Jump to content

Når man selger båt, hvorfor ikke nevne noe om motor?


Strandkrabba

Recommended Posts

Jaja... Jeg er på finnkjøret, og sjekker hver dag etter båter. Er usikker på hva slags type, så følger med på mange merker. 

Men! En ting jeg legger merke til. Det er kun et fåtall med annonser der det nevnes antall timer på motor. Og er ganske lei å spørre folk om det. Etterhvert så har jeg gitt meg med å spørre. Fordi jeg tenker at en som ikke nevner det, gjør det av en grunn. Enten er det mange timer, eller så vet de ikke. Og lurer litt på hva folk tenker om det? Hadde du kjøpt en bil, uansett hvor mange km? Er ikke det noe som er RELATIVT viktig å få med seg? 

Dette gjelder i like stor grad de som er proffe båtselgere. Telemark lystbåtformidling er værst, med annonsetekster som er på et pinlig nivå, når det kommer til nødvendig informasjon. Jaja... Det kan godt hende det bare er meg som er opptatt av sånt. Men uansett, uten motortimer, så tror jeg folk går glipp av en del potensielle kjøpere. 

Link to post

Fryktelig mye rart som skrives og ikke skrives. Mistenker nok at mange ikke har peiling og finner det lurest å holde kjeft. Stol på magefølelsen og få med deg en kompis/konsulent om du ikke har nok kompetanse selv er mitt råd. 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

De fleste fritidsmotorer er ikke gått noe særlig, 2000 timer tilsvarer ca 10000 km i bil. Om motoren er gått 400 eller 900 timer så har det lite å si på verdien. Tidens tann/ tæring knekker de fleste båtmotorer, ikke slitasje.

Selvfølgelig bør man jo oppgi timetall i annose, men da de fleste bruker ca 20 år på å oppnå 1000 timer så er det ikke kritisk. Spør heller hva som er blitt gjort med motoren de siste 20 år..

Link to post
hanto1 skrev for 2 timer siden:

De fleste fritidsmotorer er ikke gått noe særlig, 2000 timer tilsvarer ca 10000 km i bil. Om motoren er gått 400 eller 900 timer så har det lite å si på verdien. Tidens tann/ tæring knekker de fleste båtmotorer, ikke slitasje.

Selvfølgelig bør man jo oppgi timetall i annose, men da de fleste bruker ca 20 år på å oppnå 1000 timer så er det ikke kritisk. Spør heller hva som er blitt gjort med motoren de siste 20 år..

Jeg er enig i det meste du skriver, men hvis du regner en gjenomsnittshastighet på 50 km/h blir vel 2000 timer 100 000 km? Så vet vi også at båtmotorer går med høy belastning en stor del av tiden sammenlignet med en bilmotor.

Redigert av Kallethekid (see edit history)
Link to post

Synes uansett ikke det er irrelevant å oppgi timeantall i annonsen. Selvsagt er vedlikeholdet og oppgraderinger viktigere, men timeantallet er en brikke i totalbildet og sier bl.a noe om hva man kan forvente å måtte gjøre med motoren de neste årene. Vil det ikke f.eks være en fordel å vite hvor mange timer en motor som skal ha ventiljustering hver 200 time har gått, eller reg.reim skifte etter gitt antall timer?

Link to post

 

Sitat

Vil det ikke f.eks være en fordel å vite hvor mange timer en motor som skal ha ventiljustering hver 200 time har gått, eller reg.reim skifte etter gitt antall timer?

Om motoren skal ha ventiljustering eller reimskifte vær 200t ville jeg nå uansett ikke kjøpt den. 

 

Men enig timetall og hva som er jort med en motor bør oppgis i en annonse.

Link to post

Blir skeptisk når motor ikke er nevnt. Har de i det hele tatt peilet olje mellom service? (hvis service foreligger da) Sjekket sjøvannsfilter?

