Bersaas Startet 5.Juni.2018 Del på Facebook Startet 5.Juni.2018 Har en Eberspächer dieselvarmer i båten, er en X 2/1 B7. Den har stått ubrukt flere år før jeg før jeg nylig kjøpte båten. Båten er en Nidelv 24 1979 mod. Problemet er at Eberen kun blåser kald luft på alle funsjonene på bryter. Skal både kjøle å varme når den skal fungere normalt. Har også stoppet etter kun noen minutt når jeg skrur varmen på. Dette gjelder både når mororen på båten er i gang og uten. Legger til noen bilder ?? Hva kan problemet være? Noen som opplevd det samme? På forhånd takk å håper på svar! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Juni.2018 Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 Kommer det eksos? Blir eksosen varm? Hører du pumpen tikke? -den tikker ganske høyt. Har du åpnet eventuell dieselkrane på tanken? Er det nok diesel på tanken? Får den nok strøm ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Juni.2018 Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 Her er det flere ting som kan være feil. Men denne har nok ingen "kjølefunksjon", det er nok kun en vifte som sirkulerer omgivelsestemperaturen i tillegg til at den kan fungere som en varmer/brenner. Du kan jo begynne med å kontrollere følgende: -Glødepluggen (virker den?) -Dieselpumpa (virker den?) hører du en tikking ved oppstart? Er filteret/silen som står på sugesida reint? -Reguleringsautomatikken, gjør den jobben sin? Får den signal fra bryter om å iverksette varmesekvensen? Utfører den dette? Jeg ville anskaffet meg manualen, her er det ofte gode og beskrivende forklaringer på prosessen som viser hvordan sekvensen skal forløpe når du starter varmeren. Dette forenkler feilsøkingen betraktelig. Sitér dette innlegget Link to post
Bersaas Svart 5.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 Takker for tips! Skal prøve meg litt fram, begynner med glødepluggen ?? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Juni.2018 Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 Gløtt nå bare først over rekka og se etter eksos, kjenn om det er varme der i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 5.Juni.2018 Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 Kanskje du har brukt vinterdiesel? Sitér dette innlegget Link to post
Bersaas Svart 5.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 Ingen eksos i det hele tatt, skal kjøpe ny glødeplugg og filter/silen imorgen ?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Juni.2018 Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 Glødeplugg koster jo en del. Har du målt litt strøm og spenning? Den pluggen trekker en del, og om voltmeteret ikke viser litt reduksjon i spenning, eller amperemeteret, om du har det ikke viser opp mot 10A, er det store mulgheter at det er glødepluggen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eureka Svart 5.Juni.2018 Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 Tikker pumpa? Nå har ikke jeg hatt eber, jo forresten den heiv jeg jo ut av båten.. men er ikke den pumpa litt sær på hvilken vei den haller? -så om TS har den liggende på arbeidsbenken, mens den kjøres, så blir det feil vinkel? -men mulig jeg husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 5.Juni.2018 Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 skift glødeplugg Sitér dette innlegget Link to post
Bersaas Svart 5.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 aebi skrev for 3 timer siden: skift glødeplugg Noen som vet hva glødepluggen koster ca? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 5.Juni.2018 Del på Facebook Svart 5.Juni.2018 Det er ikke bare at det er så varmt i lufta at du er over innstilt temperatur? Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Bersaas Svart 6.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2018 Lars Martin skrev for 6 timer siden: Det er ikke bare at det er så varmt i lufta at du er over innstilt temperatur? Brukte den på kvelden å prøvde alle tempraturene, skal jo gi 2000W på max. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.Juni.2018 Del på Facebook Svart 6.Juni.2018 Dette kan jo skyldes mange ting. Bildene viser at varmeren er demontert. Som Lars sier, sjekk om spenningen faller mye i oppstartfasen for å avdekke om glødeplugg virker. Flammevakten kan være tilsotet(veldig vanlig) og da tror varmeren at glødepluggen er kaputt og stopper. Dette er en Ebarspächer X2/1 og det er nesten ikke reservedeler å oppdrive til den, men du får sjekke likevel. Her er en gammel tråd om samme varmer med link til split-tegninger og koblingskjema:https://baatplassen.no/i/topic/121350-koblingsskjema-til-eberspächer-x21/ Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bersaas Svart 6.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2018 VannTro skrev for 11 timer siden: Dette kan jo skyldes mange ting. Bildene viser at varmeren er demontert. Som Lars sier, sjekk om spenningen faller mye i oppstartfasen for å avdekke om glødeplugg virker. Flammevakten kan være tilsotet(veldig vanlig) og da tror varmeren at glødepluggen er kaputt og stopper. Dette er en Ebarspächer X2/1 og det er nesten ikke reservedeler å oppdrive til den, men du får sjekke likevel. Her er en gammel tråd om samme varmer med link til split-tegninger og koblingskjema:https://baatplassen.no/i/topic/121350-koblingsskjema-til-eberspächer-x21/ Hei Bildene er hentet fra nettet uten om bilde av bryter og infoen. Vet det er lite deler til denne modellen :/ Spenningen faller ikke mye ved opptatt. Hvor er flammevakten og hvordan ser den ut? Takker for nyttig info! