Jump to content

Hva er forventet effekt av solcellepaneler ift spesifikasjon? (Noen som har erfaring med Elfeland?)

thomasd

Recommended Posts

@Fantino Batterimonitoren ser ladestrømmen, og jeg registrerer sågar et lite drop i watt fra hva regulatoren sier den dytter inn til hva monitoren registrerer. Men det er nå så. Kjøleskapet drar ca 45 watt (kanskje det burde byttes...) når det er i gang, og det var det nesten kontinuerlig i den varmen som var. I tillegg er det litt ymse på 10 watt, og med begge solcellepanelene i gang gikk jeg minus 10-15 watt totalt (ca + 30 når kjøleskapet tok seg en pause).

Jeg hadde 4 x 50 watt paneler kjøpt hos Alternativ Energi som hadde blitt utsatt for et uhell en vindfull dag og hadde fått noen sprekker. Ref. tråd her om brannfare, tenkte jeg da at det var best å få skiftet disse til noen uten skader og bestilte 2 x 100W Elfeland. Da jeg erstattet panelene fra Alternativ Energi med de fra Elfeland, fikk jeg temmelig nøyaktig halvparten så mye ladestrøm. Jeg koblet så de gamle tilbake og ladestrømmen doblet seg og så inn med Elfeland igjen og strømmen ble halvert. Samme plassering, kabler og regulator og samme oppkobling (seriekoblet Elfeland, parallelkoblet to og to AE-paneler som igjen ble koblet i serie). Det ser dessverre ut som om disse panelene ikke lever opp til forventningene.

Jeg har sendt reklamasjon til selger, kan legge det ut her når jeg får en konklusjon (foreløpig har jeg bare fått en masse spørsmål..)

Maika skrev 48 minutter siden:

Kan virke om at dette et godt eksempel på at man ofte får hva man betaler for, hvor har dere kjøpt disse panelene?

Hvis et kjapt Google-søk kan brukes for å lokalisere selgere, ser det ut til at det er eBay (fra Hong Kong) og Kina (Banggood.com) som er de populære kildene for Elfeland-paneler.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Takk for nyttig info @Den Sorte Svane. Da er det kanskje som jeg mistenkte, at spesifikasjonene ikke helt matcher virkeligheten. Sånn er det jo dessverre tidvis med Kinavarer, heldigvis er det jo greie garantiordninger ift å få varen man har avtalt. Jeg har etablert sak på ebay nå og blitt tilbudt 50% fra selger, men tenker han må grave litt dypere i lommene enn det. Lite interessert i å bruke begrenset takplass på ineffektive paneler...

For hva det er verdt: Mine 4 x 150W kom også pent pakket fra Kina. Det ble kalt ‘Sunpower’ men det er sikkert bare tøys. Uansett så har de flere ganger gitt over merkeeffekten i samlet ladeeffekt ut fra regulator, så da er i alle fall jeg happy.

Horst skrev for 2 timer siden:

Jeg har ett 100 w fleksibelt kinapanel og et 100 w Victron panel på ramme. Det er natt og dag for å si det sånn. Kinapanelet gir nesten null effekt, Victron panelet leverer som det skal.

Fantino skrev 23 minutter siden:

For hva det er verdt: Mine 4 x 150W kom også pent pakket fra Kina. Det ble kalt ‘Sunpower’ men det er sikkert bare tøys. Uansett så har de flere ganger gitt over merkeeffekten i samlet ladeeffekt ut fra regulator, så da er i alle fall jeg happy.

Som med alt annet: Kvaliteten på produkter avhenger av mange faktorer, og ikke bare pris alene. Bare se på Biltema - de har endel dritt, men også endel gull. Ulempen med både Kina-varer («egenimport» fra Kina) og Biltema-varer er at man ikke alltid vet hva man har fått før man får testet det hjemme.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Helt enig. Ebays garantier er således gull, problemet er gjerne at man sløser bort tid på å finne en ny leverandør/annet produkt. Har gjort et par forsøkt på å kjøpe et sett med oppladbare batterier (off topic) - det er helt lotto, har ikke "vunnet" enda...

Noen som har kjennskap til Maritim sine solcelle panel ? Vurderer et 100 watt de selger. Blir det i minste laget ? Skal drifte 130 liters kjøleskap, litt Led TV og D4 varmer i ny og ne.. alle lys ombord er led... har generator som kjøres en halvtime 2 ganger for dagen pga varmtvann ..da blir det også lading med 30 amp lader..

Om du har plass så kjør mer enn 100 watt(gjerne x 2), men enda mer viktig: Når du har generator bør du kjøpe langt større lader.

