Jump to content

Eberspächer X 2 blåser kald luft? ?


Bersaas

Recommended Posts

Har en Eberspächer dieselvarmer i båten, er en X 2/1 B7.

Den har stått ubrukt flere år før jeg før jeg nylig kjøpte båten.

Båten er en Nidelv 24 1979 mod.

 

Problemet er at Eberen kun blåser kald luft på alle funsjonene på bryter. Skal både kjøle å varme når den skal fungere normalt.

 

Har også stoppet etter kun noen minutt når jeg skrur varmen på. 

Dette gjelder både når mororen på båten er i gang og uten.

Legger til noen bilder ??

 

Hva kan problemet være? Noen som opplevd det samme? 

På forhånd takk å håper på svar! 

 

IMG_20180604_183417.jpg

IMG_20180528_231942.jpg

s-l400 (2).jpg

s-l400 (1).jpg

s-l400.jpg

IMG_20180604_192401.jpg

Link to post

Her er det flere ting som kan være feil. Men denne har nok ingen "kjølefunksjon", det er nok kun en vifte som sirkulerer omgivelsestemperaturen i tillegg til at den kan fungere som en varmer/brenner.

 

Du kan jo begynne med å kontrollere følgende:

 

-Glødepluggen (virker den?)

-Dieselpumpa (virker den?) hører du en tikking ved oppstart? Er filteret/silen som står på sugesida reint?

-Reguleringsautomatikken, gjør den jobben sin? Får den signal fra bryter om å iverksette varmesekvensen? Utfører den dette?

 

Jeg ville anskaffet meg manualen, her er det ofte gode og beskrivende forklaringer på prosessen som viser hvordan sekvensen skal forløpe når du starter varmeren. Dette forenkler feilsøkingen betraktelig.

 

Link to post

Glødeplugg koster jo en del. Har du målt litt strøm og spenning? Den pluggen trekker en del, og om voltmeteret ikke viser litt reduksjon i spenning, eller amperemeteret, om du har det ikke viser opp mot 10A, er det store mulgheter at det er glødepluggen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Dette kan jo skyldes mange ting. Bildene viser at varmeren er demontert. Som Lars sier, sjekk om spenningen faller mye i oppstartfasen for å avdekke om glødeplugg virker. Flammevakten kan være tilsotet(veldig vanlig) og da tror varmeren at glødepluggen er kaputt og stopper.

Dette er en Ebarspächer X2/1 og det er nesten ikke reservedeler å oppdrive til den, men du får sjekke likevel.

Her er en gammel tråd om samme varmer med link til split-tegninger og koblingskjema:https://baatplassen.no/i/topic/121350-koblingsskjema-til-eberspächer-x21/

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
VannTro skrev for 11 timer siden:

Dette kan jo skyldes mange ting. Bildene viser at varmeren er demontert. Som Lars sier, sjekk om spenningen faller mye i oppstartfasen for å avdekke om glødeplugg virker. Flammevakten kan være tilsotet(veldig vanlig) og da tror varmeren at glødepluggen er kaputt og stopper.

Dette er en Ebarspächer X2/1 og det er nesten ikke reservedeler å oppdrive til den, men du får sjekke likevel.

Her er en gammel tråd om samme varmer med link til split-tegninger og koblingskjema:https://baatplassen.no/i/topic/121350-koblingsskjema-til-eberspächer-x21/

Hei

Bildene er hentet fra nettet uten om bilde av bryter og infoen. 

Vet det er lite deler til denne modellen :/

Spenningen faller ikke mye ved opptatt. 

Hvor er flammevakten og hvordan ser den ut? 

Takker for nyttig info! 

Link to post

På denne modellen vet jeg ikke, men sjekk tegningene jeg linket til. Den må sitte i nærheten av glødepluggen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Eureka skrev 3 minutter siden:

Tror jeg ville kjøpt meg ny kinavarmer til 3-4 tusen enn å bruke penger på den. 

:thumbsup: x 3

 

Jeg hadde en "Volvo Flygmotor" i forrige båten og det var mye støy og lukt i forhold til nyere typer.

