Goodspeed Startet 4.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2018 Motoren har over tid hatt litt feber med driftstemperatur nærmere 90 grader når ligger på marsjfart på sommertid. Så mistenker at det kan være på sin plass med å kjøre en rens på systemet. Ser det er noen som gjør det ved å lage en lukket krets og koble inn på inntaket til impeller og koble ut etter varmeveksler. Men er det mulig å gjøre det litt enklere ved rett og slett å spyle direkte i sjøvannsfilteret? Motor er altså en kad 43. Er det en stor jobb å demontere varmeveksleren på denne motoren for evt. syrebad? 41-motoren er jo forholdsvis lett, men har lest at det er litt mer kluss med kad 43? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Havlengt Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Du kan suga inn systemrens / syreblanding ved å fylla dette I sjøvannsfilteret når motoren går. Deretter lar du blandinga stå I systemet I angitt tid. Dette er den enklaste "behandlingsforma" du kan starta med for å sjå om du får resultat. Det er ikkje så mykje jobb å demontera varmevekslaren, men litt skruing er det jo. Alt kjem an på tilkomsten.. Eit godt alternativ er å opna endelokket på varmevekslaren og stikka opp kanalane mekanisk. Pussestang / bronsebørste for 22 caliber passer ypperleg. Sitér dette innlegget Link to post
joachimo Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Ikke akkurat svar på spørsmålet, men ble sittende å fundere litt når jeg leste tittelen som "Mulig å rense sjøvannskreps direkte gjennom sjøvannsfilter"... Det hadde vært en ny metode... Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
Havlengt Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Kva tenkjer du då når du les denne overskrifta: Volvo penta md 17 ruser seg Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Om du bruker ei vanlig lensepumpe,tar slangen fra denne ned i sb hull i sjøvannsfilter.Bruker å tape ein kon på slangen for å få det tett.Løser så av slangen ,røret som går til eksosbend setter på ein slange som går ned i ei bøtte med system rens der pumpa tar fra.Lar dette sirkulere i 2 dager.Bare å koble tilbake å starte opp Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 (redigert) Tar du opp kjølevann via drev eller bare skroggjennomføring? En kamerat hadde mye groe i drevet. Bare en tanke. Redigert 5.Juni.2018 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 5.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Havlengt skrev On 5.6.2018 at 8.51: Du kan suga inn systemrens / syreblanding ved å fylla dette I sjøvannsfilteret når motoren går. Deretter lar du blandinga stå I systemet I angitt tid. Dette er den enklaste "behandlingsforma" du kan starta med for å sjå om du får resultat. Det er ikkje så mykje jobb å demontera varmevekslaren, men litt skruing er det jo. Alt kjem an på tilkomsten.. Eit godt alternativ er å opna endelokket på varmevekslaren og stikka opp kanalane mekanisk. Pussestang / bronsebørste for 22 caliber passer ypperleg. Vis hele sitatet Ja, men da må jeg fortsatt koble meg inn på inntaket til impelleren, kan vel ikke fylle sjøvannsfilteret mens motoren går på denne? Jakob T skrev On 5.6.2018 at 13.15: Om du bruker ei vanlig lensepumpe,tar slangen fra denne ned i sb hull i sjøvannsfilter.Bruker å tape ein kon på slangen for å få det tett.Løser så av slangen ,røret som går til eksosbend setter på ein slange som går ned i ei bøtte med system rens der pumpa tar fra.Lar dette sirkulere i 2 dager.Bare å koble tilbake å starte opp Vis hele sitatet Dette virket jo som en grei tilnærming. Det blir ikke fare for å ødelegge noe med spyletrykk rett ned i "kanalen" inne i filterhuset? Torsen67 skrev On 5.6.2018 at 13.24: Tar du opp kjølevann via drev eller bare skroggjennomføring? En kamerat hadde mye groe i drevet. Bare en tanke. Vis hele sitatet Via drev. Nettopp hatt det oppe og renset. Gjennom vinter med kaldere vann var det ikke problem. Det har kommet om somrene når temp har økt i vann. Så tror nok helst det ligger i litt dårlig gjennomstrømning i motor. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Goodspeed Svart 5.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 joachimo skrev On 5.6.2018 at 12.33: Ikke akkurat svar på spørsmålet, men ble sittende å fundere litt når jeg leste tittelen som "Mulig å rense sjøvannskreps direkte gjennom sjøvannsfilter"... Det hadde vært en ny metode... Vis hele sitatet Så mye knust skjell som lå i filteret siden sist, så skal du ikke se bort i fra at en og annen kreps har røket med også :) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Alfa Selina Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 5.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Fiffig løsning. Hvordan koblet du deg på motoren? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
