Strandkrabba Startet 7.Juni.2018 Del på Facebook Startet 7.Juni.2018 Jaja... Jeg er på finnkjøret, og sjekker hver dag etter båter. Er usikker på hva slags type, så følger med på mange merker. Men! En ting jeg legger merke til. Det er kun et fåtall med annonser der det nevnes antall timer på motor. Og er ganske lei å spørre folk om det. Etterhvert så har jeg gitt meg med å spørre. Fordi jeg tenker at en som ikke nevner det, gjør det av en grunn. Enten er det mange timer, eller så vet de ikke. Og lurer litt på hva folk tenker om det? Hadde du kjøpt en bil, uansett hvor mange km? Er ikke det noe som er RELATIVT viktig å få med seg? Dette gjelder i like stor grad de som er proffe båtselgere. Telemark lystbåtformidling er værst, med annonsetekster som er på et pinlig nivå, når det kommer til nødvendig informasjon. Jaja... Det kan godt hende det bare er meg som er opptatt av sånt. Men uansett, uten motortimer, så tror jeg folk går glipp av en del potensielle kjøpere. Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Enig, viktig informasjon. Pluss bilder av motor og motorrom. Gir i hvert fall et førsteinntrykk av hvordan det står til. Stor variasjon på dette området. Enkelte motorrom ser jo ut som operasjonssaler (før operasjon), mens andre ser ut som en krigssone. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Fryktelig mye rart som skrives og ikke skrives. Mistenker nok at mange ikke har peiling og finner det lurest å holde kjeft. Stol på magefølelsen og få med deg en kompis/konsulent om du ikke har nok kompetanse selv er mitt råd. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
hanto1 Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 De fleste fritidsmotorer er ikke gått noe særlig, 2000 timer tilsvarer ca 10000 km i bil. Om motoren er gått 400 eller 900 timer så har det lite å si på verdien. Tidens tann/ tæring knekker de fleste båtmotorer, ikke slitasje. Selvfølgelig bør man jo oppgi timetall i annose, men da de fleste bruker ca 20 år på å oppnå 1000 timer så er det ikke kritisk. Spør heller hva som er blitt gjort med motoren de siste 20 år.. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 (redigert) hanto1 skrev for 2 timer siden: De fleste fritidsmotorer er ikke gått noe særlig, 2000 timer tilsvarer ca 10000 km i bil. Om motoren er gått 400 eller 900 timer så har det lite å si på verdien. Tidens tann/ tæring knekker de fleste båtmotorer, ikke slitasje. Selvfølgelig bør man jo oppgi timetall i annose, men da de fleste bruker ca 20 år på å oppnå 1000 timer så er det ikke kritisk. Spør heller hva som er blitt gjort med motoren de siste 20 år.. Jeg er enig i det meste du skriver, men hvis du regner en gjenomsnittshastighet på 50 km/h blir vel 2000 timer 100 000 km? Så vet vi også at båtmotorer går med høy belastning en stor del av tiden sammenlignet med en bilmotor. Redigert 7.Juni.2018 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
joachimo Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Det er vel de færreste båter som over 2000 motortimer har en snittfart på 27 knop. Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
hanto1 Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Mente selvf. 100 000, men selv om båtmotorene går med høyere belastning når få å komme over 2000 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 (redigert) Nei det stemmer nok joachimo. Nå svarte jeg på hanto1 sitt inlegg der han sammenlignet motortimer i bil. Da tror jeg 50 km/h kan være i nærheten. Redigert 7.Juni.2018 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Synes uansett ikke det er irrelevant å oppgi timeantall i annonsen. Selvsagt er vedlikeholdet og oppgraderinger viktigere, men timeantallet er en brikke i totalbildet og sier bl.a noe om hva man kan forvente å måtte gjøre med motoren de neste årene. Vil det ikke f.eks være en fordel å vite hvor mange timer en motor som skal ha ventiljustering hver 200 time har gått, eller reg.reim skifte etter gitt antall timer? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 ingen har bytta reg reim eller justert ventiler, derfor nevnes det ikke :p Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 He he, ja du er nok inne på noe der... Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 ..motoren har vært fullstendig problemfri og den rare metalliske bankelyden forsvinner når du ruser motoren noen ganger Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Sitat Vil det ikke f.eks være en fordel å vite hvor mange timer en motor som skal ha ventiljustering hver 200 time har gått, eller reg.reim skifte etter gitt antall timer? Om motoren skal ha ventiljustering eller reimskifte vær 200t ville jeg nå uansett ikke kjøpt den. Men enig timetall og hva som er jort med en motor bør oppgis i en annonse. