moloko Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 @pege Har vært inne på den tanken før, til andre prosjekter. I dette tilfellet vil jeg nok ha det reversibelt, jeg skal jo selge båten før eller siden og vet uansett ikke om denne saken trenger flere reparasjoner før eller siden :) Link to post
shipahoy Svart 12.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 (redigert) Jeg pleier å bruke en lakk som du kan lodde gjennom, men Biltema har sluttet å selge den. Det går sikkert å få tak i noe lignende. Redigert 12.Juni.2018 av shipahoy (see edit history) Link to post
moloko Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 Så en liten digresjon: Da jeg kjøpte båten hang det en slik på nøkkelknippet: En slik har jeg aldri sett før. Tenkte at "Javel, dette er sikkert noe lurt" og lot det være med det, men hver gang jeg hadde den i hånda ble jeg mer og mer nysgjerrig på hvordan denne saken fungerer. Etthvert gikk tankene mer og mer til OM denne saken fungerer. Og hva gjør den som en tradisjonell korkball ikke gjør? Er WaterBuoy et must-have eller must-not-have? Vel, til syvende og sist så er det én ting som er viktig for meg: at nøkkelknippet flyter om det faller i vannet. Så da var valget enkelt: fjerne dette usikkerhetsmomentet og feste på en korkball. Dermed var alt klart for å finne ut av hvordan og om greia egentlig fungerte! Fylte vasken med vann og slang den oppi. Ingenting skjedde. Holdt den under vann, fortsatt ingenting bortsett fra bittelitt luftbobler fra hullene man ser. OK, bra at jeg bytta tilbake til kork. Så da er det bare en ting å gjøre: tilfredsstille nysgjerrigheten! Det oransje "lokket" på den flate enden ble poppet av med en flat skrutrekker, og da åpenbarte det seg en slags slapp signalfarget dong: Javel, denne skulle vel ha blåst seg opp da? Det gjorde den altså ikke. Så hvordan skulle det fungert, tro? Skånsomt og forsiktig ble den åpnet på en fullstendig reversibel måte: Ikke så veldig mye fancy greier inni, egentlig. Ballongen, en fjærmekanisme og en beholder. Samt endel klinete, klar guffe som kunne minne om silikon eller vaselin. Her beholderen samt ventilen: Innholdet i beholderen skulle tydeligvis blåse opp ballongen etter å ha kommet i kontakt med vann. Så da spør man seg jo, hva slags innhold er det her? Ja, det var faktisk ingen verdens ting. Bortsett fra plastspon etter sagingen. Ikke rart den ikke virket! Inne i selve b allongen var det en klump av et eller annet. Vrengte ballongen, og da dukket dette opp: En LED, pluss noe. Her befridd: Sjekket batteriene, de var fullstendig flate. Så selv om ballongen hadde blåst seg opp ville ikke denne blinket. Selve LEDen virket iallefall. Dette viste seg å være en blinke-LED, så det er jo litt kult. Den ble frigjort og puttet i skrinet sammen med resten av samlingen. Finner nok på noe med den en gang. Så moralen er: fancy gadgets er vel og bra, men noen ganger er det best å bruke noe man VET virker. Også etter å ha bodd i båt, våte shortser, varme biler og alt mulig annet som f.eks et nøkkelknippe kan bli utsatt for :) Link to post
moloko Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2018 16 minutes ago, shipahoy said: Jeg pleier å bruke en lakk som du kan lodde gjennom, men Biltema har sluttet å selge den. Det går sikkert å få tak i noe lignende. Godt tips! Får se om en av pusherne har noe slikt. Det var noe lignende på kretskortet originalt, men mye av det forsvant nok etter IPA-tannpussen. Link to post
Marida Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 For det første gratulerer med ny båt. Dette er en av de som faktisk ble solgt ny fra Monic på Lillestrøm i 96. med ferskvannskjøling. Dette er vel en av de best utstyrte 2355 i landet, med ankervinsj, og baugpropell. Nå kjenner jeg både selger og mekaniker. Selger er for øvrig medlem her. Igjen grattis og fortsett å skriv, dette er moro å følge med på. Link to post
