Jump to content

En nybegynners bekjennelser: Historien om Moloko

moloko

Recommended Posts

21 minutes ago, Pinkvin said:

Kanskje jeg og forrige eier av din båt er i slekt? :-D 

Nei altså, jeg har sjekket i ettertid og joysticken gir skyv korrekt vei, altså baugen styrer den veien jeg dytter stikka. Så det var en eller annen kortslutning/overledning/kosmisk f*enskap den gangen det hang seg opp.

Jeg skjønner ikke hva som skjedde, men som tidtrøyte skal jeg pelle løs hele stikka og gå over alle kabelsko og koblinger, pluss kosemåle litt med multimeteret for å se om jeg finner noe muffens.

moloko skrev 16 minutter siden:

Ja, der sier du noe. Jeg har faktisk en STOR rød knapp av "trykk her for å detonere atombomben"-typen spesifikt for å kutte strøm til thrusteren. Dessverre har den blitt plassert nede i motorrommet slik at den er fullstendig utilgjengelig. Skjønner hvorfor de monterte den der; kablene til og fra er av den riktig grove sorten som neppe hadde vært særlig gøy å trekke frem og tilbake til førerposisjon. Likevel... de kunne nesten spart seg bryet, så lite tilgjengelig den er.

Kanskje noen har tips om reléer som kan styres via en tynn signalkabel som går til en bryter på førerposisjon? Har ingen sånn bryter til ankervinsjen heller, så det hadde vært fint å montere begge samtidig.

Jeg har også alle 4 hovedbryterene i motorrommet men hvis jeg går ned fra førerpossisjon er jeg rett ved luka. Det tar ca tre sekunder å slå av bryter. Har hatt en ufrivillig test på dette ?

når baugthrusteren hengte seg opp en gang inni havna. Da var det effektreleet som hang. Det nyttet ikke å slå av panelet.

Redigert av Cheyenne (see edit history)

Er nok mest sannsynlig effektreleet som har brent seg fast under bruk.

Hadde tilsvarende opplevelse selv på vei inn i ei trang gjestehavn, var ganske kaotisk inntil jeg kompå at det erseparat hovedstrømsbryter til baugpropellen. Og heldigvis ganske greit tilgjengelig.

Hadde noen flere tilfeller av at den hang seg opp, men også den begynte også å fuske oftere og oftere. Da Ville den noen ganger bare gå den ene retningen.

Byttet derfor effektreleet, og etter det har den fungert feilfritt igjen. 

moloko skrev 42 minutter siden:

@to-vid Ja, heller mot den forklaringen. Jeg bør sannsynligvis bestille denne: https://sleipner.no/produkt/16684/hovedrele/ ? Ser ut som det er enkelt å bytte den iallefall.

@Ask

Det går også an å åpne det og iallefall sjekke om kontaktflatene er brent eller "sveiset" sammen. Da ser du om det er en mulig forklaring på hvorfor det skjedde. Hvis det ikke er altfor galt går det å pusse rent så virker det en stund til. 

Redigert av Cheyenne (see edit history)
1 minute ago, Cheyenne said:

Det går også an å åpne det og iallefall sjekke om kontaktflatene er brent eller "sveiset" sammen. Da ser du om det er en mulig forklaring på hvorfor det skjedde. Hvis det ikke er altfor galt går det å pusse rent så virker det en stund til. 

Interessant! Jeg har ikke hatt løs delen, så har ikke sett nøye på den, men trodde den var forseglet? Reléer på biler og slikt pleier å være det iallefall.

Pinkvin skrev for 15 timer siden:

Løsnet to skruer og snudde panelet ved styringa. Ingen skrift som avslører meg ;-) I mitt hode var det soleklart at forrige eier hadde koblet feil, men kanskje det er koblet motsatt i mitt hode.