En kamerat av meg kjøpte en 27 fots seilbåt i fjor. Jeg ba han i det minste sjekke at det kom 1. kjølevann ut av eksosen når han startet opp, 2. sjekke sjøvannsfilter og 3. peile olja. Jeg tror han kun gidder å sjekker punkt 1. Makan til dårlig teknisk innsikt :giggle:

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post

Spørs jo litt på hvor mye en er villig til å betale , og på hvor kyndig/erfaren du selv er på båtmotor.

 

Du finner alltid en fin og god motor , med alle papirer i orden. Brukt eller ny , der selger informerer om alt. 

 

På middels/større (30HK+) outboards nyere enn 3 år (iblant 5) , der selger ikke har oppgitt driftstimer ,så ville jeg styre langt unna.  Mye av tryggheten med nye(re) motorer er at du har garanti. Garanti betyr at du må innom autorisert verksted etter fastsatte intervaller, etter fabrikantens krav og spesifikasjoner.  Jeg mener at det er slurv dersom selger ikke har verstedhåndbok eller kvitteringer som viser at motoren er godt vedlikeholdt.

 

Er båten nyere enn 10 år så skal du ha verkstedhåndbok /kvitteringer uansett , mener jeg , selv om det er 2. eller 3. eier som selger båten.

 

Så må du høre hvordan rutinene har vært for opplag og vinterservice , flushing , smøring, etc. Båter som ligger i sjøen året rundt ville jeg styrt unna, med tanke på outboard.

 

 

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post

Lavt timeantall i forhold til alder kan også være negativt. Det største problemet til båter som blir brukt lite er at de står lenge etter å ha blitt brukt i saltvann. Motorer bør brukes minst f eks en gang i uken gjennom sommeren. Da holdes omløpet i gang og rusten innvendig får ikke tak. Å stå i ro ukesvis uten å ha blitt konservert eller ferskvannkjølt etc er jo ikke heldig. Det er ikke bra at biler står i ro heller. Tenk hvis de hadde ligget i ro etter bruk i saltvann...

 

Når man kjøper båt må man enten forsikre seg om at alt av oppgraderinger og årlig service er tatt. Folk som gjør det selv ville jeg vært skeptiske til. Med mindre du virkelig kjenner til de som eier båten og at de har spesiell ekspertise. Slike gjør-det-selv-folk finnes det overalt, spesielt blant bøteiere av større dyre båter, og de skal spare penger her og der på å fikse selv og det er umulig å dokumentere hvor bra eller mindre bra det er gjort. Du som kjøper båten sitter med «skjegget» og rydder opp etter forrige eier. Regn båtene som oppussingsobjekt prismessig og ta det som en bonus dersom alt er fint og flott likevel.

 

Båtvedlikehold og vinterlagring er dyrt og hvis forrige eier ikke har den oppfatningen ville jeg automatisk vært skeptisk. Uttrykk som «det har aldri vært noe problemer med båten» kan enten være positivt eller veldig negativt for neste eier. Du skal i alle fall ikke uten spesiell kompetanse betale vanlig markedspris fra en slik gjør-det-selv båteier. 

Kjøp slike selvserviceutførte båter billig og regn med å måtte «pusse opp» en del. Det siste kan være vel så bra siden du da gjør alt ved kjøp og kjenner til alt som er gjort selv. Jo mer som er gjort jo bedre er det, men sjekk likevel særlig grunnen til at ting er utført. For grunnstøtinger osv kan skape senere problemer.

 

Jeg ville også styrt unna båter som ikke er tatt opp vinterstid og ligget i boblehavn, eller vært lagret på umse vis utendørs i en hage her og der. Det er kaldt i landet vårt vinterstid og innendørs varmlagring er soleklart bedre for en båt full av utstyr.

 

Det viktigste er kanskje likevel grunnstøtinger og at det ikke har vært vann i motorrommet. Da er gjerne helvete løs senere med rust og ledningsnett etc....

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
shipahoy skrev 51 minutter siden:

Min erfaring er at folk som setter bort service ikke kjenner båt og motor godt nok, og derfor ikke oppdager problemer og feil før det er for sent...