moloko Svart 13.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Takk for det, @Marida! Det er nok av planer, og har et par historier på lager som skal ut når jeg får tid, så det er bare å henge med :) Link to post
moloko Svart 13.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Skulle sjekke oljestanden her om dagen, og la merke til at den var ganske lav. Faktisk på den nederste streken! Vel og bra, det er jo bare å fylle opp. MEN: Denne skal vel egentlig være rett? Nå må jeg jo anta at oljenivået faktisk er noe høyere enn det som vises, og jeg vil jo ikke overfylle heller. Så da blir spørsmålet hvor nivået egentlig er. Tenker å ta en snor og legge på "sikksakken", og deretter måle lengden på snoren. Så kan jeg måle selve sikksakken og få en differanse. Denne differansen kan jeg da legge til oljenivået på måleområdet og få en noenlunde riktig måling så jeg kan tilpasse hvor mye jeg fyller. Høres det ut som en grei plan? Bonusspørsmål: - Hvor mye olje er det mellom max og min-merket? Dette er jo fra "over there", så jeg antar at de ikke opererer med liter. - Er det verdt å kjøpe en ny peilepinne, for å bli kvitt dette? Eller kanskje å prøve å rette den ut, eventuelt med blåselampe? Link to post
tilplan Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Tror peilepinnen skal være bøyd. Har hatt det på en motor, sikkert i en bil, en gang. Er kanskje for å holde pinnen sentrert i røret. Link to post
Pettern1972 Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Morro a se at Bay-en blir passet på. Kjenner forrige eier godt. Har sitti mye i den båten. Mekanikeren er forresten arvingen vår. Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
moloko Svart 13.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 @tilplan Jaggu! Ser ut som du har rett. Bildesøk på google viser en masse slike sikksakkpeilepinner. Da fyller jeg bare til max-merket, så er alt i orden! Takk. @Pettern1972 Link to post
Ask Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 moloko skrev On 8.6.2018 at 19.04: Hvis ingen har bedre forslag? Eller en defekt fjernkontroll av samme slag å selge? :) Hei Kva med slike vasstette plastikkboksar, med hengsla lokk og klemmer til lukking, ein får kjøpt i ulike storleikar? EIn av mine er av merke "Pelican". Den har vore med på hundrevis av dykketurar i over 20 år. Ask Link to post
moloko Svart 13.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 @Ask Ja, det var lurt! Noe ala den her kanskje: https://www.clasohlson.com/no/Vanntett-boks/Pr318544000 Da får jeg forsøke å finne noen gode, vanntette knapper. Tror jeg skal koste på meg noe fra ELFA eller lignende. Jakten begynner... Link to post
Ask Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Hei Ja det var slike eg tenkte på. Dei finst i eit utal ulike storleikar. Sikkert i ulike kvalitetar òg. Ask Link to post
Grufolf Svart 13.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Ser jo nyttigheten og fornuften i å reparere den gamle fjernkontrollen. Men ser også samtidig at man kan bestille ny på ebay, riktig nok uorginal men meg mottaker og det hele til under hundrelappen så er det kanskje noe å vurdere? Aner ikke rekkevidde osv..... https://m.ebay.com/itm/12V-Electric-Winch-Wireless-Remote-Control-Cordless-for-ATV-SUV-Jeep-Car-BI569/312092412264?epid=6016973286&hash=item48aa284968:g:9Z4AAOSw9t1atL-8 Link to post
moloko Svart 13.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2018 Absolutt et alternativ. Bra tips. Men nå funker jo min igjen. :) hadde det til og med gøy med reparasjonen, og gleder meg til å lage ny boks med valgfrie knapper sitter og funderer på å sette inn en esp32 eller lignende så jeg kan styre via mobilen, eller noe annet. I tillegg til knapper. Har ikke nevnt det i tråden ennå, men jeg er dataingeniør og nerd, så jeg har Planer. Bl.a så trenger instrumentene og tilhørende paneler å fikses en del på, så jeg tenker å få inn (minst) en raspberry pi og et oled-display pluss knapper og joystick eller trackball til å overvåke og betjene diverse elektrisk. Har litt erfaring med arduino også. Så vinsjen må ses i sammenheng. Dette prosjektet blir nok noe for vinteren. Begge panelene i "tre" skal byttes. Stort sett alt av knapper og instrumenter er enten defekt, irrelevant (mph??) eller tvilsomme. Watch this space :) Link to post