I dag har jeg en D5 og den har gått uten et eneste feilslag siden båten var ny i 2011.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Eureka skrev for 10 timer siden:

Tror jeg ville kjøpt meg ny kinavarmer til 3-4 tusen enn å bruke penger på den. 

 

Eureka skrev for 10 timer siden:

Tror jeg ville kjøpt meg ny kinavarmer til 3-4 tusen enn å bruke penger på den. 

Har du noen anbefalinger/merker til brukbar pris? 

Link to post

Søk litt på forumet og du vil se at det er en del tråder om ok varmere. Lurer på om det er et firma som selger via finn. Blue Marlin, eller noe slikt. Da får du norsk garanti. Ellers så er det mange som kjøper på eBay. 

 

Har ikke kjøpsanbefalinger. Men det kan være greit å se på rørdimensjoner på luftrør og eksos, så du kan bruke eksisterende. 

Link to post

Med en såpass gammel varmer kan det være lurt å oppgradere til en variant der det er deler tilgjengelig.

 

Overhalte nylig min Eber D5 med ny viftemotor, glødeplugg, glødegitter osv. Kjedelig sak som kunne vært unngått om glødegitteret til hundrelappen hadde vært byttet i tide.

 

Men nå holder den i mange år til og man bytter ikke ut en Mercedes med en Lada når man kjenner årsakssammenhengen til feilen og øvrige deler i varmeren er som nytt. Børstene på den viftemotoren som måtte byttes var stort sett ikke slitt i det hele tatt, dessverre hadde avgasser tatt lagrene og de er ikke utbyttbare på disse viftemotorene...

Link to post
Chiefengineer skrev for 10 timer siden:

Overhalte nylig min Eber D5 med ny viftemotor, glødeplugg, glødegitter osv. Kjedelig sak som kunne vært unngått om glødegitteret til hundrelappen hadde vært byttet i tide.

 

@Chiefengineer

Er det intervall på utskifting av glødegitter ?

Fikk du noe "forhåndsvarsel" på at noe var galt eller tok vifta brått kvelden ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
VannTro skrev 2 minutter siden:

 

@Chiefengineer

Er det intervall på utskifting av glødegitter ?

Fikk du noe "forhåndsvarsel" på at noe var galt eller tok vifta brått kvelden ?

Glødegitteret skal visstnok byttes hvert, sekundært annenhvert år iht. "ekspertene". : http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vedlikehold-dieselvarmer

Og ja, jeg fikk forvarsel. varmeren hadde fusket en del ganger under oppstart (røyk), man kunne høre at den ikke brant helt jevnt men hadde ujevn lyd i brennkammeret. Sånn skal det ikke være.

 

Jeg hadde bestilt delene men før jeg kom så langt at jeg fikk byttet dette endret lyden seg i vifta som følge av at røykgass fra den ufullstendige forbrenningen hadde entret lagerene. Glødegitteret var temmelig tettpakket av forbrenningsrester da det ble tatt opp og med svært dårlig gjennomstrømning.

 

Så jeg skriver dette på kontoen for egenforskyldt problem. Dette glødegitteret koster nesten ingen ting så heretter blir det byttet minst annen hvert år. Jeg klarer ikke å komme til varmeren for å bytte det der den står men det er bare 15 minutters skruing så er den ute så det er egentlig ikke noen problem.

Link to post

Kjekt å vite @Chiefengineer, takker for info :thumbsup:

Jeg har en D5 som har gått siden 2011 uten service. Den går foreløpig jevnt og fint, men jeg har alt av reservedeler liggende og nå som det er så varmt, er det en fin anledning til å gjøre litt service på den. Tror rett og slett jeg går for å skifte rubbel og bit som en preventiv sak.

Det man har behov for å skifte koster ca. 1700,- og det er vel en rimelig forsikring for noen års fremtidig drift.

Her er kvitteringen på delene jeg kjøpte i våres.

Eberdeler.JPG.f676c754db02a0b9c2c0127c4bbff182.JPG

 

Her er en fin video som viser hvordan man gjør dette(eneste jeg mangler er spesial-nøkkel til å skru ut glødepluggen, så det må kjøpes inn):

https://www.youtube.com/watch?v=XWSw60mmlzQ

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...