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 (redigert) Blir skeptisk når motor ikke er nevnt. Har de i det hele tatt peilet olje mellom service? (hvis service foreligger da) Sjekket sjøvannsfilter? En kamerat av meg kjøpte en 27 fots seilbåt i fjor. Jeg ba han i det minste sjekke at det kom 1. kjølevann ut av eksosen når han startet opp, 2. sjekke sjøvannsfilter og 3. peile olja. Jeg tror han kun gidder å sjekker punkt 1. Makan til dårlig teknisk innsikt Redigert 7.Juni.2018 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Spørs jo litt på hvor mye en er villig til å betale , og på hvor kyndig/erfaren du selv er på båtmotor. Du finner alltid en fin og god motor , med alle papirer i orden. Brukt eller ny , der selger informerer om alt. På middels/større (30HK+) outboards nyere enn 3 år (iblant 5) , der selger ikke har oppgitt driftstimer ,så ville jeg styre langt unna. Mye av tryggheten med nye(re) motorer er at du har garanti. Garanti betyr at du må innom autorisert verksted etter fastsatte intervaller, etter fabrikantens krav og spesifikasjoner. Jeg mener at det er slurv dersom selger ikke har verstedhåndbok eller kvitteringer som viser at motoren er godt vedlikeholdt. Er båten nyere enn 10 år så skal du ha verkstedhåndbok /kvitteringer uansett , mener jeg , selv om det er 2. eller 3. eier som selger båten. Så må du høre hvordan rutinene har vært for opplag og vinterservice , flushing , smøring, etc. Båter som ligger i sjøen året rundt ville jeg styrt unna, med tanke på outboard. Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
PiperBill Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Skal man sammenligne båt og bilmotor så må bilmotoren har gått i oppoverbakke hele tida. Det sliter…. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
brs Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 På noen båter er det mulig å se hvor mange nm som er kjørt og sett i sammenheng med timeantall så vil kunne se om det er marsjfart eller kosefart som er mest brukt. Lite brukt er vel et like stort problem. Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 7.Juni.2018 Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 Min favoritt er "salong med havutsikt" ? Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 10.Juni.2018 Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 (redigert) Lavt timeantall i forhold til alder kan også være negativt. Det største problemet til båter som blir brukt lite er at de står lenge etter å ha blitt brukt i saltvann. Motorer bør brukes minst f eks en gang i uken gjennom sommeren. Da holdes omløpet i gang og rusten innvendig får ikke tak. Å stå i ro ukesvis uten å ha blitt konservert eller ferskvannkjølt etc er jo ikke heldig. Det er ikke bra at biler står i ro heller. Tenk hvis de hadde ligget i ro etter bruk i saltvann... Når man kjøper båt må man enten forsikre seg om at alt av oppgraderinger og årlig service er tatt. Folk som gjør det selv ville jeg vært skeptiske til. Med mindre du virkelig kjenner til de som eier båten og at de har spesiell ekspertise. Slike gjør-det-selv-folk finnes det overalt, spesielt blant bøteiere av større dyre båter, og de skal spare penger her og der på å fikse selv og det er umulig å dokumentere hvor bra eller mindre bra det er gjort. Du som kjøper båten sitter med «skjegget» og rydder opp etter forrige eier. Regn båtene som oppussingsobjekt prismessig og ta det som en bonus dersom alt er fint og flott likevel. Båtvedlikehold og vinterlagring er dyrt og hvis forrige eier ikke har den oppfatningen ville jeg automatisk vært skeptisk. Uttrykk som «det har aldri vært noe problemer med båten» kan enten være positivt eller veldig negativt for neste eier. Du skal i alle fall ikke uten spesiell kompetanse betale vanlig markedspris fra en slik gjør-det-selv båteier. Kjøp slike selvserviceutførte båter billig og regn med å måtte «pusse opp» en del. Det siste kan være vel så bra siden du da gjør alt ved kjøp og kjenner til alt som er gjort selv. Jo mer som er gjort jo bedre er det, men sjekk likevel særlig grunnen til at ting er utført. For grunnstøtinger osv kan skape senere problemer. Jeg ville også styrt unna båter som ikke er tatt opp vinterstid og ligget i boblehavn, eller vært lagret på umse vis utendørs i en hage her og der. Det er kaldt i landet vårt vinterstid og innendørs varmlagring er soleklart bedre for en båt full av utstyr. Det viktigste er kanskje likevel grunnstøtinger og at det ikke har vært vann i motorrommet. Da er gjerne helvete løs senere med rust og ledningsnett etc.... Redigert 10.Juni.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
