Jump to content

"Eltrim" Hvordan teste trimflaps-motor uten kontrollboks


Guest Princess Ess

Recommended Posts

Jeg kjenner ikke dette produktet spesielt, så dette blir bare generelle betraktninger ut fra elektro-kompetanse.

Forutsatt at motorer i trimplan er samme som spenning på elektrisk anlegg i båten 12V eller 24V. Da bør motor kunne kjøres med å tilføre 12V på pinne 1 og 2 i pluggen til trimplan. Bytter du om pluss og minus skal aktuator gå motsatt vei.

 

Mellom pinne 3 og 5 bør du måle motstand. Denne er uavhengig av posisjon på aktuator. Den bør være lik på begge.

Måler du motstand mellom 4 og 3 eller 4 og 5 skal motstand endre seg når aktuator kjøres. Målt motstand vil være avhengig av posisjon.

Kjører du aktuator helt inn eller helt ut bør motstand mellom 4 og ene enden (3 eller 5) bli nær null, den andre kombinasjon nær det du måler 3 og 5. Begge aktuatorene bør oppføre seg likt.

 

NB! Jeg tar ikke noe ansvar for om motorene ikke er 12V og eventuelt brenner siden jeg ikke kjenner konstruksjonen !

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...