Jump to content

Prosjekt Sigerfjord selvbygg anno tidlig 80

Sjølsøkk

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Oppdatering eller noe i den dur.

Tidsklemme er en flott ting. Lite har blitt gjort siste par ukene.

Neste uke SKAL denne på havet å lufte seg litt. Satser på et strøk maling imorgen når man kommer tilbake fra en uventet tur til vestlandet og har to uker før man drar til varmere breddegrader.

Satser på 6 dager tørketid på et strøk er bra nok over vannlinjen. Klemmer på biltemas alkydmaling og ser hvor det går. Fenderlist tar jeg når man er tilbake igjen i august. Dro ut dette, mye takket være overlappende nedbørsrekorder og små sommerstormer.

Et strøk med Biltemas hvite alkyd på plass igår. Fin og blank finish i mine øyne og langt bedre enn det man forventet etter å ha lest litt av hvert om den malinga her inne på forumet. Påførte med skumrulle og det ble jevnt og fint. Bilder kommer på sikt. Satser på å få fenderlista på denne uken også før sjøsetting!

ivar skrev On 4.7.2018 at 23.34:

om du fikk den strekt opp og i tillegg spanderer noen popnagler så må den vel holde seg på plass 

Hei, Så dagen etter at det kunne vært noe strammere. Løste det med å sette inn en popnagl ca. hver 50cm rundt hele båten og noen ekstra i avslutning bak. Satser på de holder seg. Ellers kan man melde om at storseien er ankommet yttersia Kvaløya :-)

• 11 måneder senere...

Ja, nu har det vært stille her ei stund. Idag va det endelig nok opphold te å ta av presenningen fra vinteren. Nordens Paris... Ikke mye 45 grader her for tida. 

Satser på å få sjøsatt en kort periode i august og september, men med enda en arving på plass henger båtlivet i år i en syltynn tråd. Leker litt med tanken på å heller bruke en og annen kveld på å pusse denne opp innvendig. Her er mine neste gjøremål med prosjektet :

Alt elektrisk koblet æ fra ifjor, kun startledningene som e kobla. Her er det en jobb å gjøre. Vil også legge solcellepanel på taket og en regulator til batteriene. 

Automatisk lensepumpe må installeres. 

Aller helst kappa litt av dødplassen mellom ståplass i båt retning motoren. Og vært kanon med en boks en kan ha over motoren for å redusere støy fra min tørste 55hk 2t venn ved navn yamaha. 

Skaitapeten i tak og vegg heng og sleng. Glassfiberstrie e halvveis løsnet rundt om i kabin. Noen som ser noen åpenbare problem med å ha epoxy på vegg og tak og få det glatt og fint? Ventilasjon er meget bra, les: den bakveggen e ønska tett, men begge dører er løs og demonteres på ca 10 sek. Altså dugg når man er borte er et ikketema. 

Mange planer, spent når æ går i gang. 

God sommer 

• 10 måneder senere...

Da et minste pia et år eldre. Ifjor ble det 0 timer hav på båten. Kompenserte ved å kjøpe en River350 til småturer med eldste gutten, ble forøvrig ei flat ei på 26kg rett utfor huset vårt på jomfruturen, gjett om en på 5 er bitt av basillen! 

Tilbake til båten og planen som har modnet seg et år. 

Elektro må fortsatt tas. Og litt utfordrende med kabinens utforming mht å kunne gå i land hvor vi vil uten å satse livet på å balansere rundt ripa. Samt til dels dårlig oversikt fra førerplassen idag. 

Leker med tanken om å korte kabinen et hakk, og lukke den med ratt utvendig og 2 dreibar stoler, en til kaptein og en til assisterende kveite- og inkluderingsministeren. Gir bedre plass på dekk og bedre oversikt. Vi er jo kun ute i godt vær uansett! Men stuerom/sofa og sengeplass å slappe av for barna trengs. 

Noen som har en formening om hva takhøyde i de små daycruiserne er? Eks. Askeladden 535 ellertilsvarende. 

Etter å ha lest Walters ombygg til kombisjark har jeg innsett for en jobb det er å bygge om. Er tross alt 2 fiskere 99% av gangene jeg er på havet og har vært glad i den innvendige plassen å styre yachten i. Så jeg modererer planen min noe for å få den flott innvendig før sommerferien. 

Legger ved bilde av mitt utgangspunkt.

+

Har smått startet å ta ned gammelt skrog trekk. Fant ut forøvrig at styrekabel en var jammet og den røk når jeg tok i rattet. 