shipahoy Svart 10.Juni.2018 Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 Min erfaring er at folk som setter bort service ikke kjenner båt og motor godt nok, og derfor ikke oppdager problemer og feil før det er for sent... Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 10.Juni.2018 Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 Timetelleren til VP, i hvert fall den som fulgte med displayet til MD2030-serien, er notorisk kjent for å slutte å fungere. Min ga seg etter få år. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 10.Juni.2018 Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 (redigert) shipahoy skrev 51 minutter siden: Min erfaring er at folk som setter bort service ikke kjenner båt og motor godt nok, og derfor ikke oppdager problemer og feil før det er for sent... Ikke nødvendigvis de som tar service hvert år uansett hos et kostbart anerkjent båtopplag/forhandler anbefalt av steder der det ble solgt nytt. De færreste gjør det, rett og slett fordi det er dyrere. Det er også viktig å sjekke hvor servicer er tatt. Det er nå en gang slik at de aller fleste har ikke nok peiling på så mye teknisk rundt båt og motor, og derfor skal de fleste sette bort servicer etc. Slike apparater er til for at ting skal være i orden. Og kvitteringer kan dokumemtere alt vedlikehold. Mangler det kvitteringer på arbeid og deler ville jeg vært skeptisk. Dumt å tukle selv eller få en man mener kan en del begynne å tukle på dyre ting uten skikkelig peiling. Trygghet er viktig på sjøen. Hvordan kan man ellers dokumemtere at en del faktisk er skiftet? Dette er dessuten viktig om du skal ha maskinskadeforsikring. Redigert 10.Juni.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
blueline Svart 10.Juni.2018 Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 Har solgt fire båter med innenbordsmotor. 3 av dem ble solgt uten at kjøper åpnet motorrom. Det sier vel sitt. Ingen peilet olje. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Juni.2018 Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 krabbelars skrev On 7.6.2018 at 15.47: .. av tryggheten med nye(re) motorer er at du har garanti. Garanti betyr at du må innom autorisert verksted etter fastsatte intervaller, etter fabrikantens krav og spesifikasjoner. Det er ikke helt riktig. Noen forhandlere godtar at du gjør service selv dersom du er kyndig og bruker originaldeler. Kvittering for deler er da en selvfølge. Og i slike tilfeller må jo selvsagt eieren kunne redegjøre i detalj hva som er gjort. shipahoy skrev 59 minutter siden: Min erfaring er at folk som setter bort service ikke kjenner båt og motor godt nok, og derfor ikke oppdager problemer og feil før det er for sent... Det der er jeg langt på vei enig i! Nå mener jeg ikke at det bør være et krav om at folk flest skal utføre service selv, da hadde det nok blitt mye rart. Men det er grunn til å løfte på øyenbrynene og skru på radaren når man hører følgende setning: "Nei, det tekniske har jeg veldig lite greie på, så der har jeg satt bort alt sammen." Har vært og sett på et par slike båter som rett og slett har sett ut som et lite helvete. Har lurt på om det er selgeren som har blitt lurt av verkstedet, eller om det bare har vært forsøk på å holde tilbake informasjon. Det jeg ihvertfall er helt sikker på er at en del entusiaster som gjør alt selv og kjenner hver ledning og skrue, gjør en myyye grundigere jobb enn hva som blir gjort på et verksted. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjetil1 Svart 10.Juni.2018 Del på Facebook Svart 10.Juni.2018 Tusen takk Lingefan for at du snakker oss som tar eget vedlikehold nedenom og hjem, og mener båten og arbeidet vårt ikke er verd noe. Vi som tar egen service, vet at det er forskjell på billig-deler og merke-deler, og kvaliteten på jobben vi gjør er ofte mye bedre enn den du får av mekanikere som jobber under tidspress. Som gjerne tar noen snarveier fordi det ikke er deres båt eller at sjefen ikke har sagt i minste detalj hva som skal gjøres. Vi som skruer på egen båt gjør ting best mulig fordi vi ikke vil ha klippekort hos RS. Vi kjenner båten, dens lyder og hvordan ting fungerer og oppfører seg, og merker når ting skjer. Kanskje klarer vi redde situasjonen når den oppstår, istedet for å fortsette til land/verksted og dermed lage potensielle sen-følgeskader som kanskje dukker opp etter verkstedet har reparert og båt solgt. Man skal kjenne verkstedet rimelig godt før man anser kvittering for utført service som et verdipapir. Jeg synes faktisk din holdning til oss som skruer selv er ganske ufin, nedsettende og dømmende. Jeg har kjøpt båt av noen som hadde perm full av kvitteringer på servicer og opplag. Ved tekniske spørsmål viste de til mappen. Jeg har kjøpt båt av en som visste hva som var gjort og hvordan, fordi han gjorde ting selv. Jeg fikk flest dyre overraskelser med båten med tykk mappe... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.