Chiefengineer Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Med den delepakken der tror jeg du treffer spikeren på hodet hva gjelder preventivt vedlikehold for en problemfri dieselvarmer i mange år framover. Jeg byttet også romføleren da jeg ikke fant samsvar mellom satt verdi og faktisk reaksjon fra varmeren, om dette var årsaken er jeg ikke sikker på men nå virker iallefall alt som det skal igjen. Man kan måle den for å se om utgangsverdiene stemmer med omgivelsestemperaturen men jeg byttet den uansett uten å sjekke dette nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Hos meg stemmer temperaturen bra med hva jeg stiller den på. Kjører gjerne 22 grader når det er kjølig ute og da roer den seg etter en stund og bruker laveste fart. Jeg kjører som regel regulatoren opp på 32 grader siste 5-10 minutter før jeg stenger den- Den har et program for å brenne vekk sot før den stenger seg ned og vifta går gjerne en stund til slutt for å kjøle brennkammeret før den stenger seg helt, men det føles best å la den gå litt med skikkelig forbrenning før jeg stenger..... Startes heller aldri om jeg ikke er sikker på at den skal gå en stund. Tror nok disse forehåndsreglene er litt av grunnen til at jeg ikke har hatt noen problemer, for når jeg overtok båten i 2014 tulla den litt den første gangen jeg skulle starte den. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bersaas Svart 8.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Chiefengineer skrev for 18 timer siden: Med en såpass gammel varmer kan det være lurt å oppgradere til en variant der det er deler tilgjengelig. Overhalte nylig min Eber D5 med ny viftemotor, glødeplugg, glødegitter osv. Kjedelig sak som kunne vært unngått om glødegitteret til hundrelappen hadde vært byttet i tide. Men nå holder den i mange år til og man bytter ikke ut en Mercedes med en Lada når man kjenner årsakssammenhengen til feilen og øvrige deler i varmeren er som nytt. Børstene på den viftemotoren som måtte byttes var stort sett ikke slitt i det hele tatt, dessverre hadde avgasser tatt lagrene og de er ikke utbyttbare på disse viftemotorene... Hva og hvor er glødegitteret? Den som sitter på pluggen? Er det ikke bare til å vaske den ren da? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 (redigert) Glødegitteret(Adomizer Screen) er det som sitter i underkant av glødepluggen ja. Se videoen jeg linket til. https://www.youtube.com/watch?v=XWSw60mmlzQ Redigert 8.Juni.2018 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bersaas Svart 8.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 NoLegger ut noen nye bilder fra idag ?? Noe som ser feilkoblet ut av elektronikken? For det falt av noen ledninger for å få beiste/ Eberen ut. Sitér dette innlegget Link to post
Bersaas Svart 8.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 VannTro skrev 12 minutter siden: Glødegitteret(Adomizer Screen) er det som sitter i underkant av glødepluggen ja. Se videoen jeg linket til. https://www.youtube.com/watch?v=XWSw60mmlzQ Da lærte jeg noe nytt idag! Se bildene av pluggen på bildene mine jeg nettopp la ut ?? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 (redigert) Det er ikke sikkert modellen din har noe glødegitter slik som de nyere har, men det finner du ut av. Den ser veldig innkapslet ut i utgangspunktet. Det ser ut som en glødespiral i stedet for stift og spiralen ser ikke bra ut(veldig skjev). (her er jeg på "gyngende grunn" :-) Redigert 8.Juni.2018 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Eureka Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 (redigert) Filteret så ikke helt bra ut.. men da har det jo gjort nytta si. Spørs om du ikke skulle tatt en tanksjau Redigert 8.Juni.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.