min erfaring av dette er at det er godt nok å gjøre det på denne måten. Demontering har en mye høyere risiko for å skade komponenter uten at det i praksis gir noe bedre bruksresultat. Vi kjører våre motorer i et relativt kjølig klima og når det blir 95% rent ved å gjøre det på den enkle måten så er i allefall kjølingen ivaretatt. 

 

 

Link to post

Det er litt det jeg er ute etter, å slippe å demontere i den grad det ikke strengt tatt er nødvendig. Å løsne slangene og sette på en egen krets er jo relativt greit med lite risk sånn sett. Når du bare helte rett i filteret, fikk du da rens gjennom hele systemet kun ved helling?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Jakob T skrev for 6 timer siden:

Om du bruker ei vanlig lensepumpe,tar slangen fra denne ned i sb hull i sjøvannsfilter.Bruker å tape ein kon på slangen for å få det tett.Løser så av slangen ,røret som går til eksosbend setter på ein slange som går ned i ei bøtte med system rens der pumpa tar fra.Lar dette sirkulere i 2 dager.Bare å koble tilbake å starte opp

Brukt denne metoden selv med stor suksess. Kjøpte en sirkulasjonspumpe som jeg nå lar stå permanent i motorrom. Kan jo også brukes til å suge opp andre vannrester der så. Har pumpe med filter så da blir rusk fra motoren sittende der med

Link to post
Svart (redigert)
Jakob T skrev for 8 timer siden:

Om du bruker ei vanlig lensepumpe,tar slangen fra denne ned i sb hull i sjøvannsfilter.Bruker å tape ein kon på slangen for å få det tett.

 Har du tips til en god kon som du har brukt? Ser det er et kobbel med ulike typer på nett..

 

 

ellers takk for alle tips og innspill. Går nok for  alternativet med sirkulasjon med lensepumpe tror jeg. Burde være overkommelig å få til. :)

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Goodspeed skrev for 7 timer siden:

 Har du tips til en god kon som du har brukt? Ser det er et kobbel med ulike typer på nett..

 

 

ellers takk for alle tips og innspill. Går nok for  alternativet med sirkulasjon med lensepumpe tror jeg. Burde være overkommelig å få til. :)

Jeg bruker denne og kobler meg rett inn på slangene :-)

https://www.clasohlson.com/no/Gardena-Original-System-slangekoblinger/31-5644

 

Roger

Hjemmehavn i Farsund

Link to post
Alfa Selina skrev for 18 timer siden:

20170328_191854.jpg

20170328_191834.jpg

 

Ut fra stampen går inn på sjøvannsfilteret, har laget nytt lokk av plexiglass. Fordelen er at du da også får renset nevnte filter samt fanget opp den dritt som måtte passere stampen så dette ikke igjen ender opp i motoren.

 

Inn til stampen kommer fra siste veksler som normalt går inn på blande/spylebend.

 

Når motoren går sirkulerer dette til oppnådd temperatur, stopper så motor. Ny runde etter ca 1. døgn. Den hvite slangen med overgang kran til den gule er ferskt trykkvann som åpnes rett etter motorstart for kjøling av eksos.

 

Fjerner så det hele og remonterer det nødvendige før oppstart.

Link to post
  • 1 år senere...

@Alfa Selina, hva gjør du med eksosen da?

Jeg har ca 3 meter eksosslange fra eksosbend og ut til akterenden. (Båt med aksling). Vil ikke eksosslangen og lyddemper fort gå varm uten kjøling fra vann? Setter du evt en vannslange (fra land) ned i eksosbend for å kjøle eksosslangen mens du kjører motoren?

(Tar opp denne tråden da den sikkert er aktuell for flere.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...