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.Juni.2018 Del på Facebook Svart 6.Juni.2018 På denne modellen vet jeg ikke, men sjekk tegningene jeg linket til. Den må sitte i nærheten av glødepluggen. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Eureka Svart 6.Juni.2018 Del på Facebook Svart 6.Juni.2018 Tror jeg ville kjøpt meg ny kinavarmer til 3-4 tusen enn å bruke penger på den. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.Juni.2018 Del på Facebook Svart 6.Juni.2018 (redigert) Eureka skrev 3 minutter siden: Tror jeg ville kjøpt meg ny kinavarmer til 3-4 tusen enn å bruke penger på den. x 3 Jeg hadde en "Volvo Flygmotor" i forrige båten og det var mye støy og lukt i forhold til nyere typer. I dag har jeg en D5 og den har gått uten et eneste feilslag siden båten var ny i 2011. Redigert 6.Juni.2018 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
aebi Svart 6.Juni.2018 Del på Facebook Svart 6.Juni.2018 Bersaas skrev for 23 timer siden: Noen som vet hva glødepluggen koster ca? Den kjøper du i England for 50 pund Sitér dette innlegget Link to post
Bersaas Svart 7.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Eureka skrev for 10 timer siden: Tror jeg ville kjøpt meg ny kinavarmer til 3-4 tusen enn å bruke penger på den. Eureka skrev for 10 timer siden: Tror jeg ville kjøpt meg ny kinavarmer til 3-4 tusen enn å bruke penger på den. Har du noen anbefalinger/merker til brukbar pris? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Søk litt på forumet og du vil se at det er en del tråder om ok varmere. Lurer på om det er et firma som selger via finn. Blue Marlin, eller noe slikt. Da får du norsk garanti. Ellers så er det mange som kjøper på eBay. Har ikke kjøpsanbefalinger. Men det kan være greit å se på rørdimensjoner på luftrør og eksos, så du kan bruke eksisterende. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Med en såpass gammel varmer kan det være lurt å oppgradere til en variant der det er deler tilgjengelig. Overhalte nylig min Eber D5 med ny viftemotor, glødeplugg, glødegitter osv. Kjedelig sak som kunne vært unngått om glødegitteret til hundrelappen hadde vært byttet i tide. Men nå holder den i mange år til og man bytter ikke ut en Mercedes med en Lada når man kjenner årsakssammenhengen til feilen og øvrige deler i varmeren er som nytt. Børstene på den viftemotoren som måtte byttes var stort sett ikke slitt i det hele tatt, dessverre hadde avgasser tatt lagrene og de er ikke utbyttbare på disse viftemotorene... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Chiefengineer skrev for 10 timer siden: Overhalte nylig min Eber D5 med ny viftemotor, glødeplugg, glødegitter osv. Kjedelig sak som kunne vært unngått om glødegitteret til hundrelappen hadde vært byttet i tide. @Chiefengineer Er det intervall på utskifting av glødegitter ? Fikk du noe "forhåndsvarsel" på at noe var galt eller tok vifta brått kvelden ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Chiefengineer Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 VannTro skrev 2 minutter siden: @Chiefengineer Er det intervall på utskifting av glødegitter ? Fikk du noe "forhåndsvarsel" på at noe var galt eller tok vifta brått kvelden ? Glødegitteret skal visstnok byttes hvert, sekundært annenhvert år iht. "ekspertene". : http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vedlikehold-dieselvarmer Og ja, jeg fikk forvarsel. varmeren hadde fusket en del ganger under oppstart (røyk), man kunne høre at den ikke brant helt jevnt men hadde ujevn lyd i brennkammeret. Sånn skal det ikke være. Jeg hadde bestilt delene men før jeg kom så langt at jeg fikk byttet dette endret lyden seg i vifta som følge av at røykgass fra den ufullstendige forbrenningen hadde entret lagerene. Glødegitteret var temmelig tettpakket av forbrenningsrester da det ble tatt opp og med svært dårlig gjennomstrømning. Så jeg skriver dette på kontoen for egenforskyldt problem. Dette glødegitteret koster nesten ingen ting så heretter blir det byttet minst annen hvert år. Jeg klarer ikke å komme til varmeren for å bytte det der den står men det er bare 15 minutters skruing så er den ute så det er egentlig ikke noen problem. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Kjekt å vite @Chiefengineer, takker for info Jeg har en D5 som har gått siden 2011 uten service. Den går foreløpig jevnt og fint, men jeg har alt av reservedeler liggende og nå som det er så varmt, er det en fin anledning til å gjøre litt service på den. Tror rett og slett jeg går for å skifte rubbel og bit som en preventiv sak. Det man har behov for å skifte koster ca. 1700,- og det er vel en rimelig forsikring for noen års fremtidig drift. Her er kvitteringen på delene jeg kjøpte i våres. Her er en fin video som viser hvordan man gjør dette(eneste jeg mangler er spesial-nøkkel til å skru ut glødepluggen, så det må kjøpes inn): https://www.youtube.com/watch?v=XWSw60mmlzQ Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.