 

Ikke nødvendigvis de som tar service hvert år uansett hos et kostbart anerkjent båtopplag/forhandler anbefalt av steder der det ble solgt nytt. De færreste gjør det, rett og slett fordi det er dyrere. Det er også viktig å sjekke hvor servicer er tatt. Det er nå en gang slik at de aller fleste har ikke nok peiling på så mye teknisk rundt båt og motor, og derfor skal de fleste sette bort servicer etc. Slike apparater er til for at ting skal være i orden. Og kvitteringer kan dokumemtere alt vedlikehold. 

Mangler det kvitteringer på arbeid og deler ville jeg vært skeptisk. Dumt å tukle selv eller få en man mener kan en del begynne å tukle på dyre ting uten skikkelig peiling. Trygghet er viktig på sjøen.

 

Hvordan kan man ellers dokumemtere at en del faktisk er skiftet?

Dette er dessuten viktig om du skal ha maskinskadeforsikring.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
krabbelars skrev On 7.6.2018 at 15.47:

.. av tryggheten med nye(re) motorer er at du har garanti. Garanti betyr at du må innom autorisert verksted etter fastsatte intervaller, etter fabrikantens krav og spesifikasjoner. 

Det er ikke helt riktig. Noen forhandlere godtar at du gjør service selv dersom du er kyndig og bruker originaldeler. Kvittering for deler er da en selvfølge. Og i slike tilfeller må jo selvsagt eieren kunne redegjøre i detalj hva som er gjort. 

 

shipahoy skrev 59 minutter siden:

Min erfaring er at folk som setter bort service ikke kjenner båt og motor godt nok, og derfor ikke oppdager problemer og feil før det er for sent...

Det der er jeg langt på vei enig i! Nå mener jeg ikke at det bør være et krav om at folk flest skal utføre service selv, da hadde det nok blitt mye rart. Men det er grunn til å løfte på øyenbrynene og skru på radaren når man hører følgende setning: "Nei, det tekniske har jeg veldig lite greie på, så der har jeg satt bort alt sammen." Har vært og sett på et par slike båter som rett og slett har sett ut som et lite helvete. Har lurt på om det er selgeren som har blitt lurt av verkstedet, eller om det bare har vært forsøk på å holde tilbake informasjon. Det jeg ihvertfall er helt sikker på er at en del entusiaster som gjør alt selv og kjenner hver ledning og skrue, gjør en myyye grundigere jobb enn hva som blir gjort på et verksted. 

Link to post

Tusen takk Lingefan for at du snakker oss som tar eget vedlikehold nedenom og hjem, og mener båten og arbeidet vårt ikke er verd noe.

Vi som tar egen service, vet at det er forskjell på billig-deler og

merke-deler, og kvaliteten på jobben vi gjør er ofte mye bedre enn den du får av mekanikere som jobber under tidspress. Som gjerne tar noen snarveier fordi det ikke er deres båt eller at sjefen ikke har sagt i minste detalj hva som skal gjøres. 

Vi som skruer på egen båt gjør ting best mulig fordi vi ikke vil ha klippekort hos RS. Vi kjenner båten, dens lyder og hvordan ting fungerer og oppfører seg, og merker når ting skjer. Kanskje klarer vi redde situasjonen når den oppstår, istedet for å fortsette til land/verksted og dermed lage potensielle sen-følgeskader som kanskje dukker opp etter verkstedet har reparert og båt solgt. Man skal kjenne verkstedet rimelig godt før man anser kvittering for utført service som et verdipapir. Jeg synes faktisk din holdning til oss som skruer selv er ganske ufin, nedsettende og dømmende.

Jeg har kjøpt båt av noen som hadde perm full av kvitteringer på servicer og opplag. Ved tekniske spørsmål viste de til mappen. Jeg har kjøpt båt av en som visste hva som var gjort og hvordan, fordi han gjorde ting selv. Jeg fikk flest dyre overraskelser med båten med tykk mappe...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...