moloko Svart 3.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 På tide med en liten historie fra virkeligheten (og et par spørsmål): Det var på tide med en liten båttur, bestemte familien. Den ferske kapteinen, altså undertegnede, sjekket det han hadde forstand til å sjekke av væsker og brytere, tenningen ble vridd om, 2/3 av kommunens innbyggere behørig informert om at alarmen på Mercruiser-motoren fremdeles fungerer, og så ble motoren startet med et lite V8-brøl. Slik er prosedyren. Så ble fortøyningene kastet og vi bakket forsiktig ut av båsen. Det er ganske trangt der vi ligger, kanskje halvannen båtlengde akterover så går propellen på grunn. Derfor er det meget kjekt som uerfaren å ha det fortreffelige hjelpemiddelet "invalidepropell", eller baugthruster som det også heter. Siden jeg overtok båten har den blitt benyttet flittig, selv om enkelte skal ha det til at det er feigt. Samme det så lenge det virker, tenker jeg. Vel. Tiden var inne for å vri båten 90 grader mot babord og kjøre ut av havna. Giret satt i fri. Ga fjernkontrollen den påkrevde to-fingers salutt for å aktivere, og et lite blipp på stikka retning babord. Det kommer et "hvirr" og båten flytter seg litt... mot styrbord? Hva? Tankene farer. Jeg har da alltid dyttet stikka den veien jeg vil at baugen skal gå? Noe annet ville vært helt ulogisk. Likefullt, fakta er fakta. Javel, som overlevende etter utallige strategiendringer og omorganiseringer i arbeidslivet skal det hvertfall ikke stå på tilpasningsevne og endringsvilje, så jeg gir den et lite blipp mot styrbord isteden. Baugen går mot styrbord. Ja faktisk fortsetter den å gå mot styrbord, selv om jeg nå har sluppet joysticken. Hvirrrrrrrrr. Jamen svarte, stopp da? Jeg dytter stikka mot babord. Hvirrrrr. Jeg trykker på off knappen. On-knappene igjen. Hvirrrrr.. fortsatt styrbord. På dette tidspunktet har vi gått en hel runde rundt, og momentet til båten etter bakkingen har sendt oss farlig nær land. Setter giret kjapt forover og tilbake i fri, og får på den måten dyttet båten litt vekk fra land og nærmere brygga igjen. Fortsatt hvirring og full fart rundt styrbord. På dette tidspunktet begynner jeg å gjøre min faderlige plikt med å utvide tassaladdens vokabular, og ramser opp en hel rekke ord han aldri har hørt før. Rederinnen stiller en rekke betimelige spørsmål, og speider mot land. Trolig for å be noen om å filme opptrinnet slik at det kan legges ut på YouTube til glede for andre. Joystikkens knapper og funksjoner blir nå utforsket grundig, samtidig som det vurderes klaringer i begge retninger. Brygga og nabobåten begynner å bli faretruende nær, så det ble justert med å sette båten i gir nok en gang. Samme hva joysticken instrueres i skjer det absolutt ingen endring, baugthrusteren fortsetter å hvirre mot styrbord. Rederinnen foreslår å skru av motoren, men ettersom karusellpropellen drives direkte fra batteriet blir det nedlagt veto. Jeg har ikke whiteboard ombord, men dersom jeg hadde hatt det kunne jeg enkelt forklart at gjeldende kurs beskriver en spiral som sakte men sikkert beveger seg omkring, og at denne spiralen på intet tidspunkt må overlappe med andre objekter, da to gjenstander som kjent ikke kan innta samme posisjon til samme tid uten at det oppstår en konflikt. I stedet ble det anmodet om arbeidsro slik at kapteinen kunne få grave noe dypere i sitt reportoar av uvanlige ord og uttrykk som beskriver den ugustige situasjonen på en tilfredsstillende måte. Giret ble brukt flittig. Kun i nord/syd retning, for å ikke få enda en akse å holde styr på. Til slutt hadde inn- og utkoblingen av gir blitt peilet inn såpass godt at båtens bevegelser ikke lenger tegnet en spiral, men noe i nærheten av en