Jeg har kjørt denne båten og kan bekrefte at thruster virket som den skal mht retning fra joystick

edit. Det er ikke uvanlig at selve joysticken ryker, har skiftet en del slike

Redigert av Marida
Leste etterpå at TS hadde funnet ut av det mht retingen. (see edit history)
moloko skrev for 11 timer siden:

Interessant! Jeg har ikke hatt løs delen, så har ikke sett nøye på den, men trodde den var forseglet? Reléer på biler og slikt pleier å være det iallefall.

Vel, det er mye som ikke ser ut til å være reparerbart men min tankegang er at det aller meste er sammensatt av et menneske og dermed demonterbart og mulig å sette sammen igjen av et menneske. For det meste går det bra, men av og til går det skikkelig til h@%</]?

Når det gjelder releer til biler er det ikke mange som ikke er mulig å åpne.

Pinkvin skrev On 3.7.2018 at 18.21:

Åhå, det syns du ja. Måtte snu kontrollpanelet på min baugtrøster. Helt ulogisk sånn som du vil ha det ;-) Det skal støtes "vekk" vann den veien jeg trykker/skyver. Så det så :-D

Hmmm. Tenkte litt mer på dette her. Hvis du har enspakskontroll for gass og gear så skal du altså dra spaken bakover for å gå forover? Ref. at vannet skal støtes vekk den veien du beveger spaken? Bare lurer. Virker iallefall helt feil for meg og sikkert de aller aller fleste som har med båt og gjøre.

Cheyenne skrev 47 minutter siden:

Hmmm. Tenkte litt mer på dette her. Hvis du har enspakskontroll for gass og gear så skal du altså dra spaken bakover for å gå forover? Ref. at vannet skal støtes vekk den veien du beveger spaken? Bare lurer. Virker iallefall helt feil for meg og sikkert de aller aller fleste som har med båt og gjøre.

Man skal ikke glemme at mange år, eksempelvis som statsansatt kan få som konsekvens at riktig blir galt, og styrbord blir babord. 

Uten at jeg vet hvor pinkvin jobber - bare en betraktning ut fra symptomene. :giggle:

locoLobo skrev for 12 timer siden:

Man skal ikke glemme at mange år, eksempelvis som statsansatt kan få som konsekvens at riktig blir galt, og styrbord blir babord. 

Uten at jeg vet hvor pinkvin jobber - bare en betraktning ut fra symptomene. :giggle:

??

• 2 uker senere...

Drivstoffpumpe, sannsynlig Biltema. 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • 2 uker senere...

Av en eller annen grunn vil ikke båten i plan lenger...

Når vi gir gass forsiktig oppover så går det greit opp til en 7-8 knop, men så stagnerer det litt. Med litt mer gass skjer det lite annet enn at det bråker mer, men med mye mer gass så høres det ut som propellen "mister taket" og så skjer det ikke mer. Turtallet øker ganske brått, men farta gjør ikke. Tør ikke å prøve å la den gå slik lenger enn noen sekunder. Hadde ingen slike problemer på prøvetur eller hentetur, selv om det var en "kneik" rundt 7-8 knop før den skjøt fart og etterhvert kom opp i plan.

Virket på henteturen som det er litt "dødsone" mellom 7-8 og 19-20, men nå får jeg altså ikke nok dytt til å komme over den kneika fordi det glipper/slurer/hvanådeter.

Noen som har tips om hva det kan være? Har ikke vært oppe i plan siden slutten av mai, men ikke forsøkt før nå i juli. Kan det ha grodd så mye at det er det som er problemet? Eller kan det være noe annet? Jeg har mer eller mindre null kontroll på trimplan og trim på drevet, men mener å ha forsøkt det som er av kombinasjoner for å få den opp i plan på den korte turen vi hadde.

Takk, @Framtia og @BjornK

Høres ut som jeg trenger en mekaniker, og så kjekt at jeg fikk tips om noen ålreite i nærheten.

Er det trygt å kjøre de 10-12 nm til leangbrukta slik det er, tro? Eller burde jeg prøve å få en mekaniker til å komme til meg? Jeg føler meg (og er) fryktelig uerfaren. Får høre med verksted på mandag uansett.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...