Jeg lader med 120 amp når generatoren går.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Maika skrev 1 time siden:

Hvis du risikerer skygge på panelene, ville jeg i hvert fall forsikret meg om at panelene har innebygde dioder for å håndtere dette, ala de fra Victron. (De har jeg, og lader bra selv med delvis skyggelegging.)

Jeg får høre med de på maritim ang det. Er ikke det meste likt av slikt utstyr i dag..? 

Jo, det meste er nok likt, men ikke alt. Det som er viktig er om det er bygget inn bypass dioder i panelet.

Dessverre er erfaringen at noen av de som selger panelene ikke har peiling på hverken hva de selger eller bruk av det.

Jeg refererte til nettopp dette i dette innlegget: https://baatplassen.no/i/topic/133492-solcellepaneler-valg-av-type-størrelse-og-montasjen/?do=findComment&comment=2029757

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

VannTro skrev for 2 timer siden:

Om du har plass så kjør mer enn 100 watt(gjerne x 2), men enda mer viktig: Når du har generator bør du kjøpe langt større lader.

Jeg lader med 120 amp når generatoren går.

Jeg har bare 4 × 120 amp forbruk. Så en serlig større lader blir vel bare over kill..? Det holder faktisk i dagesvis, når generatoren blir kjørt litt ekstra.. det var det siste jeg tenkte jeg skulle slippe...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Jeg har 4 x 200 amp. og batteriene har ikke noe problem med å ta imot i hvert fall(ser ladingen på batterimonitor).

Jeg kjører også generator 1 time hver dag for å varme vann og lage poteter(har strøm på komfyr og stekeovn).

Forbruket mitt er 110 liter kompressorboks + 85 liter skap + duppeditter og lys(eventuelt varme om det er kaldt).

Jeg synes fort vekk forbruket er over 100 amp. pr. døgn, men jeg liker kald drikke :drink:

Tror ikke det hadde skadet med større lader for å holde batteriene over 60-70%

VannTro skrev 55 minutter siden:

Jeg har 4 x 200 amp. og batteriene har ikke noe problem med å ta imot i hvert fall(ser ladingen på batterimonitor).

Jeg kjører også generator 1 time hver dag for å varme vann og lage poteter(har strøm på komfyr og stekeovn).

Forbruket mitt er 110 liter kompressorboks + 85 liter skap + duppeditter og lys(eventuelt varme om det er kaldt).

Jeg synes fort vekk forbruket er over 100 amp. pr. døgn, men jeg liker kald drikke :drink:

Tror ikke det hadde skadet med større lader for å holde batteriene over 60-70%

Nei kunne sikkert hatt litt større lader ...men ligger greit 4 dager slik det er nå, men må kjøre gen litt ekstra utenom varmtvann ..

Har forstått det slik at lader skal være ca 10 % av batt. kapasitet..

Jeg tester ut med 1stk 100watt solcelle, og ser om det holder..vist ikke er det vel kurant og henge på en 100 watter senere om det viser seg og være i underkant. 

• 2 uker senere...
thomasd skrev On 7.6.2018 at 14.05:

Takk for nyttig info @Den Sorte Svane. Da er det kanskje som jeg mistenkte, at spesifikasjonene ikke helt matcher virkeligheten. Sånn er det jo dessverre tidvis med Kinavarer, heldigvis er det jo greie garantiordninger ift å få varen man har avtalt. Jeg har etablert sak på ebay nå og blitt tilbudt 50% fra selger, men tenker han må grave litt dypere i lommene enn det. Lite interessert i å bruke begrenset takplass på ineffektive paneler...

Da har eBay avsluttet saken og gitt full refusjon. Antar de har hatt flere klager på disse panelene siden dette ble utfallet. Selger fikk muligheten til å sende returdokumenter og få panelene i retur men har ikke respondert. I følge eBay kan jeg da gjøre hva jeg med panelene. Som deg har jeg begrenset plass, så nye og effektive paneler må anskaffes.

Ser nesten ut som jeg også må bite i det kjente eple....

Her er hva mitt "100w" elfeland har levert de siste dagene i litt varierende vær.

Har stusset litt på at folk drifter kjøleskap på solcellen..

Jeg ligger normalt på 16-18V på panelet.

Panelet liggende på lukegarasjen, baugen ligger mot sørvest.

762141792_Skjermbilde2018-06-22kl_10_44_51.png.d69545aabec20e8c624814c39fe51acf.png

Je har 100w panel fra Sparelys med mppt regulator og et display.

Men synes regulatoren har lav spenning pp ladestrømmen.

Har 14,1 volt på panelet, men bare 12,5 vol ladespenning. Likevel lader den med 2 amp nå i lettskyet vær.

Men er det riktig med bare 12,5 v ladespenning?  I direkte sollys holder den som regel over 13 volt og opp mot 18 v på panelet.

Hilsen

Lurvetass

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...