sirkel, som ikke overlappet med hverken natur eller nabobåt. Tenningen ble kuttet, og en nå ganske svimmel og ustø kaptein kastet seg bak i retningen hovedbryterne til batteriet. De ble nådd, avskrudd, og endelig ga hvirringen seg. Vi lå stille. Takke f@¡£$. Kan jeg få ta en øl nå? Så spørsmålene: Hva var det som skjedde her? Det første jeg gjorde var å kikke oppunder joysticken for å se om det var noe med tilkoblingene, så jeg rugget litt rundt på kabelsko for å se om det var noe åpenbart, men fant vel egentlig ikke ut noe. Jeg hadde ikke sinnsro til å sjekke om "on"-lyset på joysticken skrudde seg av og på som normalt da jeg sto i det, desverre. Hadde jeg visst det kunne det kanskje hjulpet. Kikket i manualen, og etter hva jeg forstår så betjenes releet av joysticken ved at den kortslutter riktige poler på releet. Slik jeg tenker nå er det to mulige syndere: Joysticken eller Releet. Dette er en Side-Power SE30. Uten lokket på ser den slik ut: Uten å ha tegningen friskt i minnet eller sjekket så nøye så tror jeg releet er den nederste svarte klumpen, som jeg har dratt av koblingen på her: Ville bare se etter tegn på irr og slikt, men det ser helt greit ut utvendig. Har også prøvekjørt thrusteren i båsen flere ganger etterpå, men hver gang har alt fungert helt fullstendig som normalt. Vel og bra det, men jeg har VIRKELIG ikke lyst til å gjenta denne dansen. Så jeg ønsker å finne svar - hva var det som gikk galt? Hadde jeg bare kunnet reprodusere det ville alt vært så mye enklere... Slik det står nå vet jeg ikke om det var min umotiverte rugging på kabelsko som gjorde utslaget, eller noe annet. Så da er spørsmålet: Noen som har hørt om lignende før? Forslag til hva jeg kan sjekke? Vil nødig kjøpe nytt relé hvis det er joysticken som er feil, eller ny joystick hvis det er reléet som er feil.. eller noen av delene hvis jeg kan unngå det og fremdeles tørre å bruke den uten redsel for en ny karuselltur. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 moloko skrev for 2 timer siden: Tankene farer. Jeg har da alltid dyttet stikka den veien jeg vil at baugen skal gå? Noe annet ville vært helt ulogisk. Åhå, det syns du ja. Måtte snu kontrollpanelet på min baugtrøster. Helt ulogisk sånn som du vil ha det ;-) Det skal støtes "vekk" vann den veien jeg trykker/skyver. Så det så :-D Link to post
Cheyenne Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Pinkvin skrev 14 minutter siden: Åhå, det syns du ja. Måtte snu kontrollpanelet på min baugtrøster. Helt ulogisk sånn som du vil ha det ;-) Det skal støtes "vekk" vann den veien jeg trykker/skyver. Så det så :-D Hvis stikka for thruster går motsatt vei av baugen regner jeg med at når du svinger på rattet går det også motsatt vei? Like logisk. Link to post
moloko Svart 3.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 15 minutes ago, Pinkvin said: Åhå, det syns du ja. Måtte snu kontrollpanelet på min baugtrøster. Helt ulogisk sånn som du vil ha det ;-) Det skal støtes "vekk" vann den veien jeg trykker/skyver. Så det så :-D Hmmm... har aldri brukt "report post"-knappen før, men merker det frister litt nå! ;) PS: hvis din thruster er som min så kunne du koblet om i "andre enden" og fått samme resultat, men om du først vil ha det slik at kontrollene går motsatt vei så vil du vel ha teksten opp-ned og helst speilvendt også? Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Cheyenne skrev 2 minutter siden: ..... regner jeg med at når du svinger på rattet går det også motsatt vei? Like logisk. Selvsagt ikke, ville vel også blitt vanskelig å få til på båt, biler osv ikke sant ;-) Men å bytte om på trøsteren er jo en to- minutters greie og da har man det jo på den måten en selv syns er best. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 (redigert) moloko skrev 5 minutter siden: Hmmm... har aldri brukt "report post"-knappen før, men merker det frister litt nå! ;) PS: hvis din thruster er som min så kunne du koblet om i "andre enden" og fått samme resultat, men om du først vil ha det slik at kontrollene går motsatt vei så vil du vel ha teksten opp-ned og helst speilvendt også? Løsnet to skruer og snudde panelet ved styringa. Ingen skrift som avslører meg ;-) I mitt hode var det soleklart at forrige eier hadde koblet feil, men kanskje det er koblet motsatt i mitt hode. Uansett, strålende fornøyd med resultatet av snuoperasjonen Er akkurat som jeg vil ha det nå. -- Kanskje jeg og forrige eier av din båt er i slekt? :-D Redigert 3.Juli.2018 av Avmønstret# (see edit history) Link to post