blueline Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Renset en Tamd30A ved å fylle på systemrens via sjøvannsfilteret og lot det stå jf. bruksanvisning. Tempen sank(ble for varm under marsjfart før rens) og motor ble etter dette aldri for varm så lenge jeg eide båten. Når høsten kom demonterte jeg likevel varmeveksler, oljekjøler etc. i og med at jeg hadde kjøpt båten brukt og det var tæring på et bend og setet på påfyllingslokket på termostaten. Oppdaget da at varmeveksler, oljekjøler etc var nesten hel ren til tross for den enkle måten å rense på. Min erfaring av dette er at det er godt nok å gjøre det på denne måten. Demontering har en mye høyere risiko for å skade komponenter uten at det i praksis gir noe bedre bruksresultat. Vi kjører våre motorer i et relativt kjølig klima og når det blir 95% rent ved å gjøre det på den enkle måten så er i allefall kjølingen ivaretatt. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 5.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Det er litt det jeg er ute etter, å slippe å demontere i den grad det ikke strengt tatt er nødvendig. Å løsne slangene og sette på en egen krets er jo relativt greit med lite risk sånn sett. Når du bare helte rett i filteret, fikk du da rens gjennom hele systemet kun ved helling? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Jori Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Jakob T skrev On 5.6.2018 at 13.15: Om du bruker ei vanlig lensepumpe,tar slangen fra denne ned i sb hull i sjøvannsfilter.Bruker å tape ein kon på slangen for å få det tett.Løser så av slangen ,røret som går til eksosbend setter på ein slange som går ned i ei bøtte med system rens der pumpa tar fra.Lar dette sirkulere i 2 dager.Bare å koble tilbake å starte opp Vis hele sitatet Brukt denne metoden selv med stor suksess. Kjøpte en sirkulasjonspumpe som jeg nå lar stå permanent i motorrom. Kan jo også brukes til å suge opp andre vannrester der så. Har pumpe med filter så da blir rusk fra motoren sittende der med Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Goodspeed skrev On 5.6.2018 at 19.57: Når du bare helte rett i filteret, fikk du da rens gjennom hele systemet kun ved helling? Vis hele sitatet Du må starte maskina bittelitt, eller la den kjinne på startmotor, for at impeller skal suge det inn. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
løve Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Sjeldenutpå skrev On 5.6.2018 at 20.10: Du må starte maskina bittelitt, eller la den kjinne på startmotor, for at impeller skal suge det inn. Vis hele sitatet Start ikke motor. Drevmotor til Volvo har filteret på trykksiden. Følg forslaget til Jakob T Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 5.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 (redigert) Jakob T skrev On 5.6.2018 at 13.15: Om du bruker ei vanlig lensepumpe,tar slangen fra denne ned i sb hull i sjøvannsfilter.Bruker å tape ein kon på slangen for å få det tett. Vis hele sitatet Har du tips til en god kon som du har brukt? Ser det er et kobbel med ulike typer på nett.. ellers takk for alle tips og innspill. Går nok for alternativet med sirkulasjon med lensepumpe tror jeg. Burde være overkommelig å få til. :) Redigert 5.Juni.2018 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Anderre Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Goodspeed skrev On 5.6.2018 at 21.19: Har du tips til en god kon som du har brukt? Ser det er et kobbel med ulike typer på nett.. ellers takk for alle tips og innspill. Går nok for alternativet med sirkulasjon med lensepumpe tror jeg. Burde være overkommelig å få til. :) Vis hele sitatet Jeg bruker denne og kobler meg rett inn på slangene :-) https://www.clasohlson.com/no/Gardena-Original-System-slangekoblinger/31-5644 Roger Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post
Jakob T Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Bruker tape til å lage en spiss,kon 2 til 3 cm innpå slangen.Om du får tak i slange som passer i hullet er nok det det enkleste Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 løve skrev On 5.6.2018 at 20.32: Start ikke motor. Drevmotor til Volvo har filteret på trykksiden. Følg forslaget til Jakob T Vis hele sitatet Opps Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Alfa Selina Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Alfa Selina skrev On 5.6.2018 at 16.28: Vis hele sitatet Ut fra stampen går inn på sjøvannsfilteret, har laget nytt lokk av plexiglass. Fordelen er at du da også får renset nevnte filter samt fanget opp den dritt som måtte passere stampen så dette ikke igjen ender opp i motoren. Inn til stampen kommer fra siste veksler som normalt går inn på blande/spylebend. Når motoren går sirkulerer dette til oppnådd temperatur, stopper så motor. Ny runde etter ca 1. døgn. Den hvite slangen med overgang kran til den gule er ferskt trykkvann som åpnes rett etter motorstart for kjøling av eksos. Fjerner så det hele og remonterer det nødvendige før oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Alfa Selina skrev On 6.6.2018 at 10.34: Ut fra stampen går inn på sjøvannsfilteret, har laget nytt lokk av plexiglass. Vis hele sitatet Du har da filteret på sugesiden av sjøvannspumpa? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Alfa Selina Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 lippert skrev On 6.6.2018 at 11.00: Du har da filteret på sugesiden av sjøvannspumpa? Vis hele sitatet Jepp, på sugesiden! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2019 @Alfa Selina, hva gjør du med eksosen da? Jeg har ca 3 meter eksosslange fra eksosbend og ut til akterenden. (Båt med aksling). Vil ikke eksosslangen og lyddemper fort gå varm uten kjøling fra vann? Setter du evt en vannslange (fra land) ned i eksosbend for å kjøle eksosslangen mens du kjører motoren? (Tar opp denne tråden da den sikkert er aktuell for flere.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2019 Det viser på bildet at han har, gardenakobling på kvit slange ned til blandebend ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2019 @Sjeldenutpå, det har du helt rett i. Det overså jeg! (Det står jo til og med i teksten når jeg ser etter...) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.