Plan:

Kle vegger og tak på nytt. 

Male finer under sofa og legge ei ny plate på gulv. 

Sette inn 2 nye batteri (allerede kjøpt) og kassere de gamle røverne, ilag med ledningsnett. 

Bygge nytt dashbord samtidig som jeg legger opp strøm på nytt. 

Fjerne skap til venstre å sette inn copilot stol. 

Montere stol til min plass. Typ biltema 43cm bred. 

Kle igjen og lukke kabin og ny dør (av gammel dør) og hengsle opp, døra faller av hele tiden av skyvespor som er morken. 

Nytt ratt og styre vaier (kanskje få dette montert ifm service på motor hos yamaha forhandleren). 

Om tid:

Solcellepanel for lading da båt blir fortøyd på bøye utenfor huset, langt fra strømledning. 

Kjøre med den til glassmester og bytte vinduer og pakninger. Slitt og sprukket de som står i. 

IMG_20200524_221133.jpg

Sjølsøkk, det er en artig tråd du har, med en helt grei bår for en familie å komme seg ut å fiske med. At du har gått gjennom Walters tråd - det er kanskje den beste prosjekttråden på BP - og han endte jo med å kvitte seg med hele båten da den var ferdig. Så vær nøktern og ta en ting av gangen. Og husk det er bruken av båten som skaper motivasjonen til alt kjaset med oppussinga. 

@Nero II, jepp! Skal få brukt den, første prio ? og det gikk et lys opp når jeg leste meg gjennom Walters arbeid, det blir like greit å kjøpe ny båt om man er misfornøyd med "planløsning" konkluderte undertegnede småbarnsfar til 2 ?

Bestilte trekk til sidene idag (felt over sofa) og tak,hhv lys grå og off White. Tenker det blir bra! Der det idag er striper, legger jeg sparkel for å få slett og ruller på med 1komp alkyd fra Biltema. Enkelt og greit. Bestiller smart tabs i samme slengen for å få raskere plan og litt mindre gynging i bølger. 

Elektro og styring må fikses før havtid. Lukke bak får bli prosjektet i vinter om jeg får audiens å ha den i garasjen av fruen. 

• 3 uker senere...

Vel, jobben e i gang.

Xfiner som dukket opp under det gamle skrogtrekket er tørt og fint. Etter fire runder med meg selv og en videosamtale med en kompis konkluderte æ at det sparkles og mettes på alle vegger, klaske på hvit alkyd og sparer masse tid foran å lime på trekk. Sparer også en del vekt med å male Vs lime trekk. Bruksverdi er lik, en sitt i kabin å drikk kaffe. Trekket går på sofaen og kanskje til ryggputer, de får festes med velcro. 

På babord skal fruen sitte i egen stol, sjøsjuk å sitte sidelengs uten full oversikt ut vinduene. Satser på det blir suksess! Se skisse på bildet under. Kapper litt av sofa så den blir like lang som sb side. Skapet forsvinner, men beholder litt plass under, samt god plass på begge sofasidene. 

Første del av jobben nå er å få det grovt sett ferdig, altså ramponere og kaste ut gammel moro uten å gi masse merarbeid! 

Ei nøtt æ har e det forbanna vindu som e bresta og om æ får smidd ut et nytt av plexiglass, uten at det blir et eviglangt petimeterprosjekt. 

Båtplass er forøvrig kjøpt midt i smørøyet, Steinnes Marina, sparer vel 20 min gange med min drukkenbolt av en 55hk 2t hver vei, og bruker heller noen watt frem til båten i stedet. Miljøpoeng?

Blir en fryd å stable inn familien på brygga fremfor å kyle de over rekka når den ligg på svai utfor huse hjemme. Gledes stort til den e bare å hoppe i å trykke play ?

Screenshot_20200610_233345_com.snapchat.android.jpg

Da har æ brukt dela av gårsdagen til å handle på Biltema. Fått bort siste rest av tapeten. Latt det stå å tørke ut litt ekstra når vi nu førr en gangs skyld sku møte på russevarmen i Nordens Paris. 

Motoren ligger ute for 10.000kr og det ser ut som den blir å gå for det. Et hakk nærmere ny motor. Den kan jo tross alt fløtte over te neste båt når vi har brukt opp denna yachten. ? 

Ukesoppdrag: fjerne skap babord og sparkle. Mer enn det tør æ ikkje skrive opp i småbarnstida! 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...