Cheyenne Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 moloko skrev for 3 timer siden: Vel. Tiden var inne for å vri båten 90 grader mot babord og kjøre ut av havna. Giret satt i fri. Ga fjernkontrollen den påkrevde to-fingers salutt for å aktivere, og et lite blipp på stikka retning babord. Det kommer et "hvirr" og båten flytter seg litt... mot styrbord? Hva? Tankene farer. Jeg har da alltid dyttet stikka den veien jeg vil at baugen skal gå? Noe annet ville vært helt ulogisk. Likefullt, fakta er fakta. Javel, som overlevende etter utallige strategiendringer og omorganiseringer i arbeidslivet skal det hvertfall ikke stå på tilpasningsevne og endringsvilje, så jeg gir den et lite blipp mot styrbord isteden. Baugen går mot styrbord. Ja faktisk fortsetter den å gå mot styrbord, selv om jeg nå har sluppet joysticken. Hvirrrrrrrrr. Jamen svarte, stopp da? Jeg dytter stikka mot babord. Hvirrrrr. Jeg trykker på off knappen. On-knappene igjen. Hvirrrrr.. Rederinnen foreslår å skru av motoren, men ettersom karusellpropellen drives direkte fra batteriet blir det nedlagt veto. Det som skjedde her er grunnen til at jeg har en hovedhovedbryter til å slå av all strøm i båten samt egne hovedbrytere til hver av thrustere og ankervinsj sånn at hvis en av de henger seg opp kan strømmen kuttes kun til den komponenten det er noe galt med. Link to post
moloko Svart 3.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 1 minute ago, Pinkvin said: Er akkurat som jeg vil ha det nå. Tross alt det viktigste. Og desto mer glede og utbytte når man kan få ting som man selv ønsker på eget utstyr. Så jeg gir bare tommelen opp, selv om din preferanse selvsagt er helt ulogisk ;) Link to post
Cheyenne Svart 3.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 Pinkvin skrev 8 minutter siden: Selvsagt ikke, ville vel også blitt vanskelig å få til på båt, biler osv ikke sant ;-) Men å bytte om på trøsteren er jo en to- minutters greie og da har man det jo på den måten en selv syns er best. Vel, hvis du er litt fingernem og vet hva du holder på med er det ingen problem å snu dreieretning både på hydraulisk styring eller teleflexstyring på båt. Har vært med på jomfrutur med en Halla 26 for mange år siden der teleflexen var montert feil vei. Ingen god opplevelse å få den inn i en trang båthavn. Link to post
moloko Svart 3.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2018 3 minutes ago, Cheyenne said: Det som skjedde her er grunnen til at jeg har en hovedhovedbryter til å slå av all strøm i båten samt egne hovedbrytere til hver av thrustere og ankervinsj sånn at hvis en av de henger seg opp kan strømmen kuttes kun til den komponenten det er noe galt med. Ja, der sier du noe. Jeg har faktisk en STOR rød knapp av "trykk her for å detonere atombomben"-typen spesifikt for å kutte strøm til thrusteren. Dessverre har den blitt plassert nede i motorrommet slik at den er fullstendig utilgjengelig. Skjønner hvorfor de monterte den der; kablene til og fra er av den riktig grove sorten som neppe hadde vært særlig gøy å trekke frem og tilbake til førerposisjon. Likevel... de kunne nesten spart seg bryet, så lite tilgjengelig den er. Kanskje noen har tips om reléer som kan styres via en tynn signalkabel som går til en bryter på førerposisjon? Har ingen sånn bryter til ankervinsjen heller, så det hadde vært fint å montere begge samtidig. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn